“FAMEcount” rāda uzņēmuma mājas lapas un sociālo tīklu apmeklētāju skaitu.
“FAMEcount” rāda uzņēmuma mājas lapas un sociālo tīklu apmeklētāju skaitu.
Foto: Reinis Hofmanis

Veiksmīgi ieprecas Latvijā un uzsāk biznesu. Čārlza Bušmaņa stāsts 0

Labām lietām ir trīs sastāvdaļas. Funkcionālā daļa ļauj efektīvi paveikt darbu. Ergonomiskā atvieglo lietas vai rīka lietošanu. Estētiskā ļauj papriecēt acis un sasildīt sirdi. To visu kopā mūsdienās sauc par lietu dizainu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

“Gribēju kļūt par datorgrafiķi,” stāsta industriālais dizainers Čārlzs Bušmanis, dizaina studijas “Design Elevator” līdzdibinātājs, kas Latvijā veiksmīgi ieprecējies no Šveices.

“Pēc gada skolotājs teica: jūsu domāšanas veids ir vairāk piemērots industriālajam dizainam. Tā es izvēlējos šo dizaina virzienu un to nenožēloju.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Meistars ir mācījies gan inženierzinības Šveicē, gan studentu apmaiņas ceļā pusgadu sabijis Japānā, gan pusgadu nomācījies biznesa augstskolā. Tad klāt nāca elitāra dizainera izglītība, ko Čārlzs ieguva Lozannas “ECAL” Šveicē.

Pabeidzis augstskolu, Čārlzs strādāja par dizaineru Šveicē, Nīderlandē un Latvijā. Viņa klientu lokā bija tādi uzņēmumi kā “e.ON”, holandiešu transporta pakalpojumu uzņēmums NS, aprīkojuma ražotājs “Agiecharmilles”, “Certes Technologies”.

Šobrīd viņš kopā ar komandu, kuras sastāvā ir pazīstamā dizaina domāšanas eksperte Signe Adamoviča, vada dizaina domāšanas apmācības Valsts Administrācijas skolā.

Slavas skaitītājs

Nonācis Latvijā, meistars pasniedza funkcionālo dizainu augstskolās, lasīja lekcijas, piedalījās dažādos dizaina izglītības projektos un, protams, strādāja pie saviem personīgajiem dizaina projektiem. Viens no tādiem ir “FAMEcount”. Informācijas plūsmai pārceļoties uz sociālajiem tīkliem, sabiedriski svarīgs kļūst interneta lietotāju viedoklis par vienu vai otru sabiedrisku parādību, dabas stihiju vai kādu gluži triviālu lietu, piemēram, par kādu Latvijas kafejnīcu.

Lai vizuāli materializētu konkrēta pasūtītāja sociālo tīklu datus, Čārlzs kopā ar “Design Elevator” komandu izveidoja inteliģento gaismas ierīci “FAMEcount”, kuras galvenā funkcija ir mudināt kafejnīcas klientus sekot ierīces īpašnieka sociālo tīklu lapām.

Nelielajā stikla blokā ar diskrēti mirguļojošiem cipariem izmantota NIKSI tehnoloģijas jaunā LED versija. Tur apvienots izgaismots interjera elements un moderns sociālo lapu sekotāju skaitītājs. Uz ierīces ekrāna var redzēt izgaismotus ciparus, sociālo tīklu logo un personalizēto logo. Vienam skaitītājam var vienlaikus pieslēgt vairāk nekā četras sociālo tīmekļu lapas. Lai ierīce darbotos, ir nepieciešams tikai interneta savienojums un elektrības pieslēguma vieta. Ierīci, piemēram, kafejnīcā, var novietot jebkurā ērtā, labi pārredzamā vietā, lai pievērstu kafejnīcas klientu uzmanību. Caurspīdīgā ierīce Latvijas dizaineru savienības rīkotajā konkursā “Latvijas Dizaineru savienības balva 2018” ieguva 2. vietu.

Reklāma
Reklāma

“Šis ir tipisks start-up produkts. Mums bija ideja, un mēs paši to tehniski realizējām. Esam jau pārdevuši vairākas šādas ierīces. Un ir konkrēti pasūtījumi izgatavot vēl desmit jaunas, arī Amerikai. Šis ir labs jau iestrādāts jaunuzņēmums ar dokumentaciju, savu zīmolu un sākotnējo mārketingu. Tomēr mana uzņēmuma profils nav ražošana. Ar šo produktu tālāk būtu jānodarbojas firmai, kas tos gatava saražot un izplatīt. Tādēļ mēs meklējam sadarbības partnerus, kas gatavi ar savstarpēji izdevīgiem noteikumiem šo ražošanas līniju izveidot. Varam strādāt arī kopā,” atklāj Čārlzs.

Domāšanas dizainēšana ar kartītēm uz galda

Foto: Andris Ozoliņš

Čārlza uzņēmums vada dizaina domāšanas apmācības Latvijā un ārvalstīs. Tomēr, lai iedzīvinātu un stabilizētu apmācībās apgūto, nepieciešams praktizēt dizaina domāšanas metodes ikdienā. Lai apmācāmie varētu patstāvīgi nostiprināt zināšanas, ir radusies nepieciešamība pēc kompakta dizaina domāšanas rīku kopuma. Tā jaunākais projekts, kas “Design Elevator” atrodas izstrādes procesa nobeiguma fāzē, ir dizaina domāšanas metožu apkopojums drukātā formātā.

“Galvenais grāmatas mērķis ir paplašināt dizaina domāšanas rīku pieejamību un prasmju lietojumu. Šobrīd Latvijā lielākā sabiedrības daļa dizainu joprojām uzskata par ekskluzīvu un vairāk saistītu ar lietu izskatu vai noformējumu, bet mūsu vēlme ir padarīt dizaina domāšanas metodes pieejamas ikvienam – sākot no pamatskolas pasniedzēja Tukumā līdz pat Valsts kancelejas darbiniekiem. Izvēlējos nevis grāmatas, bukleta, interneta publikācijas vai videolekcijas formātu, bet lakoniskas, loģiskas kartona kartītes, kuras strādājot var novietot uz galda. Tas ir palīgs dizaina domāšanas procesa lietošanai,” spriež Čārlzs.

Vērtējums. Domā starpdimensionāli

Dizainere Barbara Freiberga, Latvijas Dizaineru savienības priekšsēdētāja vietniece: “Čārlzs Bušmanis ir industriālais dizainers, kura darbi neapstājas tikai vienā dizaina jomā. Viņš domā starpdimensionāli un starp nozarēm. Arī šogad apbalvotais un augsti no lietu dizaina žūrijas novērtētais darbs skar ne tikai gaismas objektu dizainu. Gaismai Čārlza dizainētajā objektā ir vairāk informatīva un arī izklaidējoša loma, kas ir būtiski gan izklaidei, gan biznesam. Šādā veidā dizains ienāk statistikas nozarē. Jāatzīmē, ka Čārlza darbs mikrofons “Runa” bija iekļauts arī Latvijas Dizaineru savienības 2017. gada balvas finālistos.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.