Marija Dzeisla: “Iespējams, ar miesu un asinīm nevar rakstīt kā Marija Dzeisla, jo reālam autoram ir reāli niķi, privātā dzīve un dzimums, kas ierobežo lasītāja identificēšanās iespējas.”
Marija Dzeisla: “Iespējams, ar miesu un asinīm nevar rakstīt kā Marija Dzeisla, jo reālam autoram ir reāli niķi, privātā dzīve un dzimums, kas ierobežo lasītāja identificēšanās iespējas.”
Publicitātes (Milicas Protičas-Kojovičas/MILICA PROTIĆ KOJOVIĆ) darbs

„Iespējams, ar miesu un asinīm nevar rakstīt kā Marija Dzeisla.” Intervija ar noslēpumaino latgaliešu autori Mariju Dzeislu un viņas jaunākās dzejas kopa 0

Jūlija Dibovska, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Marija Dzeisla ir dzejas parādība, kas iezīmē latgalisko identitāti, taču lasītājam neatver ierastās personības robežas (dzimums, rase, vārds pasē). Viņas pirmais dzejas krājums “Vysta smierts” (Valodu māja, 2021) raisīja plašu interesi un visdažādākos minējumus par to, kurš ir dzejas autors. Protams, tam nav nozīmes, taču pie šī fenomena neviļus gribas apstāties: beidzot kāds Latvijas literatūrā atļāvies atteikties no slavas lipīguma.

– Kā Marijai Dzeislai izdodas saglabāt sava tēla anonimitāti? Latvijas literatūrā taču visi viens otru pazīst.

CITI ŠOBRĪD LASA

M. Dzeisla: – Latviešiem ir pasaka par eža kažociņu. Tajā ir epizode, kad valdnieka meita pirms laika sadedzina uz nakti nomesto kažociņu un ezītim pirms pārtapšanas par staltu ķēniņa dēlu jācieš lielas mokas. Tomēr viņam tas izdodas, abi apprecas un dzīvo laimīgi. Šis sižets ir ticis izmantots arī literatūrā, jo seno iniciācijas ritu atblāzma un cilvēka pārtapšanas, pāriešanas citā statusā pieredze ir pamats kā pasakām, tā stāstiem.

Nezinu, vai Marija Dzeisla spētu pārtapt autorā ar miesu un asinīm, ja viņas anonimitāte tiktu pārtraukta. Šaubos, vai autors klātienē grib piedalīties Dzejas dienu, Upītes Uobeļduorza vai Andrejdīnu lasījumos. Iespējams, ar miesu un asinīm nevar rakstīt kā Marija Dzeisla, jo reālam autoram ir reāli niķi, privātā dzīve un dzimums, kas iero­bežo lasītāja identificēšanās iespējas. Tas ierobežo arī radīšanas iespējas.

Latviešu literatūras vēsture lielākoties ir latviešu autoru vēsture, un starp lasītāju un tekstu vienmēr ir autors – lai tas būtu Rainis, Aspazija vai Kārlis Vērdiņš. Ja nekā nav, lasītājs meklē.

Reizēm šķiet, ka Marijas Dzeislas lasītājus vai drīzāk sekotājus vairāk interesē viņas identitāte nekā tas, ko autors vēlas pateikt vai vien­kārši pasaka. Lai gan daļa lasītāju kopas vismaz “Facebook” ir pieņēmusi spēles noteikumus un atzīst, ka tā ir viņu zemapziņa, kas raksta. Vai, pareizāk sakot, ir dots rakstītais teksts kā kultūras vai pieturas zīmes, bet lasītāji paši no tā rada literatūru, pievienojot savu pieredzi un sajūtas, apzinātas un neapzinātas atmiņas.

Būtu interesanti uzzināt, vai citas telpas lasītāji arī spēj šajā dzejā ielasīt savu pieredzi un sajūtas, bet tas jau ir tulkotāja uzdevums – vai ir iespējams pārcelt pāri upei visu iedzīvi, nepazaudējot svarīgo. Džeids Vils šobrīd mēģina atdzejot šo dzeju. Redzēs, vai tai būs lasītāji.

Ceļš ir ģeogrāfiska vienība, kas nereti redzama jau gadsimtiem senās kartēs, bet to noiet katrs par sevi un katrs piedzīvo savu iešanas pieredzi. Marijas Dzeislas radītais ceļš ir katram pašam ejams. Vai ko mainītu fakts, ja zinātu šī ceļa autorus. Tāpat kā lielākoties neviens nezina, kas ir projektējis šosejas un ieminis taciņas.

Reklāma
Reklāma

Ja autoru uzminēs, sadedzinās eža kažociņu, ceļš pazudīs. Tā reizēm gadās pasakās.

