Sabiedrisko attiecību aģentūras “Golin Riga” Talantu un influenceru nodaļas attīstības direktors Deniss Ševeļovs.
Sabiedrisko attiecību aģentūras “Golin Riga” Talantu un influenceru nodaļas attīstības direktors Deniss Ševeļovs.
Publicitātes foto

Deniss Ševeļovs: Informatīvajā karā katrs ir viedokļu līderis 0

Deniss Ševeļovs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Karš Ukrainā ir apstādinājis pasauli. Tas ir gan izgaismojis pamatvērtības, gan mainījis pierasto dienas ritmu. Mūsu uzmanība ir piekalta medijiem, sociālajiem medijiem un sarunām ar līdzcilvēkiem. Visi ar bažām sekojam līdzi Krievijas Federācijas diktatora Vladimira Putina īstenotajam karam pret Ukrainu, kas palielina spriedzi arī informatīvajā telpā. Lai sekmīgi sazinātos publiskajā vidē, aicinu katru izvērtēt savu rīcību un atcerēties par spēles noteikumiem digitālajā komunikācijā.

Krievijas Federācijas karadarbība Ukrainā ir nepieņemama naida kulminācija, kas ir jānosoda. Mums ir publiski jāizpauž sava attieksme un jāatbalsta ar jebkuru sociālajos medijos pieejamu rīku vai vizuālu elementu, tostarp Ukrainas karogu. Neit­rāla nostāja šobrīd nozīmē bez­atbildību. To apliecina vairāku Krievijā pazīstamu personību sociālo mediju “Tik Tok” un “Instagram” konti, kur viņi mēģina laipot un dalīties ar neitrālu nostāju Ukrainas jautājumā. Par šādu rīcību tās saņem neskaitāmus draudu komentārus un nosodījuma reakciju no sekotājiem. Tādēļ informatīvajā telpā dominē vienotība, kas signalizē skaidru vēstījumu – slava Ukrainai!

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču pilnīga vienprātība mūsdienās nepastāv. Arī šī brīža situācijā atrodas cilvēki, kuri mēģina savtīgi izmantot Ukrainas traģēdiju biznesa vai politiskos nolūkos. Parādās tādi temati kā pilsonības atņemšana, bažas par etnisko piederību. Manuprāt, ir jānodala Latvijā dzīvojošie etniskie krievi no Krievijas sabiedrības, ir jāatrod veids, kā uzrunāt Latvijas krievvalodīgos. Tā vietā, lai mobilizētos un koncentrētos uz patiešām būtiskiem tematiem, mēs veicinām informatīvo karu un sabiedrības šķelšanos. Ir jāaizmirst par raganu medībām un jāliek malā nesaskaņas. Prioritāte ir Eiropas uzvara vienā no vissvarīgākajām cīņām pasaules vēsturē.

Sociālo mediju lietotāji ir spēcīgs instruments, lai izplatītu vēstījumus sekotājiem. Piemēram, Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis, ukraiņu mūziķis Ivans Dorns, bokseris Oleksandrs Usiks un citi izmanto iespēju “Instagram” un “Twitter” paziņot par notikumiem savā valstī. Viņu paraugam seko starptautiskā sabiedrība, arī daudzi līderi, kuri atzīmē “patīk” pie ierakstiem vai dalās ar ziņām. Tas palīdz objektīvai informācijai atspoguļoties sekotāju laika joslās. Ir svarīgi pateikties par atbalstu komentāra veidā vai ar reakciju pie ieraksta. Tādējādi mēs palīdzam uzticamai informācijas plūsmai sasniegt dažādu cilvēku informatīvos burbuļus. Ja redzam provocējošas aktivitātes, iesaku izvērtēt savus resursus, lai veiktu skaidrošanu. Mums ir jārāda priekšzīme, nevis jāpolarizē iedzīvotāji, pārliecinot par savu taisnību.

Ziņu kvalitātes loma pieaug – tā ir pozitīva tendence, jo notiek transformācija. Tas nozīmē, ka sociālo mediju lietotāji sāk pildīt informēšanas un izglītošanas funkciju. Viņi paši dalās ar svarīgiem tematiem. Informācijas kvalitāte izvirzās sociālo mediju priekšplānā, turpretī Krievijas vara kampaņveidīgi realizē masīvu dezinformāciju. Tiek izveidoti gan nezināmu personu, gan slavenību viltus profili, lai iespaidotu sabiedrisko domu. Tāpēc ir īpaši svarīgi nereaģēt uz anonīmiem komentāriem un provokācijām, ko veic troļļi. Viņu uzdevums ir iesaistīties diskusijā, paust pēc iespējas vairāk viedokļu, aizņemot ēteru un panākot vēlamo diversiju. Par attiecīgajiem profiliem ir jāziņo sociālo mediju platformām, atzīmējot kā dezinformāciju vai naida kurināšanu. Vēlāk platformas varēs identificēt viltus profilus. Lai neuzķertos uz maldinošām ziņām un viltus profiliem, noderēs medijpratība, valsts iestāžu vietnes un profesionālās žurnālistikas avoti. Vienlaikus aicinu visus uzņēmumus, influencerus un sabiedrību sociālo mediju profilos uz laiku apturēt mārketinga sadarbības un reklāmas aktivitātes. Izvairīsimies no šāda satura klātbūtnes publiskajā vidē. Ja dažādu iemeslu dēļ tas nav iespējams, mudinu rūpīgi izvērtēt konkrētā satura formu un tematu. Bet stingri pastāvu par to, ka reklāmas saturs uz nenoteiktu laiku tiek atcelts vai vismaz par nedēļu pārcelts.

Reklāma
Reklāma

Slava Ukrainai!

* sabiedrisko attiecību aģentūras “Golin Riga” Talantu un influenceru nodaļas attīstības direktors

SAISTĪTIE RAKSTI