Īpašs skatījums uz ikdienas lietām 0
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā līdz 14. jūnijam ikvienam ir iespēja palūkoties uz ierastām, ikdienā lietojamām lietām no cita skatpunkta. Izstādi “Citādāk nekā parasti. Laikmetīgais dizains un ieraduma spēks” piedāvā Vācijas Ārējo sakaru institūts.
Izstādē apkopoti 106 dažādi darbi un kopumā 148 objekti, ko radījuši 47 Vācijā un 20 citās Eiropas zemēs – Dānijā, Zviedrijā, Francijā, Nīderlandē, Itālijā, Spānijā, Portugālē, Austrijā un Šveicē – strādājoši dizaineri un dizaineru kolektīvi, kas atklāj dizaina uzdevumu risināšanas iespēju daudzveidību. “Plaukts, austrumu paklājs, atzveltnes krēsls – šie raksturojošie nosaukumi paši par sevi raisa konkrētas asociācijas par priekšmeta konstruktīvajām, dekoratīvajām un formveides īpašībām. Tieši tādēļ dizaineri ierosina apšaubīt tradicionāli aprobētās dizaina pamatnostādnes, parādot to absurdo dabu. Dizaina objekti ne tikai raisa izbrīnu, bet arī iedvesmo palūkoties uz sevi “jaunā gaismā”, reflektēt uz sagaidāmo, atkāpjoties no tradicionālajiem uzvedības kodiem, noteiktiem nosacījumiem un pārskatot iesīkstējušos priekšstatus. Šie “ieraduma spēka pārrāvumi” savā būtībā atspoguļo tās dziļās sociālās un kulturālās izmaiņas, kuras šobrīd piedzīvojam visās ikdienas dzīves sfērās, kas manifestējas šādos atslēgas vārdos – mobilitāte, migrācija, ēšanas un uztura ieradumu pārmaiņas – un daudzos citos,” teic muzeja Latvijas dekoratīvās mākslas un dizaina departamenta vadītāja Inese Baranovska.
Šī ceļojošā izstāde Rīgā ir īpaša ar to, ka tās ekspozīcijā iekļauti astoņi Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja speciālistu ieteiktie Latvijas autoru dizaina paraugi – Artūra Analta un Rūdolfa Strēļa no “Variant studio” krēsls “Tilts” un kāpnes “Led Zeppelin”, Zanes Homkas no “Rijada” drēbju pakaramais “Kocis”, Riharda Funta no “Rijadas” rotaļlieta “Pīle”, Ievas Kalējas no “Mammalampas” stāvlampas “Līgava” un “Viedā”, Māras Skujenieces porcelāna vāžu sērija “Spoles”, Jāņa Straupes augļu trauks, riekstu trauks un vīna turētājs, Alda Circeņa no “Riga chair” taburete “Bloom” un šūpuļmanta “Riga Roo”.
Izstādē Latvijas dizaineru darbos jūtama pasaules elpa, jo jaunie Latvijas dizaineri savas zināšanas pilnībā vai daļēji apguvuši ārpus Latvijas. Interesantas un praktiskas ir Māras Skujenieces vāzes spoles formā, kur ideja radusies no rūpniecisko dziju spolēm. Pati Māra par savu vāžu sēriju teic: “Sērija “Spoles” vāzes rāda manu interesi un mīlestību par tekstilizstrādājumiem. Dizains tika aizgūts no rūpniecisko dzijas spoļu formām un struktūras, kas tiek izmantotas aušanā vai adīšanā. Dažāda lieluma, tekstūru un struktūru ģimenes vāzes ir izgatavots no baltā porcelāna.”
Savukārt Ievai Kalējai ir interesants skatījums uz mums ierastajām un ikdienā lietotajām stāvlampām. Šajā izstādē ir izstādītas stāvlampas “Līgava” un “Viedā”. Par “Viedo” māksliniece teic: “Koki ir gudrāki par bibliotēkām. Tāpēc “Mammalampa” ienes meža gudrību mājās. Mēs taču to sen jau gaidījām, jo visi jūtam savas saknes. Neapstrādāts koks savā raupjajā maigumā, patiesumā. Tā šķiedra un rievas ir zīmes, kurās ierakstīts viss. Ieslēdziet gaismu un lasiet.” Savukārt “Līgavai” ir vēl īpašāks stāsts. “Balta lapa ir sākums, stāsts, kurš noteikti tiks uzrakstīts. Tā ir līgava, trausla un maiga, tāda kā tā gaisma, dziļi katrā no mums. “Mammalampa” brīdina: kad iedegsiet šo lampu, iekšējā gaisma un neuzrakstītais stāsts var izlauzties ārpusē.”
Izstādē eksponēti divi dizaina studijas “Variant studio” radītie objekti – kāpnes “Led Zeppelin” un krēsls “Tilts”. Dizaineri šīs kāpnes radīja kā tēlniecisku un funkcionālu interjera objektu, kurš, kad to nelieto, nav jāslēpj skapī. Savukārt krēsls “Tilts” ideja dizaineriem radusies, gūstot iespaidu no ikonisku tērauda un koka tiltu konstrukcijām. “Katrai cilvēka darbībai ir šķietami nemanāma struktūra, kas rada sajūtu par stabilitāti. Mēs atsedzam šo struktūru, radot mēbeles,” nosaka dizaineri.
Alda Circeņa no “Riga chair” taburetes “Bloom” skulpturālais veidols ļauj “Bloom” uztvert kā interjera aksesuāru jebkurā modernā interjerā. Bet dizainera šūpuļmanta “Riga Roo” idejas pamatā ir meklējumi padarīt klasisko bērnu rotaļlietu atšķirīgu no jau pierastajām formām, vieglu, minimālistisku no izteiksmes līdzekļu viedokļa, bet joprojām viegli uztveramu un bērna iztēli rosinošu. Vienam tas atgādinās zirdziņu, citam – aitu, bet vēl kādam – ķenguru.