Ievieš mēnešbiļetes lauku autobusos 0
Līdz šā gada maijam ikvienam pasažierim, kas izmanto aptuveni 50 Latvijas reģionālo pasažieru pārvadātāju pakalpojumus, ir jābūt iespējai pirkt mēneša abonementa biļeti. Tā lēmusi Sabiedriskā transporta padome. Ir sagatavoti arī metodiskie norādījumi šīs ieceres īstenošanai. Patlaban pasažieru pārvadātāji šo pakalpojumu piedāvā gandrīz visiem skolēniem, savukārt citiem pasažieriem mēneša biļetes piedāvā vien nedaudzi. Jauno iespēju, ko cita starpā piedāvā, lai mazinātu nelegālos pārvadājumus, lauku cilvēki patlaban izmanto ļoti maz. Visticamāk, tāpēc, ka nav izdevīgi pārdošanas nosacījumi – abonementa biļeti var pirkt uz noteiktu reisu. Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā lēš – katram pārvadātājam ir ne vairāk kā desmit abonentu biļešu izmantotāju.
“Mums patlaban abonementa biļeti ir nopircis viens pasažieris. Viņš maršrutā Bauska–Pilsrundāle–Bērstele sāks to darba dienās izmantot no 1. marta. Pasažieris ik dienu dodas uz darbu Bauskā un vakarā atgriežas mājās. Braucot par pilnu biļetes cenu, viens brauciens maksātu 1,30 eiro, ar mēneša biļeti brauciens vienā virzienā maksā 1,05 eiro. Ietaupījums ik dienu ir 50 centus liels, mēnesī vismaz desmit eiro, kas lauku cilvēkam ir būtiska naudas summa. Mēs būtu priecīgi, ja mēnešbiļetes pirktu 10 – 20 pasažieri,” stāsta SIA “Aiva auto” uzskaitvede Tatjana Ivanova. Pavisam SIA “Aiva auto” par mēnešbiļetēm kopš aizvadītā gada beigām interesējušies trīs cilvēki. Uzņēmums gan nav liels – tas apkalpo deviņus maršrutus.
Mēnešbiļešu pirkšanā patlaban starppilsētu un piepilsētu maršrutos ir jāievēro vairāki nosacījumi, kurus nākotnē, iespējams, atcels. Proti, autoostās izmantotā datorprogramma “Baltic-line” ļauj pirkt abonementa biļeti uz noteikta pārvadātāja apkalpoto noteikto reisu. ATD noteikumi liek mēnešbiļetēm piemērot 20% atlaidi, pārvadātāju negūtos ienākumus sola kompensēt valsts. Tātad iznāk, ka valstij mēnešbiļešu izmantošana naudas izteiksmē nav izdevīga tāpēc, ka tai jāpiešķir papildu atbalsts pārvadātājiem. Pasažieri gan varētu būt ieguvēji.
“Liels jautājums, vai ar atlaidēm mēnešbiļetēm būs vairāk pasažieru. Kopējā tendence ir pasažieru skaita kritums, izņemot Rīgu un Valmieras pusi. Ir vajadzīgas lielākas atlaides, lai gūtu uzrāvienu pasažieru pārvilināšanai no privātā autotransporta un dzelzceļa. Patlaban trīs cilvēkiem vienā automašīnā doties uz darbu ir izdevīgāk nekā braukt ar autobusu. Jautājums ir par maksātspēju,” ieteikumu kritiski vērtē SIA “Cata” izpilddirektors Andrejs Malkavs. Viņš arī vērš uzmanību uz a/s “Pasažieru vilciens” ieceri piedāvāt mēnešbiļetes ar 50% atlaidi salīdzinājumā ar pilnas biļetes cenu. “Uz papīra jau var rakstīt, ko vēlas. Tomēr – kur “Pasažieru vilciens” ņems šos pasažierus? Pārvilinās no autobusiem?” vaicā Malkavs.
SIA “Aips” vadītājs Uldis Kolužs arī ir ļoti kritisks pret “Pasažieru vilciena” ieceri. Viņš arī teic, ka pasažieru pārvadātājiem pēc būtības nav iebilžu pret abonementu biļešu piedāvājuma ieviešanu.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Ivo Ošenieks sola, ka nākotnē, uzlabojot biļešu datorprogrammu, autobusu pasažieri pēc abonementa biļetes pirkuma varēs izvēlētajā maršrutā izvēlēties jebkuru pārvadātāju. Tomēr “esot jāsāk ar visvienkāršāko”. I. Ošenieks arī cer, ka izdosies “atsaistīt” mēnešbiļetes izmantošanu no konkrētā reisa laika.
Patlaban tiek strādāts pie atsevišķu tehnisko sarežģījumu atrisināšanas, piemēram, pie abonementa biļetes izmantojošo pasažieru precīzas uzskaites, viltošanas risku novēršanas, sēdvietu rezervēšanas iespējām maršrutos, kur tas būtu aktuāli, un citiem nosacījumiem. Rīgas starptautiskās autoostas vadītāja Vaira Gromule sola, ka jauna rezervēšanas sistēma, kas ļaus rezervēt konkrētu sēdvietu, varētu sākt darboties šajā vasarā.
UZZIŅA
Abonementa biļetes autobusu pasažieriem
Saskaņā ar Sabiedriskā transporta padomes lēmumu noteikts, ka pārvadātājiem abonementa biļetes ir jāievieš līdz 2016. gada 30. aprīlim.
Pārvadātājam ir jāizvērtē maršruti, kuros varētu būt pieprasījums pēc šī pakalpojuma, kā arī jāizlemj, kurus no piedāvātajiem abonementa biļešu veidiem pasažieriem piedāvāt.
Vienotā metodika paredz, ka pasažieriem piedāvās no diviem līdz septiņiem abonementa biļešu veidiem.
Visiem pārvadātājiem ir jāpiedāvā divu veidu mēneša biļetes – braucienam turp un atpakaļ darbdienās, kā arī braucienam turp un atpakaļ visās mēneša dienās.
Attiecīgās biļetes regulārajiem pasažieriem nodrošinās 20% atlaidi.
Abonementa biļetes ieviesīs tikai tur, kur tas būtu lietderīgi, kur ir lielāka pasažieru plūsma un kur pēc tām būtu pieprasījums.
Avots: ATD