Pēc tam, kad Ikšķiles vidusskolas 10.klases skolnieka mamma Tv24 raidījumā “Dienas personība ar Veltu Puriņu” aktualizēja jautājumu par spiedienu izņemt bērnus no skolas nesekmīgu vērtējumu dēļ divus mēnešus pirms mācību gada beigām, LA.LV vērsās ar jautājumiem Izglītības kvalitātes valsts dienestā, lai noskaidrotu, vai šāda prakse ir likumīga un kādas ir skolēna un vecāku tiesības. Dienesta sniegtajās atbildēs ir skaidri norādīts, ka neviena skola nedrīkst uzspiest izstāšanos, ja nav pārkāpti Ministru kabineta izdotie noteikumi, un tās pienākums ir piedāvāt atbalstu, nevis draudēt ar atskaitīšanu.
Kā ziņojām, Ikšķiles vidusskolā 10. klases skolēni ar zemākām sekmēm pirms mācību gada beigām tika aicināti uz individuālām sarunām ar direktoru – bez vecāku klātbūtnes. Skolēniem izteikts ieteikums pārtraukt mācības klātienē un turpināt tās tālmācībā, neapsverot iespēju ļaut viņiem rakstīt noslēguma darbus. Skolēna māte pauda sašutumu un neizpratni, kāpēc bērniem netiek dots laiks un atbalsts sekmju uzlabošanai. Vienam no skolēniem pēc sarunas ar direktoru būtiski pasliktinājies emocionālais stāvoklis, kas ietekmējis arī mācību rezultātus.
Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga, atbildot uz LA.LV lūgumu sniegt komentāru par izglītības iestāžu tiesībām uzspiest bērnam pamest skolu un turpināt mācības tālmācībā, norāda, ka Izglītības likumā noteikts, ka vecākiem ir tiesības izvēlēties izglītības iestādi, kā arī sniegt un saņemt informāciju par jautājumiem, kas saistīti ar bērna audzināšanu un mācībām.
Gadījumi, kādos skola var atskaitīt skolēnu no vispārējās vidējās izglītības programmas apguves ir noteikti Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē”, tostarp, ja skolēnu nevar pārcelt nākamajā klasē, ja skolēns atkārtoti neievēro Izglītības likumā noteiktos pienākumus, piemēram, būtiski pārkāpj skolas iekšējās kārtības noteikumus. Skolas direktora izdotu rīkojumu par skolēna atskaitīšanu no vispārējās vidējās izglītības programmas apguves kā administratīvo aktu var apstrīdēt pie skolas dibinātāja (visbiežāk pašvaldībā).
Līdz ar to ne skolēnam, ne viņa vecākiem izglītības iestādes personāls nevar likt vai pieprasīt pašiem izstāties no izglītības iestādes.
Ja skolēnam ir problēmas mācībās, izglītības iestādes personālam nevis jādraud ar atskaitīšanu no izglītības iestādes, bet sākotnēji jānoskaidro skolēnam nepieciešamais atbalsts un jāpiedāvā iespējamais risinājums. Ja skolēnam ir disciplīnas problēmas, sākotnēji tās jāpārrunā ar skolēnu un viņa vecākiem.
Kā rīkoties vecākiem?
Aicinām vecākus vispirms pārrunāt šo jautājumu ar izglītības iestādes vadītāju vai arī vērsties pie izglītības iestādes dibinātāja. Ja risinājumu rast neizdodas, aicinām vērsties Izglītības kvalitātes valsts dienestā.
Savukārt, ja vecāki izglītības iestādes personāla rīcībā pret skolēnu saskata emocionālas vardarbības pazīmes, aicinām vērsties Bērnu aizsardzības centrā.
Savukārt uz jautājumu, vai šādas prakses piekopšana varētu būt saistīta ar vēlmi pēc augstākiem reitingiem, Izglītības kvalitātes valsts dienests atbild, uzsverot, ka ne Izglītības un zinātnes ministrija, ne Izglītības kvalitātes valsts dienests vai kāda cita valsts institūcija neveido nekādus izglītības iestāžu reitingus. Līdz ar to izglītības iestādes rīcības iemesla izzināšanai būtu jāsazinās ar izglītības iestādi un jāsaņem tās vadības skaidrojums.
Jau vēstījām, ka Ogres novada Izglītības pārvaldes vadītājs Igors Grigorjevs, atbildot uz LA.LV lūgumu sniegt komentāru, norādīja, ka kopumā skola rīkojusies sistēmiski un atbildīgi, rosinot skolēnus veikt iekavētos pārbaudes darbus, lai izvairītos no situācijas, ka vidējā izglītība netiek iegūta. Viņš uzsvēra, ka skola tiešām izteikusi rakstiskus brīdinājumus un veikusi pārrunas ar vecākiem un skolēniem, kuru paredzamais vērtējums nav sekmīgs (nesekmīga vērtējuma gadījumā likumdošana paredz izglītības iestādei pienākumu izslēgt vidusskolēnu no vidējās izglītības programmas). Viņaprāt, kopumā ieteikums nākamo izglītības iestāžu izvēlei ir laba prakse, ja pati izglītības iestāde piedāvā visu nepieciešamo atbalstu veiksmīgam mācību procesam.