“Ierīce būtībā ir digitālā reģistratūra.” Latvijas jaunuzņēmums izstrādājis inovatīvu pašapkalpošanās risinājumu medicīnas iestādēm 9
Kristīne Stepiņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Latvijā arvien vairāk parādās iespēja izvēlēties – stāvēt rindā un gaidīt, kamēr tevi apkalpos darbinieks, vai arī paveikt to bez rindas pašam pie pašapkalpošanās termināļa.
Latvijas jaunuzņēmuma “TapBox” izstrādātais inovatīvais pašapkalpošanās risinājums jau tiek izmantots medicīnas iestāžu reģistratūru darba automatizēšanai – viņu izgatavotie pašapkalpošanās termināļi ir pieejami Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā (RAKUS) un tuvākajā laikā tiks uzstādīti vēl vairākās medicīnas iestādēs.
Tāpat uzsākta sadarbība ar Rīgas Starptautisko autoostu dažādu biļešu pārdošanas veidu ieviešanā. “TapBox” radītie risinājumi tiek izmantoti arī izklaides, mazumtirdzniecības un finanšu tehnoloģiju jomās. Latvijas uzņēmums jau sācis sadarbību ar Senegālas un Mali finanšu sektora uzņēmumiem, un tiek pētīts eksporta tirgus potenciāls gan Eiropā, gan ārpus tās robežām.
Sāk ar kolu un popkornu
Pašapkalpošanās risinājumu izstrādātājs “TapBox” darbu sāka 2015. gadā. Ideja par to nepieciešamību radās uzņēmuma dibinātājiem Tomam Pilikseram un Jēkabam Endziņam. “Tolaik Latvijā parādījās pirmie pašapkalpošanās risinājumi. Uzņēmumiem pašiem ieviest tādus bija visnotaļ sarežģīti un dārgi, tikai lielie uzņēmumi to varēja atļauties. Tā kā šādi risinājumi kļuva arvien populārāki, mēs sapratām, ka šajā tirgū ir brīva niša,” atceras SIA “TapBox” valdes priekšsēdētājs T. Piliksers.
Pusotrs gads pagāja, kamēr tika atrastas piemērotas ierīces un piegādātāji, kā arī tika izstrādāts prototips, kas būtu gatavs lietošanai un ko varētu prezentēt potenciālajiem klientiem. 2017. gadā “TapBox” noslēdza līgumu ar kinoteātri “Cinamon”, tādējādi pirms Covid-19 pandēmijas uzņēmums apkalpoja vairāk nekā simt pašapkalpošanās ierīces Baltijā un Somijā.
“”Cinamon” jau bija iegādājies ierīces – stendus ar ekrāniem – no ražotāja, bet tobrīd nevarēja atrast nevienu, kas varētu šos termināļus savienot ar sistēmu tā, lai tie strādātu. Kinoteātra vadība atrada mūs, mēs izstrādājām pirmo projektu – biļešu tirdzniecības ierīces, pēc tam uzkodu – popkorna un kolas – tirdzniecības risinājumus,” stāsta T. Piliksers. Šobrīd “TapBox” apkalpo vairāk nekā 70 “Cinamon” termināļus.
Ievieš digitālo reģistratūru
Lai palīdzētu novērst ilgu gaidīšanu uz apkalpošanu slimnīcas reģistratūrā, “TapBox” ir izstrādājis risinājumu arī medicīnas iestādēm. Tas gan ietaupa pacientu laiku, gan vienlaikus risina arī darbinieku trūkuma problēmu nozarē, kā arī kalpo kā medicīnas iestāžu reģistratūru digitālais paplašinājums. Pirmie pašapkalpošanās termināļi ir uzstādīti RAKUS stacionārā “Gaiļezers” un Latvijas Onkoloģijas centrā.
