Atklāta saruna par pedofilijas detaļām, izpostītas dzīves retrospekcija – par to visu ir režisora Dena Rīda filmā “Atstājot Nekurzemi”.
Atklāta saruna par pedofilijas detaļām, izpostītas dzīves retrospekcija – par to visu ir režisora Dena Rīda filmā “Atstājot Nekurzemi”.
Publicitātes (Leaving Neverland Dan Reed HBO) foto

Izpostītas dzīves retrospekcija. Anda Rožukalne vērtē filmu “Atstājot Nekurzemi” 5

Šoks! – tā stāstījumu par “Atstājot Nekurzemi” neskaitāmos ziņu avotos sāk ASV mediji. Ārprāts, kāpēc to rāda? – pukojas LTV1 skatītāji tviterī. Krievijas “Pervij Kanal” martā pieņēma lēmumu filmu nerādīt ēterā, atstājot tai pieeju tikai tīmeklī. Notikumu centrā – popmūzikas ikona Maikls Džeksons. “Atstājot Nekurzemi” ir filma par viņam adresētām apsūdzībām bērnu seksuālā izmantošanā. Tās otrā sērija LTV skatāma šovakar, 9. aprīlī.

Reklāma
Reklāma

Šoks, šoks un riebums

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Šogad būs 10 gadi kopš Maikla Džeksona nāves. Janvārī britu režisora Dena Rīda filma “Atstājot Nekurzemi” pirmoreiz tika rādīta Sandensas kinofestivālā Jūtā, ASV, un abi tās varoņi tika sveikti ar stāvovācijām. Martā filma sasniedza dažādu valstu TV skatītājus un nu skatāma arī Latvijā. Mēs tagad varam informēti spriest par šo darbu.

Atklāta saruna par pedofilijas detaļām, pierādījumi, liecības, izpostītas dzīves retrospekcija – par to visu ir filma. Tajā divi pieauguši vīrieši Džeimss Seifčaks un Veids Robsons ļoti ilgi, ļoti gari un ļoti detalizēti stāsta par bērnībā piedzīvoto, kad neticamā veidā, negaidot, necerot viņi kļuva par sava bērnības elka Maikla Džeksona personiskajiem draugiem. Viņiem tika neticami piedzīvojumi, iespējas, uzmanība. Vecāki par to priecājās, naivi ticēja sirsnīgai draudzībai, lepojās ar saviem bērniem un izmantoja Džeksona laipnību.

CITI ŠOBRĪD LASA

Bet, spriežot pēc filmas varoņu atmiņām, tā bija daļa no viņu traumatiskās seksuālās pieredzes. Glāsti, saldi vārdi un mīlestības apliecinājumi, kopīgi noslēpumi, slēpšanās no nevēlamiem lieciniekiem – tāds ir stāsts par bērnu seksuālu izmantošanu un pasaules zvaigzni Maiklu Džeksonu.

Viss sākās jau sen

Filma ir daļa no gara stāsta. Aizdomām un liecībām, ka Maikls Džeksons varētu būt seksuāli izmantojis bērnus, kas ciemojušies viņa nomaļajā, greznajā rančo, sauktā par Nekurzemi, ir ļoti gara vēsture. 1993. gadā lieta par to, ka Džeksons varētu būt seksuāli izmantojis trīspadsmitgadīgo Džordiju Čandleru, bija ierosināta, bet atrisināta ārpus tiesas. 2005. gadā tiesa popzvaigzni atzina par nevainīgu apsūdzībās par cita zēna, Gevina Arvizo, seksuālu izmantošanu. Katru reizi Džeksona pārstāvji noliedza apsūdzības. Džeksonam bija un ir ietekmīgi draugi, kas viņu aizstāv atkal un atkal.

Dažas lietas nav mainījušās. Maikla Džeksona pārstāvji sola tiesāties ar kanālu HBO, jo 1992. gadā ar šo kompāniju noslēgts līgums, ka pēc Džeksona koncerta Bukarestē pārraidīšanas HBO nav tiesību izplatīt viņu aizskarošu informāciju.

Popmūzikas karaļa brāļadēls Tajs sācis līdzekļu vākšanas kampaņu, lai uzņemtu citu filmu par Maiklu Džeksonu.

Kad režisors Dens Rīds kritizēts par to, ka popmūziķa ģimenei nav jautāts par filmā parādīto, viņš atbildējis – filma nav par Džeksonu, tā ir par upuriem.

