Ir lielas cerības noslēgt līgumu par jauno vilcienu iegādi. Saruna ar satiksmes ministru 0
Līgumu par jauno elektrovilcienu iepirkumu varētu slēgt jūlijā, ja iepirkuma konkursa rezultāti netiks apstrīdēti, trešdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta Panorāma” pieļāva satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
“Process iet uz priekšu, un juridiski mēs ļoti ceram, ka jūlijs varētu būt tas laiks, kad līgumu varētu slēgt, un vilcienus tomēr dabūt,” teica ministrs, piebilstot, ka vēl gan arī pastāv iespēja konkursa dalībniekiem apstrīdēt iepirkuma rezultātus, kuros par uzvarētāju atzīts Čehijas uzņēmums “Škoda Vagonka”.
Tajā pašā laikā Linkaits arī atgādināja, ka 21.maija valdības sēdē finanšu ministrs Jānis Reirs (JV) paziņoja, ka “Škoda” ir reputācijas problēmas, tādējādi darījumu nevarētu finansēt ne valsts, ne Eiropas Savienības fondi.
“Pašlaik gaidām no Eiropas revīzijas iestādēm atzinumu, vai tiešām reputācija ir tā, kas neļautu slēgt šādu iepirkuma līgumu. Ja tas tā ir, tad iepirkums ir beidzies bez rezultāta, un attiecīgi ir jāsludina jauns konkurss uz pasažieru vilcienu operatoru un “Pasažieru vilciens” ir jālikvidē,” pauda Linkaits.
“Mums ir lielas cerības pēc 10 gadu iepirkumu cikla beidzot nonākt pie jauniem pasažieru vilcieniem,” sacīta Linkaits, piebilstot, ka Latvijai ir ļoti vajadzīgi jaunie vilcieni, jo no 2021.gada paredzēts pāriet uz jaunu sabiedriskā transporta pārvadājumu modeli, kurā dzelzceļš būs sistēmas mugurkauls.
Konteksts:
“Pasažieru vilciens”, ņemot vērā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumā pausto, pārvērtēja elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus, un par uzvarētāju maija beigās atzina “Škoda Vagonka”, kuras kopējā piedāvātā līgumcena 32 jaunu elektrovilcienu ražošanai un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādei ir 241 888 753 eiro.
Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.
Iepirkumā sacentās četri pretendenti – Spānijas uzņēmums “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”), Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un “Škoda Vagonka”.
Sākotnēji “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki – “Škoda Vagonka” un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
Izskatot sūdzības, IUB aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt līgumu ar “Talgo” par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, “Pasažieru vilciens” nolēma iegādāties vilcienus no “Škoda Vagonka”.
Iepirkuma konkursā uzvarētājs tika mainīts, jo “Pasažieru vilciens” ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija “Škoda Vagonka”.
“Talgo” piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā “Škoda Vagonka” bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
“Talgo” iesniedza IUB sūdzību par sarunu procedūrā izvēlēto uzvarētāju. Izskatot sūdzību, birojs 2019.gada marta beigās aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar “Škoda Vagonka” un uzdeva atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.
Tāpat IUB uzdeva “Pasažieru vilcienam” novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.