“Ierīce būtībā ir digitālā reģistratūra. Pacients, kurš ir pierakstījies vizītei pie ārsta, ienākot slimnīcā, nevis iet stāvēt rindā pie lodziņa, bet dodas pie pašapkalpošanās termināļa. Sākumā viņš identificējas, skenējot pasi vai ID karti. Tālāk tiek elektroniski parakstīta medicīnas iestādes sagatavotā anketa, kas ļauj sistēmai iegūt aktuālo informāciju par pacienta pierakstu un ļauj izvēlēties vizīti. Sistēmā pacients var ievadīt informāciju par apdrošināšanu, ja tāda ir, veikt apmaksu par pakalpojumu, pēc tam izdrukāt vai nosūtīt uz savu e-pastu kvīti, kuru vēlāk var iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā. Darbību digitālajā reģistratūrā pacients noslēdz, izdrukājot kārtas numuru un norādes, kā nokļūt pie speciālista,” tā pašapkalpošanās termināļa funkcionalitāti apraksta T. Piliksers.
Viņš teic, ka arī vecāka gadagājuma cilvēkiem pašapkalpošanās terminālis nesagādā lielas problēmas. “Protams, to pārsvarā izmanto gados jaunāki cilvēki. Taču, ja sistēma ir gana ērti lietojama, vecums izmantošanai nav šķērslis,” saka “TapBox” vadītājs. Tāpat uzņēmums tuvākajā laikā plāno termināļu uzstādīšanu AS “Veselības centru apvienība”. Šobrīd ar vairākām medicīnas iestādēm norit pārrunas par iespējamo sadarbību. “Tā kā RAKUS šī sistēma veiksmīgi strādā, par to radusies interese arī citām slimnīcām,” par sasniegto ir gandarīts Piliksers.
Risinājums ir izstrādāts, “Tapbox” sadarbojoties vairākām organizācijām – RAKUS, slimnīcu informācijas sistēmai “Ārsta birojs”, uzticamības pakalpojumu integrācijas risinājumu “SigningServices” nodrošinātājam “DigitalMind” un rindu sistēmai “Timesaving”. Savukārt ar Rīgas Starptautisko autoostu uzņēmums ir noslēdzis līgumu par mantu glabāšanas novietnes uzstādīšanu un biļešu tirdzniecības sistēmas izstrādi. Paredzams, ka pašapkalpošanās termināļi autoostā varētu būt pieejami šī gada rudenī. Šobrīd ar “TapBox” digitālajiem risinājumiem kopumā jau aprīkoti aptuveni 130 pašapkalpošanās termināļi dažādās iestādēs un vietās.
Piesaista investīcijas
Pirms “TapBox” izveidošanas abiem uzņēmuma dibinātājiem jau bija pieredze dažādu uzņēmumu un komandu vadīšanā. J. Endziņš ir pabeidzis uzņēmējdarbības vadības studijas Stokholmas Ekonomikas augstskolā. “Mēs abi esam tie, kas atbild par biznesa vadības procesiem. Jau pašā sākumā sapratām, ka tehniskajām zināšanām arī ir ļoti liela nozīme, tāpēc piesaistījām kā līdzdibinātāju Jāni Gaili, kurš ir ļoti spēcīgs informācijas tehnoloģiju jautājumos,” stāsta T. Piliksers.
Sākotnēji “TapBox” attīstījās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Jelgavas biznesa inkubatorā. Līdz šim uzņēmums bija izticis bez investīciju piesaistes, izmantojot tikai dibinātāju pašu finanses, kā arī dažādus atbalsta instrumentus. Tāpat trīs reizes izmantots finanšu institūcijas “Altum” aizdevums. Pagājušā gada beigās izdevies piesaistīt investīcijas no Latvijas investīciju uzņēmuma “Merito Partners” privātā kapitāla fonda, kas veica nozīmīgu ieguldījumu uzņēmumā, nodrošinot elastīgu izaugsmes kapitālu esošā produkta attīstībai un jaunu tirgu apgūšanai.