Man iepatikās noklausīta doma, ka Marija Dzeisla ir daļa no latgaliešu literatūras tradīcijas, kas uzplauka jau rokraksta literatūras laikos, kad vairāk nekā pirms gadsimta bija drukas aizliegums un cilvēki pārrakstīja lūgšanu grāmatas.

Tāpat kā padomju laikos, kad reliģiska satura literatūru pārrakstīja ar rakstāmmašīnu. Tāpat kā pēdējā laikā, kad ir vairāki anonīmi konti, kas sociālajos tīklos publicē tekstus latgaliski.

Vai mūsdienu distancēšanās un virtuālās socializēšanās laikmetā mēs maz zinām, kurš ir īsts cilvēks, kurš trollis un kurš dzejnieks. Marijai Dzeislai taču pat ir vārds, un viņa pati vai viņš pats ir savas dzejas varonis. Tāda spēle vai pasaka.

Anonimitāte rada Mariju Dzeislu. Iespējams, katram savu. Sadedzināt kažociņu var, bet nav nekādas garantijas, ka autors būs smuks un visiem patiks.

 DZEJAS ABC

JŪLIJA DIBOVSKA, literatūrzinātniece: “Apsolu Dzeislai, ka jautājums par anonimitāti no manas puses ceļo pirmo un pēdējo reizi. Un tomēr paradokss ir tajā, ka katra autora stils (arī nulles nozīmē, kā Jurijs Lotmans teiktu) nāk tam/tai allaž līdzi. Tā arī, katru reizi Dzeislai nākot.”

“Kultūrzīmju” lasītājiem piedāvājam Marijas Dzeislas jaunākās dzejas kopu

***

kod da kara beigu ir palics divpadsmit nedeļu

izjem naudu mozuos banknotēs i nūpierc sev litri benzina

ceri ka nabyus juobāg i nūdadzynoj tyltus aiz seve

tai īsasuoc vysi romani i vysi romani ir celi iz paguotni

puori nūdadzynuotim tyltim i izsautim mīstim

puori nūcierstim mežim i tanku izortim teirumim

puori vacu kinu hroniku hroniskajim malim

puori socialūs teiklu histeriskajai info pandemejai

aizīt da sova vyduskuo bārna nūdzīduot šyupeļa dzīsmi

guli mozū bierneņ gulādams guli

itys ir breineigs pasauļs guli

***

tikai napīrast tikai napīrast

cikom vīnu dīnu īej internetā tikai piec pusnakšu

a cytu i naīej partū ka pavasars partū ka dzeive

svešys smierts kai leita dabasi nazkur tī tuoli

cikom žāreita gaļa smuordoj piec šašlika

na kai myruša dāla dagūšuo mīsa

cikom smierts ir tikai tī ekranā

vari īslēgt vari naīslēgt vari izslēgt

cikom var nadūmuot cikom var nabyut

sovu baili apēst kai maizi bez seita

apsamīreit sasamīreit i aprast

***

pasaulī poši vīnkuoršuokī vuordi

nanūzeimoj vaira nikuo

stuovu vīns iz pogolma

zūsyni bļaudami lidoj iz pavasari

navā kam pasaceit

navaidana kuo saceit

pa vīnai ziļbei lepeju sovu pasauli

nasaīt pat škoļnīka saceriejums

vuordi ir pagaisynuojuši nūzeimi

pylni plaukti vuordineicu

nav dzeda, kam pavaicuot

kai sauce tuo

kai ituo

itūgod es pats asu dzeds

vēļ bez bārnu, bez unuku

pieckara godi

***

kod dzeraunē beja izsauti vysi salutikod pagaisa i otkon atsaroda vysi sābru sunikod saskuoba rosols i šubaes izguoju uorā iz gaņku i vierūspamalē austrumūs sorkona bluozmepādejū reizi tamā naktīkod palnūs sakryta Ludzapādejū reizi tamā naktīkod drupuos sabyrza vacuo Rēzeknenu austrumu atīt viejs, saule i daguma smokastuovu i verūsni to bēgt, ni pajimt ciervaaiz mane Varakļuoni i Reiga

***

guli bierneņ

itys ir breineigs pasauļs

guli iz zemis

itepat pogolmā guli

kod nakod nazkod

sudobra zeileitis pavasarūs

skaneigim bolsim

kod nakod otkon tu byusi

dzīduosim vysi kūpā

a niu guli

pasauļs puorskaiteis naudu

vyss byus labi

nūpierksim tanku

iz mienesteņu nūbrauksim

byus kačam peleitis

byus spūdrys spēleitis

vysu vysu nūpierksim

nūdagušajā veikalā

niu tik guli

betona perekleitī

guli

SAISTĪTIE RAKSTI