Ciemošanās “Tukuma piena” ražotnē 5
Uzņēmuma iepazīšanu sākam ar telpu, kurā izvietotas daudzas metāla cisternas.
Šeit ir tik daudz cisternu! Redzu, ka tās apzīmētas ar cipariem – 52. un 53. Vai tiešām varētu būt tik daudz?
Jā gan, kopā ir gandrīz 60 cisternu. Mēs pārstrādājam 200 tonnas piena dienā, esam trešais lielākais piena iepircējs Latvijā. Un pienu iegādājamies galvenokārt no Kurzemes piensaimniekiem.
Uzkāpjam pa trepītēm, lai nokļūtu līdz cisternas augšai un varētu atvērt vāku. Skaisti smaržo. Izrādās, ka tajā ir kefīrs.
Kā notiek ražošanas process?
Piens tiek ievadīts cisternās, kur arī noris produktu tapšanas process, turklāt katrā no tām gatavojas kāds cits produkts – vai tas būtu kefīrs, biezpiens, jogurts vai pat vienkārši piens. Piemēram, kefīrs tiek turēts zināmā temperatūrā 14 – 16 stundas. Savukārt šajā cisternā top kefīrs, tāpēc tur ir pievienots ieraugs. Tad, kad kefīrs ir gatavs, pa caurulēm to novada atdzesēties. Pēc atdzesēšanas kefīrs tiek novadīts, lai pildītu pudelēs vai kartona iepakojumos.
Šis ir tik liels uzņēmums, ko jūs uzskatāt par svarīgāko, lai nodrošinātu veiksmīgu tā darbību?
Vissvarīgākais ir higiēna. Patiešām, produktu ražošanā tā ir lieta numur viens. Mums ir ļoti stingri nosacījumi un procedūras, lai nodrošinātu perfektus higiēnas apstākļus.
Atbilde mani pat drusku izbrīna, jo gaidīju citu… Taču par šo prasību ievērošanu pārliecinos arī praksē, jo, dodoties uz ražošanas telpām, man ir ne tikai jāuzvelk speciāls tērps, cepure un bahilas, bet pat jāizņem auskari.
Es biju gaidījusi, ka jūs minēsiet produktu klāstu un to kvalitāti.
Higiēna ir būtiska produktu kvalitātei. Bet, ja runājam par preču klāstu, tad mums ir par ko lepoties! “Tukuma pienā” top aptuveni 200 dažādi produkti. Piedāvājums ir liels, un vairāki zīmoli jau ieguvuši plašu pupularitāti: “Baltais”, “Baltais eko”, “Exporta”, “Bifido”, “Skyr” Islandes beztauku jogurts, Grieķu jogurts, “Balance”, “Imunella”, “Oga” un “Tukums”.
Redzu, ka ražojat arī privātās preču zīmes līnijas produktus, piemēram, šos “Rimi” jogurtiņus.
Mēs ražojam arī privātās preču zīmes produktus. Ir tādi privāto līniju produkti, kas ir identiski ar “Tukuma piena” zīmoliem. Pircējiem tā ir iespēja saņemt lētāk augstas kvalitātes preces, jo ir zemākas izmaksas. Mums, piemēram, nav jāiegulda līdzekļi šo preču mārketingā, jo tas ir paša tirgotāja pārziņā.
Man šķiet ļoti svarīgi, lai pircējs to saprot. Nereti cilvēki domā, ka privāto līniju produkti ir nekvalitatīvāki vai ar īsāku derīguma termiņu un tāpēc lētāki. Bet tā nav. Kuri ir jūsu vispopulārākie produkti?
Visvairāk cilvēkiem garšo mūsu jogurts, sviests, krējums un biezpiena sieriņi.
Saprotu, ka jūs šobrīd liekat lielu uzsvaru uz eko/bio produktiem. Kāda ir atšķirība starp eko biezpienu, jogurtu vai pienu un to biezpienu, jogurtu vai pienu, kas nav eko?
Jā, patiešām, arvien lielāku uzmanību pievēršam eko produktiem, jo redzam, ka pieprasījums pēc tiem ar katru gadu pieaug. Baltais eko ir bioloģisko produktu līnija, kurā apvienoti augstākās kvalitātes piena produkti, kas taisīti no vietējā, sertificētās bioloģiskās saimniecībās iegūta piena un ekoloģiskiem augļiem un ogām. Eko produktiem netiek pievienotas mākslīgās krāsvielas, aromatizētāji un konservanti. Katrs procesa posms ir pārbaudīts, katra sastāvdaļa ir bioloģiski sertificēta – cukurs, augļi, džems.
Cik liela daļa no visiem jūsu saražotajiem produktiem ir eko?
Šobrīd eko produkti ir 7 – 8% no visa “Tukuma piena” apjoma, un jāteic – tas ir ļoti daudz. Labprāt ražotu eko produktus vēl lielākos apjomos, bet nav tik daudz izejvielu, proti, piena. Šobrīd iepērkam līdz 800 tonnām ekoloģiskā piena mēnesī.
Kā ar Eiropas fondiem – vai tos izmantojat?
Protams, ka izmantojam Eiropas fondus. Nesen šo lielo noliktavu uzbūvējām ar Eiropas fondu palīdzību.
Kādi ir jūsu nākotnes plāni?
“Tukuma piena” apgrozījums 2014. gadā pārsniedza 53 miljonus eiro, un katru gadu tiek ieguldīti vairāk miljoni eiro attīstībai. Šobrīd esam piesaistījuši investīcijas trīs miljonu eiro apmērā jaunu produktu izveidei īpaši tālajiem eksporta tirgiem, un tas ir viens no svarīgajiem nākotnes virzieniem. Mūsu produkti noteikti ir konkurētspējīgi.
Kad esam atpakaļ biroja telpās, mārketinga nodaļas vadītājs Armands Artihovičs, īsts Tukuma patriots, man parāda “Tukuma piena” apbalvojumus. Tas ir apbrīnas vērts skats, jo 2015. gadā starptautiskajā pārtikas konkursā “Riga Food” uzņēmums ieguva četras zelta un vienu sudraba medaļu. Zelta medaļas tika piešķirtas “”Baltais” pienam 2%, zīmola “Baltais Exporta” vājpiena biezpienam, zīmola “Baltais Skyr” Islandes jogurtam ar kivi un rabarberiem, zīmola “Baltais Shake” ābolu jogurta kokteilim. Sudraba medaļa piešķirta zīmola “Baltais” skābajam krējumam. 2014. gadā titulu “Gada prece” ieguva “Baltais Exporta” sviests 82,5% un jogurti “Oga” 1 kg iepakojumos, bet pats uzņēmums konkursā “Sējējs” tika atzīts par “Gada uzņēmumu pārtikas ražošanā”. Un tas ir tikai par 2015. un 2014. gadu! Balvas ir iegūtas katru gadu.
Piena produkti mani vienmēr iedvesmo eksperimentiem virtuvē, jo tie ir izmantojami tik daudz dažādiem ēdieniem un receptēm – vismaz tām, kuras man patīk gatavot.