Tūlītēja reakcija

Bet šī filma kaut ko ir mainījusi. Kāds no Džeksona draugiem Korijs Feldmans, kas bijis “bērns zvaigzne” ASV un ilgstoši aizstāvējis Džeksonu pret apsūdzībām seksuālā izmantošanā, pēc tās noskatīšanās atzinis, ka vairs nespējot noliegt acīmredzamo un Džeksonu aizstāvēt.

Dati rāda, ka popmūzikas ikonas mūzikas atskaņošana un straumēšana kopš filmas iznākšanas uz ekrāniem piedzīvojusi pamatīgu kritumu. Cilvēki atsakās no Džeksona mūzikas. Londonas sabiedriskā transporta aģentūra nolēmusi noņemt no autobusiem plakātus, kuros apliecināts Džeksona nevainīgums. BBC sola vēl šogad uzņemt savu dokumentālo filmu par pop­zvaigzni. Bet “Los Angeles Times” ziņo, ka modes zīmols “Louis Vuitton” nepārdos vairākus savas jaunākās kolekcijas apģērbus, kuru radīšanu rosinājusi Džeksona popularitāte.

Patiesība nav vienkārša

Kas notiek LTV otrdienu vakaros? Kāpēc jāskatās dokumentālās filmas, ko skatīties grūti? Filmas, kas aizvaino. Filmas, kas pārsteidz. Filmas, kas biedē un kurām nepiekrītam. Tā jautā skatītāji komentāros.

Dokumentālā kino žanrs pastāv arī tāpēc, lai parādītu tādu patiesības daļu, kādu bez dokumentālistiem mēs nevarētu uzzināt, piedzīvot.

Vai kāds solīja, ka atklājums vienmēr būs patīkams? Vai visi mākslas pārdzīvojuma katarsē aplaudēja pēc Ivara Zviedra filmas “Dokumentālists”, pēc Andra Gaujas darba “Ģimenes lietas” par incestu? Vai visi apsveica Kaspara Gobas filmu “homo@lv” par seksuālajām minoritātēm? Tādu filmu ir daudz.

Reklāma
Reklāma

Arī “Netflix” skatāmas labas dokumentālās filmas, kuras diskutē par pretrunīgiem jautājumiem, padziļināti atklāj dažādas realitātes puses. Tās vajadzīgas domājošiem skatītājiem. Bet jāmācās atšķirt to veidotāju mērķus, jo filmas uzņem arī autori un organizācijas, kas ar savu filmu cenšas aizstāvēt konkrētus uzskatus.

Filma “Pametot Nekurzemi” raisa diskusiju arī par to, vai detaļu atklāšana nepopularizē pedofiliju. Vai bērni, kas nejauši redzējuši šo filmu, nevar būt ietekmēti? Vienkāršota uztvere rada nepamatotu trauksmi: saturs reti spēj ietekmēt tieši. Klusēšana un noliegums varētu būt daudz bīstamāks. Nopietnas problēmas padarīšana par tabu tēmu var kaitēt daudz vairāk nekā tās ielikšana kontekstā, izvērtēšana.

Šokējoša, grūti izprotama, neierasta satura piedāvāšanas kontekstā viena svarīga sadaļa gan LTV pietrūkst.

Tās ir pastāvīgas sarunas par dokumentālo kino, tā īpašās valodas, dažādo šī kino veidu skaidrošana. Kāpēc gan pirms un pēc filmas nevarētu būt iespēja reflektēt par redzēto, uzdot jautājumus, komentēt? Kā bez sarunas var saprast dokumentālā kino ētikas jautājumus? Kā varam saglabāt cieņu pret cilvēkiem, kas uzticējuši savus dzīves stāstus un kļuvuši par varoņiem filmā? To taču vēlas skatītāji! Tie paši, kas piepilda kino zāles, kad par nopietnām filmām stāsta kritiķis Viktors Freibergs vai citi viņa kolēģi. Audiovizuālā satura visuresamības laikā sabiedriskajā medijā diemžēl nav iespēju dot skatītājiem iespējas reflektēt par redzēto.

Filma “Atstājot Nekurzemi” ir notikums, ja sevi neuzskatāt par vienmēr apmierināmu patērētāju. Filmas otrā daļa stāsta par to, kā bērnībā ilgstoši piedzīvotais ietekmējis abu varoņu tālāko dzīvi.

Kanādā un Jaunzēlandē vairākas radiostacijas paziņojušas, ka vairs neatskaņos joprojām ārkārtīgi slavenā un neganti labi pelnošā Maikla Džeksona dziesmas. Filma nu parādīta Latvijā, bet nekas nav dzirdēts par reakciju.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.