Izlietotā palmu eļļa no pannas uz degvielas tvertni. Cik reāls scenārijs tas ir Eiropai? 4
Ivars Bušmanis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Eiropas transporta biodegvielai paredzēts izmantot lietotās augu eļļas, kas paliek pēc cepšanas. Bet tas ir “Trojas zirgs” palmu eļļai, ko Eiropas Savienība pārtikai neiesaka un grib samazināt, lai neizcirstu palmu mežus, brīdina “Euractiv.com”.
21. aprīlī publicētajā vides nevalstiskās organizācijas “Transport & Environment” ziņojumā prognozēts, ka ievērojami pieaugs ES transporta dekarbonizācijai paredzētās izlietotās cepameļļas imports. “Transport &Environment” ziņojumā aicina Eiropas Komisiju noteikt ierobežojumus tās izmantošanai, jo šādi Eiropas Savienībā var nonākt palmu eļļa.
Izmantotās eļļas (UCO) tiek uzskatītas par atkritumiem, un pašreizējā likumdošanā iekšzemē savāktās eļļas netiek nošķirtas no trešajām valstīm importētās.
Tostarp tiekot importēta arī palmu eļļa, ko ES ir nolēmusi pakāpeniski pārtraukt izmantot, lai tropu valstīs palēninātu mežu izciršanu.
Saskaņā ar ziņojumu, vairāk nekā trešdaļa (34%) lietotās augu eļļas Eiropā nonāk no Ķīnas, bet gandrīz piektā daļa (19%) – no lielākajiem palmu eļļas ražotājiem: Malaizijas un Indonēzijas.
“Eiropas pieaugošās slāpes pēc eļļas, kas palikusi pēc ēdiena gatavošanas, izmantošana transporta nozarei pārsniedz kontinenta virtuvju pārpalikumus.
Līdz ar to mēs paļaujamies uz atkritumu produktiem, kas tiek sūtīti no pasaules otras puses,” “Euractiv.com” sacīja “Transport & Environment” biodegvielas menedžere Kristina Mestre.
“ES ir jāierobežo lietotās cepameļļas izmantošana, lai nenodarītu vairāk ļaunuma nekā labuma,” viņa uzsvēra.