Izbrauc “Rail Baltica” maršrutu, pirms trase vēl gatava. Kas Rīgā ieradās ar “Eiropas savienošanas ekspreša” vilcienu? 0
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Otrdien Eiropas Dzelzceļa gada (#EUYearOfRail) pasākumu programmas ietvaros Rīgā no Tallinas ceļā uz Lietuvu pieturēja “Eiropas savienošanas ekspreša” (#ConnectingEuropeExpress) Baltijas vilciens.
Ar vilcienu Rīgā ieradās trīs Baltijas valstu satiksmes ministri, Eiropas Komisijas (EK) Transporta ģenerāldirektorāta vadītājs Henriks Hololejs un citi EK pārstāvji.
Viesi iepazinās ar “Rail Baltica” būvniecības darbu progresu un gaidāmajām pārmaiņām Rīgas Centrālajā stacijā, kā arī svinīgā pasākumā sagatavoja kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, ko plānots iemūrēt stacijas ēkas pamatos.
Laika kapsulā ievietots trīs Baltijas valstu satiksmes ministru parakstīts kopējs vēstījums un šim laikam raksturīgas liecības nākamajām paaudzēm.
Kapsulā ievietots aerofoto, kas nākamajām paaudzēm parādīs Rīgas Centrālo multimodālo transporta mezglu būvniecības procesā, kā arī Rīgas Vagonbūves rūpnīcas ražoto elektrovilciena “Reversa rokturi”, kas pārslēdz elektrovilciena gaitas vadību un ir ikdienas darbarīks vilcienu mašīnistiem.
Papildus laika kapsulā ievietota simboliska Baltijas valstu un EK amatpersonu parakstīta telegramma ar vēstījumu nākamajām paaudzēm: “Esiet vienoti kā valstis, kā partneri, kā personības.”
Vēl vēstījums pauž, ka “Rail Baltica” ir Eiropas Savienības gadsimta projekts satiksmes nozarē, kas atkal savienos Baltiju ar Eiropas transporta sistēmu.
“”Rail Baltica” būs Baltijas transporta mugurkauls, kas veicinās Baltijas reģiona konkurētspēju un reģiona drošību ilgtermiņā. Vienlaikus topošā dzelzceļa līnija ir nozīmīga arī mūsu iedzīvotāju labklājībai un dos pienesumu mūsu kopīgajiem centieniem vides uzlabošanā,” pasākuma laikā uzsvēris Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Savukārt EK pārstāvis Henriks Hololejs, pirms ievietot vēstījumu kapsulā, izteicās, ka “”Rail Baltica” ir ļoti svarīgs infrastruktūras projekts: tas veicina ilgtspējību, ar dzelzceļu savieno Eiropu ar tās Baltijas kaimiņiem un arī dod nozīmīgu ieguldījumu savienojamībā, radot iespējas cilvēkiem pārvietoties labāk un daudz ērtākā veidā.
Projekts, kas iet cauri trim Baltijas valstīm, iesaistot Somiju un Poliju, sniedz pozitīvu attīstību trijām valstīm, kā arī visam reģionam kopumā”.
EK Transporta ģenerāldirektorāta vadītājs arī uzsvēra, ka pārbūves laikā viņa apciemotais objekts pārtop ne tikai par vēl skaistāku un funkcionālu dzelzceļa stacijas ēku, bet arī par multimodālu transporta mezglu, kurā satiksies pasažieri un uzņēmējdarbība – tas ir virziens, kādu viņš redz Rīgā un arī citur Eiropā.
Trešdienas pēcpusdienā “Eiropas savienošanas ekspresis” turpināja ceļu uz Viļņu, pēc tam – uz Kauņu. Brauciena laikā vadošie dzelzceļa eksperti piedalījās vairākās diskusijās par pārmaiņām dzelzceļa sistēmā un nākotnes perspektīvām pasažieru un kravu pārvadājumos, tostarp jaunajā Eiropas platuma dzelzceļa “Rail Baltica” līnijā, kam jāsāk darboties 2026. gadā.
Kauņā Baltijas vilciena pasažieri sastapās ar kolēģiem no cita “Eiropas savienošanas ekspreša”, kas pa Eiropas platuma dzelzceļa sliedēm iebrauca no Polijas. Abi atšķirīgo dzelzceļa sliežu platuma vilcieni Kauņā ieradās vienlaikus, tādējādi apliecinot dažādo dzelzceļa koridoru vienojošo spēku.
Eiropas savienošanas ekspresis
Pirmais “Eiropas savienošanas ekspresis” ceļā devās 2. septembrī. Tas izbrauca no Lisabonas stacijas, lai savu maršrutu turpinātu cauri visai Eiropai un to noslēgtu 7. oktobrī Parīzē.
“Eiropas savienošanas ekspresi” veido trīs dažādi vilcieni, kas piemēroti atšķirīgiem ES pastāvošiem sliežu ceļu platumiem.
Piecu nedēļu brauciena laikā “Eiropas savienošanas ekspresis” šķērsos 26 valstis, tā maršruts iecerēts aptuveni 20 000 km garumā ar vairāk nekā 100 pieturvietām.
Projekts apvieno aptuveni 40 dzelzceļa uzņēmumus no dažādām ES dalībvalstīm, kas nodrošinās ritošo sastāvu kopīgajam vilcienam.