Covid-19 pandēmijas laikā ieviestās pārmaiņas – uz palikšanu 2
Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Nesen viens no pasaules lielākajiem uzņēmumu pirkšanas un apvienošanas konsultantiem “Benchmark International” (“BI”) publiskoja vairākas, viņuprāt, pasaulē vērojamas biznesa tendences, par daļu no kurām mēs šobrīd vēl domājam kā par Covid-19 pandēmijas ieviestām īstermiņa pārmaiņām.
Lai piemērotos pasaulē notiekošajām pārmaiņām patērētāju prasībās, biznesam nemitīgi jāmainās un jāpielāgojas. “Benchmark International” uzskata, ka viens no būtiskākajiem globalizācijas aspektiem tuvākajos gados būs globalizācija caur attālināto darbu.
“Digitālo komunikācijas tehnoloģiju straujā attīstība Covid-19 pandēmijas laikā pavērusi uzņēmumiem vēl nebijušas iespējas attālinātā darbaspēka piesaistei. Vairs nav nekādas nepieciešamības personiski tikties vienam ar otru un vairums darbinieku, kas pandēmijas laikā pārslēdzās uz darbu no mājām, birojos nekad vairs neatgriezīsies,” uzskata uzņēmuma analītiķi.
Tāpat darbinieki ir sapratuši, ka, pārceļoties no dārgajām lielajām pilsētām uz mazpilsētām, viņi būtiski samazinājuši sadzīves izmaksas, un arī šo tendenci vairs neizdošoties pavērst atpakaļ.
Šo faktoru kopums ir pavēris uzņēmumiem iespēju komplektēt darbiniekus daudz plašākā tirgū, nevis tikai lokāli, kā arī ļauj uzņēmumiem samazināt nepieciešamo telpu platību. 5G tehnoloģiju gaidāmā ieviešana šīs tendences nākotnē tikai pastiprinās, uzskata “BI”.
Mobilās pārdošanas uzplaukumu pandēmijas laikā nav pamanījis tikai retais, un arī “BI” nav pagājuši tai garām.
Tādēļ efektīva elektroniskās komercijas stratēģija kļūstot par vienu no svarīgākajām sekmīga uzņēmuma pazīmēm.
Trešā pamanāmā globālā tendence, pēc “Benchmark International” domām, ir biznesa sociālās atbildības pieaugums.
“Vairs nepietiek tikai ar sabiedrisko attiecību trikiem, lai uzņēmums izskatītos labi patērētāju acīs.
Laikmetā, kad viss tiek publiskots sociālajos medijos, kritika var daudz pamatīgāk ietekmēt uzņēmumu peļņu nekā agrāk. Tādēļ uzņēmuma svarīgākajām amatpersonām ir daudz nopietnāk jāpārdomā, ko tās saka, kas tiek publiskots un kā uzņēmums rīkojas.
Ņemot vērā arī to, ka tūkstošgades mijā dzimušie, kas veidos nākotnes galveno patērētāju daļu, daudz lielāku uzmanību pievērš reputācijai, uzņēmumi, kas pievērš lielāku uzmanību savu darbinieku labklājībai, ētiskai rīcībai, ekoloģijai un dzimumu līdztiesībai, iegūs konkurences priekšrocības.
Ceturtā pamanāmā tendence esot ekoloģijai draudzīgu produktu uzplaukums visās tautsaimniecības nozarēs. Arvien vairāk un vairāk uzņēmumu ievieš energoefektivitātes auditus, zaļās konsultācijas un zaļo lietotņu izstrādi.
Visredzamākā šī tendence esot autoindustrijā, kur patērētāju pieprasījums pēc videi draudzīgiem auto palielināšot to skaitu par 70% tikai šogad vien. Tam sekošot arī citas nozares, jo jaunās patērētāju paaudzes dabas aizsardzību un vides saglabāšanu izvirzot par vienu no svarīgākajām prioritātēm.
Visbeidzot piektā pamanāmā tendence esot dažādība. Prasība pēc vienādu iespēju nodrošināšanas, rasu un dzimumu līdztiesības kļūstot arvien spēcīgāka, un vairākums jauno cilvēku esot pārliecināti, ka šīs iespējas joprojām netiekot nodrošinātas pietiekami – arī attieksmei pret to esot jāmainās.