Inovācijas – ilgtermiņa stratēģijas augļi 0
Haralds Teiermanis
Atdeve no investīcijām zinātnē ir ilgtermiņa valstisku vai privātu uzņēmumu izaugsmes stratēģijas nozīmīga daļa. Nereti to ir ļoti grūti aprēķināt un prognozēt, taču skaidrs, ka, summējot divus elementus – ilgtermiņa nepārtrauktu atbalstu un darbinieku kapacitātes paaugstināšanu – , rezultāts sekos.
Huawei ilgstoši iegulda līdzekļus un enerģiju, lai nodrošinātu tehnoloģiju līdera statusu. Tā vēl šī gada sākumā, uzņēmums kā inovāciju procesā fokusēta korporācija nodarbināja kopumā vairāk nekā 96 000 cilvēku, tieši zinātnes radošajā sektorā – inovāciju un izaugsmes jomā. Kompānijai Huawei ir savi 14 inovāciju centri un 36 apvienotie inovāciju, kā arī izstrādes centri pasaulē, kuru darbinieki strādā pie jauninājumiem tehnoloģijās.
Liela daļa moderno inovāciju slēpjas aiz viedtālruņa vāciņa vai mājo bāzes staciju infrastruktūrā un bieži vārdu salikums “tehnoloģiju inovācijas” ir izplūdis un netverams jēdziens. Taču jau pāris pēdējo gadu laikā arī ierindas patērētājs spēj redzēt un izjust inovāciju ietekmi – pasaules tehnoloģiju celmlauži radījuši izcilus un inovatīvus lokāmtālruņus, kas papildina viedierīču spektru.
Huawei jaunākais Mate X2 viedtālrunis ar lokāmekrānu ir patiess inovāciju piemērs, kas iezīmē nākotnes viedtālruņu veidošanas tehnoloģijas, nestandarta risinājumus un pilnīgi citādu – papildinātu lietotāja pieredzi.
Jāatzīst, kopš industrija sāka veidot viedtālruņus, tie vienmēr bijuši Apple ierīču “pavadā”, pat neskatoties, ka Android ekosistēmas tehnoloģiju uzņēmumi spēja radīt arvien kvalitatīvākas ierīces, kas tehnoloģiski jau sen pārspēj Apple ražojumus, nav bijis reāla, taustāma un uzskatāma apliecinājuma gala lietotājiem – lūk šeit ir patiesi labāka ierīce. Apple mārketings ierasti spējis runāt skaļāk par savām novitātēm, lai gan Android ekosistēmā šie jauninājumi kā inovācijas bijušas jau pāris sezonas agrāk.
Taču spēku samērs beidzot pārsvēries par labu inovatoriem, kas pierāda, ka lietotāja pieredze viedtālruņos var tikt paplašināta ar izciliem lokāmtālruņiem. Investīcijas inovācijās ir atmaksājušās!
“Tehnoloģiju inovācijas, papildu digitalizācija un pieaugoša produktu sarežģītība prasa lielāku sadarbību starp ekonomiskiem partneriem. Tas savukārt nodrošinās tālāku pieaugumu datu drošās transmisijas ekonomiskajā svarīgumā. Šī datu plūsma būs nākotnes digitālās tautsaimniecības piegādes ķēde, un mums jābūt apzinīgiem par to, kā mēs to pasargāsim.
Globālās piegādes ķēdes ir palīdzējušas miljoniem cilvēku izkļūt no nabadzības. Tieši tāpat datos pamatotas vērtību ķēdes digitālajā tautsaimniecībā ļoti palīdzēs veicināt globālu bagātību. Laikā, kad uzticība ir būtiskāka, nekā tā jebkad ir bijusi, Huawei lepojas par savu sniegumu bagātīgas digitālas nākotnes izveidošanā. Uzņēmums sevišķi aktīvi piedalās globālo digitālo un regulāciju standartu izstrādāšanā un akceptēšanā, jo tie ir tik ļoti būtiski šīs uzticības veidošanā.
Šīs regulācijas un datu standarti nodrošinās, ka pēc pandēmijas beigām ekonomika turpinās atkopties tā, lai globālā kopiena var izveidot atsperīgu un bagātu tautsaimniecību, vienlaikus nodrošinot, ka šīs bagātības labumi tiks izplatīti pēc iespējas plašāk,” stāsta Chen Lifang, Huawei uzņēmuma vecākā viceprezidente un valdes priekšsēdētāja.
Jāatzīst, ka inovācijas un akcenti pasaulē un arī Latvijā nokļuvušas mūsu uzmanības dienaskārtībā, īpaši pateicoties pandēmijai. Ja kādreiz tikai e-komercijas aktīvākie pārstāvji mudināja “visiem būt on-line” un veidot biznesu digitāli, tagad – pandēmija motivējusi ikvienu uzņēmumu būt pieejamam.
Ja kādreiz par apmācībām digitālā vidē vīpsnājām, šobrīd visa pasaules izglītības sitēma spējusi pārorientēties, un tīmekļa izglītības iespējas ir kļuvušas tikpat pašsaprotamas kā brīvpieejas wi-fi kafejnīcās. Standarti un prasības fleksibli pielāgojas izaicinājumiem.
“Digitālā tautsaimniecība turpinās mainīt to, kā mēs sadarbojamies un tirgojamies cits ar citu. Starptautiskās tirdzniecības pirmsākumos mūsu senčiem bija jāiemācās jaunas tehnoloģiskās prasmes, kā arī jāveido jauni veidi, kā uzticēties saviem partneriem. Digitālā tautsaimniecība mūsdienās dara tieši to pašu. Tā ietekmē veidu, kā cilvēki mijiedarbojas un attīsta uzticību pret komerciālām interesēm,” skaidro Huawei Chen Lifang.
Arī Latvijā jāattīsta jaudīgi zinātnes centri, nepārtraukti jākāpina finansējums zinātnes un inovāciju centriem. Pandēmija pierādījusi, ka izaicinošos globālos notikumos līderi ir tie, kas spēj smelt idejas savos darbiniekos, kas ilgstoši fokusējušies uz inovāciju radīšanu. Tādi uzņēmumi spēs pārdzīvot jebkuras pasaules turbulences.
Liela vērībā jāpievērš inovācijām ar augstu pievienoto vērtību, ieguldījumam darbinieku kvalifikācijā un autortiesību jautājumiem izgudrojumos. Te atkal jāpiemin Huawei – korporācija spējusi radīt kopumā 3524 patentus mobilo tehnoloģiju jomā un jaunajā Mate X iekļautas 90 unikālas, Eiropas Patentu valdē patentētas Huawei inovatoru izstrādātās idejas.