Starp bērnunamu un internātskolu 13
Dubultai maksāšanai par bērnunamu audzēkņu uzturēšanu jau pērn uzmanību bija pievērsis arī tiesībsargs, kurš runāja ne tikai par nepamatotu publisko līdzekļu tērēšanu, bet arī norādīja, ka bērna interesēm neatbilst viņa mētāšana no bērnunama uz internātskolu. Šāda sistēma arī veicinot šo bērnu sociālo atstumtību. Arī K. Šadurskim nav skaidrs, kāpēc bāreņi nevar mācīties bērnunamam tuvākajā parastajā skolā un katru dienu pēc stundām atgriezties “mājās” – bērnunamā. Ja šie bērni ietu parastā skolā, viņiem vismaz būtu iespēja satikties ar bērniem, kuri aug ģimenēs, ciemoties pie viņiem, tādējādi viņi integrētos sabiedrībā.
Labklājības ministrijas pārstāve Baiba Stankeviča arī uzsver: nav pieļaujama bērnu segregācija izglītības iestādēs. Viņa atgādina: valsts mērķis ir attīstīt iekļaujošo izglītību.
Interesanta situācija izveidojusies, piemēram, Salas novadā, kur atrodas gan bāreņunams “Līkumi”, gan Biržu internātpamatskola un 16 nama audzēkņi nakšņo skolas internātā, nevis katru dienu atgriežas bāreņunamā. Salas novada domes priekšsēdētāja Irēna Sproģe min dažādus argumentus, kāpēc “Līkumu” bērniem jāmācās internātskolā. Viens no tiem: tur ir skolotāji, kam ir pieredze darbā tieši ar šādiem skolēniem.
Valsts kontroles revīzija novadā bijusi, bet nekādi pārkāpumi nav atrasti. I. Sproģe uzsver: krāpšanās ar finansējumu nav. Viss, kas paredzēts bērnu audzināšanai un skološanai, šim mērķim arī tiekot iztērēts. Ministra pārmetumi pašvaldībām, viņasprāt, esot muļķības. “Jā, mums arī ir jautāts, kāpēc bērnunamam vajag šoferi. Nu, taču tāpēc, lai vestu bērnus pie ārsta un uz skolu!” teic I. Sproģe.
Iespējams, noklusēts paliek tas, ka pašvaldībai ir izdevīgi, ka vietējie tiek nodarbināti gan internātskolā, gan bāreņunamā.
I. Dundure toties ir pārliecināta, ka ārpus ģimenes augošajiem cenšoties piemeklēt tieši to izglītības ieguves formu, kas bērnam ir vislabvēlīgākā. Internātskolās šiem bērniem vairāk pieejama psihologa, logopēda palīdzība. Viņasprāt, parastajās skolās bāreņi varētu ciest no izsmiešanas, tikt izstumti.
Taču, ja bērniem ir labāk internātskolā nekā bērnunamā, kāpēc vispār nepieciešami bērnunami? Vai nebūtu pareizāk internātskolas pārveidot par iestādēm, kur bērni gan mācās, gan pastāvīgi dzīvo?
Jāpiebilst, ka bērnunamu vadītāji kā vienu no iemesliem, kāpēc audzēkņi dodas uz internātskolām, min dažādas veselības problēmas. Taču bērni, kam noteiktas smagas diagnozes, parasti mācās speciālajās internātskolās, kas jau šobrīd pilnībā ir valsts pārziņā un ko turpinās finansēt.