Ir iespējami ārēji apdraudējumi: brīdina par iespējamu Krievijas jaukšanos EP vēlēšanās 1
Pastāv iespēja, ka nākamā gada maijā gaidāmās Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanas ar savu propagandu varētu mēģināt ietekmēt Krievija vai citas valstis, ceturtdien brīdinājusi Eiropas Savienības (ES) tieslietu un patērētāju aizsardzības komisāre Vera Jourova.
Pēc viņas teiktā, ES dalībvalstīm sniegti arī konkrēti ieteikumi, kam šai ziņā vajadzētu pievērst uzmanību.
“Ir iespējami ārēji apdraudējumi. Negribu konkretizēt, ka tikai no Krievijas. Bet jebkurā gadījumā galvenais ieteikums ir rūpīgi izanalizēt visas ārējās ietekmes un apdraudējumus un pēc iespējas savlaicīgāk tos apturēt,” uzsvērusi Jourova.
Cita starpā ieteikts arī nodrošināt vēlētājiem iespējas balsot patstāvīgi un gādāt par personas datu aizsardzību, lai tos nevarētu izmantot politiskās kampaņas mērķiem.
Komisāre atzinusi, ka Krievijas propagandas draudi ir īpaši aktuāli postpadomju telpas valstīm, tai skaitā Lietuvai, un piebildusi, ka ES dalībvalstīm jābūt gatavām arī uz iespējamiem kiberuzbrukumiem.
Viņa pastāstījusi, ka EK sadarbojas ar informācijas tehnoloģiju kompānijām, lai “mobilizētu jaudas”, kuras varētu palīdzēt atklāt dezinformācijas avotus, vai pat noalgotu īpašus informācijas pārbaudītājus.
“Gribam, lai valstis koncentrētu spēkus uz kiberuzbrukumu atvairīšanu. Iesakām arī pārskatīt politiskās kampaņas noteikumus,” norādījusi Jourova.
Pēc viņas teiktā, ieteikts attiecināt vienādus politiskās aģitācijas standartus gan uz tradicionālajiem plašsaziņas līdzekļiem, gan interneta medijiem uun saliedēt spēkus pret viltus ziņām un tīšu dezinformāciju, kas var tikt izplatīta, lai apmulsinātu sabiedrību, ietekmētu balsotāju lēmumus un kaitētu demokrātijai.
Mēs joprojām analizējam Zviedrijas vēlēšanas, lai saprastu, no kurienes nāca propaganda, bet ir arī citi dezinformācijas viļņi,” sacījusi komisāre.
“Mēs necīnāmies pret viedokļiem, mēs cīnāmies pret apzinātiem meliem, kuru mērķis ir ietekmēt sabiedrisko domu. Protams, katra politiskā kampaņa ir sava veida manipulācija, bet mums nevajadzētu būt tik naiviem, lai ļautu acīmredzamiem intensīviem meliem ietekmēt elektorātu,” viņa piebildusi.