FOTO: Estonian Defence Forces/Twitter

Igaunijas flotes komandieris: Šķiet, ka “Balticconnector” gāzes vads plīsis sānos. Bojāts arī telekomunikāciju kabelis 58

Pārbaudot gāzes vada “Balticconnector” bojājumus, kas tika konstatēti svētdien, šķiet, ka cauruļvads ir plīsis sānos, sacīja Igaunijas Jūras spēku (Merevägi) komandieris Kdre Jüri Saska intervijā “ERR“.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Igaunijas aizsardzības ministrs Hanno Pevkurs otrdien sacīja, ka postījumi nodarīti apzināti; aptuveni tajā pašā laikā tika bojāts arī Igaunijas telekomunikāciju uzņēmumam “Elisa” piederošs kabelis.

Ko Igaunijas Jūras spēki ir darījuši saistībā ar šo incidentu?

CITI ŠOBRĪD LASA

Kopš pirmdienas rīta esam ļoti ciešā sadarbībā ar Somijas Jūras spēkiem. Somijas puse galvenokārt nodarbojas ar “Balticconnector” pārbaudi, jo bojājumi ir iespējami Somijas teritoriālajos ūdeņos, savukārt mēs Igaunijā galvenokārt esam pievērsušies “Elisa” sakaru kabelim.

Kāds ir pamats pieņēmumam, ka “Balticconnector” bojājuma vieta atrodas Somijas ūdeņos?

Šos aprēķinus veica [Igaunijas elektrotīkla izplatītājs] “Elering”. Kamēr parastais cauruļvada gāzes spiediens, cik es saprotu, bija aptuveni 40 atmosfēras (atm), tas strauji pazeminājās līdz 6 atm, kas nozīmē, ka varēja būt plīsums, kamēr gāzes caurules iekšējais spiediens un ūdens spiediens jūras gultnē izlīdzinājās, kas liecināja, ka [plīsuma vieta atrodas] 60 metru dziļumā.

Tad viņi sāka izmeklēšanu.

Vai 60 metri ir dziļākā vieta, kurā atrodas šis cauruļvads?

Tas nav dziļākais punkts, bet, tā kā šī spiediena izlīdzināšana notika aptuveni 60 metru augstumā, tas norādīja, ka tas varētu būt noticis ap šo punktu, un tas arī bija vairāk vai mazāk precīzi.

Vai jūs varētu nedaudz ieskicēt, kā tieši radās šis sakaru kabeļa pārrāvums?

Pirmā norāde par notikušo mūs sasniedza no “Balticconnector”, kad “Elering” sazinājās ar mums un teica, ka spiediens cauruļvadā ir strauji krities, un viņi ir noslēguši cauruļvadu; tad viņi bija sākuši risināt situāciju, sazinoties ar Somijas Jūras spēkiem. Tad arī atklājās informācija, ka bojāts “Elisa” kabelis.

Kad noticis Elisa kabeļa pārrāvums?

Tas notika vairāk vai mazāk tajā pašā laika posmā.

Reklāma
Reklāma

Vai šie notikumi ir saistīti?

Tas ir iespējams, taču pašreizējā izmeklēšanas stadijā to nevar viennozīmīgi apgalvot, jo mēs vēl nezinām, kur tieši ir pārrauts kabelis.

Taču uz kāda pamata jūs izteicāt šo vērtējumu, ka kabeļa bojājums atrodas Igaunijas [līča] pusē?

Mēs tovakar novērojām kuģu satiksmi, un arī “Elisa” bija devusi norādi, ka tā varētu būt, lai gan īsti nevaru atbildēt, kā “Elisa” to nosaka.

Kas attiecas uz caurumu gāzes vadā, ko jūs tur novērojāt?

Pati caurule ir ieskauta betonā, bet izskatās tā, it kā tā no vienas puses būtu norauta un betons būtu bojāts konkrēti tajā plīsuma vietā. Tas, vai šis bojājums ir tikai šajā vietā, vai [cauruļvads] ir vēl vairāk bojāts sānu spēka dēļ, tas atkal ir kaut kas, kas izmeklētājiem vēl jānoskaidro.

Tātad izskatās, ka caurule ir plīsusi no abām pusēm?

Nē, joprojām izskatās, ka  no vienas puses.

Vai flotei šeit ir kaut kas vairāk jādara, vai arī tas tagad ir tikai un vienīgi somiem?

Mēs saglabājam ciešus kontaktus ar Somiju. Jāpārbauda arī pārējā caurule, kas ir salīdzinoši vienkāršs uzdevums, jo daudzos punktos tā it kā atrodas uz jūras gultnes virsmas. Tomēr kabelis ir daļēji ierakts, jo tas ir daudz plānāks diametrā, tāpēc arī daļēji tiek pakļauts jūras gultnes slāņiem. Šī iemesla dēļ kabeļa izsekošana un atrašanās vietas noteikšana ir nedaudz sarežģītāka. Turpināsim darbu ap cauruļvadu, lai sadarbībā ar somiem noskaidrotu kabeļa bojājuma vietu.

Vai cauruļvads varētu plīst arī kādā tālākā punktā?

Grūti pateikt. Tomēr, domājams, ka, tā kā tas ir izgatavots no tērauda un ir tik tālu izvilkts no savas pozīcijas, papildu bojājumi var būt, bet var arī nebūt. Tas ir eksperta atzinums; es neuzņemos spriest.

FOTO: Visegrád 24/Twitter
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.