Foto – Anna Vilnīte

Izrāde, kas rosina iztēloties 0

Ģertrūdes ielas teātrī pirmizrādi piedzīvojis režisora Andreja Jarovoja jaunākais iestudējums “Pasaka par Gardeguni”, kurā klāstītie notikumi tiek nevis izrādīti, bet izstāstīti, kā to saviem bērniem mēdz darīt pieaugušie.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

“Izrāde nav piemērota pavisam maziem bērniem,” saka režisors. “Galvenais varonis ir puika pusaudža gados, un pasakā risinās nedaudz baisi un skarbi notikumi,” viņš paskaidro.

Tieši mazliet baisā noskaņa arī esot bijis pamudinājums iestudējumam izraudzīties Vilhelma Haufa literāro darbu “Punduris Gardegunis”, jo mūsdienu pasakas pārsvarā rādot diezgan laimīgas ainas – skaidroja A. Jarovojs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Turklāt literāra pasaka ar tās nereālajiem, izfantazētajiem notikumiem bijusi pati piemērotākā, lai īstenotu galveno ieceri – izveidot iestudējumu, par pamatu ņemot pasaku lasīšanas principu. Ikviena no darbībām un ikviena no ainām “Pasakā par Gardeguni” tiek aktrises Maijas Doveikas iztēlota ar balsi. Mainot intonāciju un skaļumu, viņa uzbur Haufa aprakstītos notikumus.

 

Strādādams pie izrādes, A. Jarovojs arī sapratis iespējamos iemeslus, kāpēc mūsdienās pasaku lasīšanas tradīcija ģimenēs ir mazliet piemirsta. Tā prasa laiku un arī krietnu devu enerģijas. Pirms izstāstīšanas teicējam norises pašam ir dzīvi jāiztēlojas.

 

“Veidojot izrādi, mēģinājām sadarboties ar vairākiem aktieriem. Vajadzēja atrast tādu, kurš prot labi strādāt ar balsi un kuram personīgi interesē stāstīšanas princips,” atceras A. Jarovojs. Viņaprāt, ideālā izrāde ar stāstīšanas principu gan būtu tāda, ja iestudējums norisinātos milzīgā guļamistabā un pēc pasakas nolasīšanas katrs dotos uz savu gultiņu, apsegtos un aizmigtu.

Šādu ieceri īstenot nav iespējams, taču arī tagadējā versijā “Pasaka par Gardeguni” iedarbojoties uz vairākām maņām, teic režisors. Gan uz redzi, gan uz dzirdi, gan uz ožu un arī garšas izjūtu. Piemēram, scenogrāfija ir veidota gleznieciska. Turklāt savdabīgu atmosfēru izrādei piešķir skaņu ainava, kas tiek radīta, improvizējot ar teicējas izraisītajiem trokšņiem, kā, piemēram, soļu klaudzoņu.

Jautāts, ko ar iestudējumu vēlējies pavēstīt, režisors atbild: “Stāsts pamatā ir par mazu puiku, kurš kļūst pieaudzis, uzņemoties atbildību par domām un darbiem. Man liekas, 
ka mūsdienās cilvēki bieži vien izvairās uzņemties atbildību par savu personīgo rīcību, kas savukārt pēc tam izraisa lielākas, visai sabiedrībai kopīgas problēmas.”

Reklāma
Reklāma

 

Uzziņa

Izrāde veidota pēc vācu autora Vilhelma Haufa pasakas “Punduris Gardegunis” motīviem

Izrādes režisors – Andrejs Jarovojs

Pasaku stāsta aktrise Maija Doveika

Skaņu ainavu rada Gints Birznieks

Par skaņu režiju atbild Olivers Tarvids

Iestudējums “Pasaka par Gardeguni” Ģertrūdes ielas teātrī skatāms 29. janvārī plkst.17.00, kā arī 25. un 26. februārī plkst. 15.00

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.