Izmeklē Ukrainas lidmašīnas katastrofas iemeslus 0
Ukrainas izmeklētāji, sazinoties ar ārvalstu ekspertiem, Teherānā strādā pie vairākām Irānā trešdien notikušās Ukrainas pasažieru lidmašīnas katastrofas versijām, kuru vidū ir raķetes zeme-gaiss trieciens, terorakts vai dzinēja avārija.
Irānā nogāžoties lidsabiedrības “Ukraine International Airlines” (UIA) lidmašīnai “Boeing 737”, dzīvību zaudēja visi 176 cilvēki, kas atradās gaisa kuģī. Lidmašīna būvēta 2016. gadā un bija pārbaudīta vien divas dienas pirms katastrofas. Piloti bija pieredzējuši, bet lidmašīnas kapteiņa stāžā bijuši vairāk nekā 11 000 stundu lidojumu pieredzes, pamatā ar “Boeing 737”, ziņo Ukrainas mediji.
“Šobrīd mēs strādājam pie septiņām dažādām versijām katastrofai, kas notika Irānā,” sacīja Ukrainas Nacionālās drošības un aizsardzības padomes sekretārs Oleksijs Danilovs. Tiek izmeklētas gan tehnisku problēmu, gan tīšu noziedzīgu darbību versijas, norādīja Danilovs, uzsverot, ka šobrīd “nav vienas prioritārās versijas”. Izmeklēšanas versiju vidū ir sadursme ar citu objektu, kas atradies gaisā, Irānas pretgaisa aizsardzības raķetes trieciens, tehnisku problēmu izraisīta dzinēja aizdegšanās un sprādziens lidmašīnā terorakta rezultātā, skaidroja Danilovs.
Izmeklētāji pārmeklē avārijas vietu un lidmašīnas atlūzas, jo vienā no katastrofas versijām pieļauta iespēja, ka lidmašīnu varētu būt notriekusi Krievijā ražota raķete no pretgaisa aizsardzības sistēmas “Tor-M1”, kas ir Irānas armijas arsenālā. 2007. gadā Krievija piegādāja Irānai 29 raķešu sistēmas “Tor-M1”. Kā ziņo aģentūra “Associated Press”, Irānas militārpersona noraidījusi apgalvojumus par varbūtēju raķešu triecienu kā “psiholoģisku karu”, ko izvērš Irānas opozīcija ārzemēs. Irānas Civilās aviācijas organizācijas vadītājs Ali Abetzade paziņojis, ka vēl nav zināms, uz kuru valsti tiks nosūtīti avarējušās lidmašīnas ierakstu dati, lai veiktu to analīzi.
Kā vakar pavēstīja Irānas varas iestādes, atrodoties 2400 metru augstumā, lidmašīnai radusies “problēma” un tā griezusies atpakaļ, tomēr komanda nav pārraidījusi ziņojumu par ārkārtas situāciju. Irānas izmeklētāju sākotnējā ziņojumā bija teikts, ka lidmašīna aizdegusies, vēl gaisā esot.
Ziņojumā nav teikts, kādas tieši tehniskās problēmas lidmašīnai bijušas. Tomēr kāds kanādiešu avots drošības dienestos ziņu aģentūrai “Reuters” atklāja, ka gūti pierādījumi, ka pārkarsis viens no lidmašīnas dzinējiem.
Pieci avoti drošības dienestos – trīs amerikāņu, viens eiropiešu un viens kanādiešu – “Reuters” sacīja, ka Rietumu izlūkdienestu sākotnējais novērtējums ir, ka lidmašīnai radušās tehniskas problēmas un tā nav notriekta ar raķeti.
Ukrainas lidmašīnas avārija notika dažas stundas pēc tam, kad Irāna veica ballistisko raķešu triecienu divām bāzēm Irākā, kur izvietoti ASV karavīri, šādi atbildot uz Irānas ģenerāļa Kasema Soleimani nogalināšanu ASV gaisa spēku triecienā piektdien Irākā pie Bagdādes starptautiskās lidostas. Šī sakritība devusi pamatu dažādām spekulācijām.
Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis paziņojis, ka valdības izveidotā izmeklēšanas komisija apsver vairākus iespējamos avārijas cēloņus, un aicināja cilvēkus nenodoties spekulācijām, sazvērestības teorijām un steidzīgiem vērtējumiem. Viņš arī izsludināja 9. janvārī nacionālās sēras.
Lidmašīnā atradās 176 cilvēki – 82 Irānas, 63 Kanādas, 11 Ukrainas, 10 Zviedrijas, četri Afganistānas, trīs Britānijas un trīs Vācijas pilsoņi.
Kanādas premjerministrs Džastins Trudo solījis nodrošināt, ka Ukrainas pasažieru lidmašīnas avārija Irānā tiks rūpīgi izmeklēta. Kanādā ir liela irāņu un arī ukraiņu diaspora, un “Ukraine International Airlines” piedāvā salīdzinoši lētus lidojumus starp Toronto un Teherānu ar nolaišanos Kijevā.v