Papildu kapitāls tiks izmantots eksporta attīstībai, komandas stiprināšanai, kā arī esošo un jaunu risinājumu izstrādei. Jau tuvākajā laikā uzņēmums plāno piedāvāt jaunu veidu šīs nozares risinājumu pārdošanā, pašapkalpošanās termināļu nomu. Šī darījuma rezultātā “Merito Partners” ir kļuvis par “TapBox” mazākuma akcionāru. T. Piliksers atzīst, ka Latvijā uzņēmumam tiešu konkurentu nav. “Protams, ir daži uzņēmumi, ar kuriem mūsu darbības lauks pārklājas. Taču esam ar tiem izveidojuši labu sadarbību, tādējādi varam piedāvāt daudz kvalitatīvāku produktu,” teic uzņēmējs.
Ambiciozi eksporta plāni
Uzņēmuma mērķis ir kļūt par primāro partneri ikvienam, kas vēlas ieviest pašapkalpošanās risinājumus. Šobrīd aktīvi tiek veikta produktu pārdošana. “2022. gada nogalē esam sākuši sadarbību ar divu Āfrikas valstu – Senegālas un Mali – finanšu sektora uzņēmumiem. Tikko atgriezos no Āfikas, lai pārbaudītu, kā mūsu risinājums skaidras naudas iemaksai strādā šajā kontinentā. Šo termināļu funkcionalitāte ar laiku tiks papildināta,” stāsta T. Piliksers, atzīstot, ka Āfrikas valstīs šobrīd strauji attīstās digitālie risinājumi, tāpēc darbībai šajā kontinentā ir liels potenciāls.
“Mūsu nākotnes ambīcijas ir lielas. Tā kā pašapkalpošanās risinājumu nozare strauji aug un mēs esam konkurētspējīgi ne tikai Latvijā un Eiropā, varam piedāvāt savus pakalpojumus visā pasaulē. Šobrīd ir iestrādnes citu Eiropas valstu tirgus apgūšanā, mūs interesē Polija, Vācija, esam pētījuši Skandināvijas tirgu. Mūsu mērķis ir būt starp līderiem pašapkalpošanās izstrādātāju vidū. Uzņēmuma biznesa modelis ļauj mums strauji augt, jo mēs savus pakalpojumus piedāvājam uz nomu, proti, klienti maksā fiksētu maksu par pakalpojuma izmantošanu,” secina uzņēmējs, atzīstot, ka iekārtas nomāt būs finansiāli daudz izdevīgāk, mēnesī viena pašapkalpošanās termināļa noma uzņēmumiem izmaksās no 300 līdz 500 eiro.
“Lielākais izaicinājums ir pierādīt savu risinājumu efektivitāti, jo daudzi uzņēmēji joprojām īsti netic, ka šādas sistēmas var pilnvērtīgi strādāt. Tāpēc katrā nozarē ir jāievieš pirmais pakalpojums, tad turpināt strādāt jau ir daudz vieglāk,” teic T. Piliksers. “TapBox” apgrozījums 2022. gadā bija aptuveni 220 tūkstoši eiro. Šobrīd uzņēmuma komandā ir 15 darbinieki.
PĀRKĀPUMA BŪTĪBA
Sēkla
Brīvas tirgus nišas pamanīšana 2015. gadā. Piemērotas ierīces un piegādātāju atrašana un prototipa izstrāde.
Dīgsts
2017. gads – tiek noslēgts pirmais lielais pašapkalpošanās termināļu līgums ar kinoteātri “Cinamon”.
Augļi
Līgums ar lielāko Latvijas slimnīcu RAKUS un sadarbība ar Āfrikas finanšu sektora uzņēmumiem. Privātā kapitāla fonda “Merito Partners” investīciju piesaiste. Liels eksporta potenciāls.
VĒRTĒJUMS: Spēcīga komanda un eksporta potenciāls
“Merito Partners” līdzdibinātājs un partneris Mikus Janvars: “Savu privātā kapitāla fonda portfeli sākotnēji veidojam no Latvijas, bet ar laiku arī no Baltijas uzņēmumiem, kas ir konkurētspējīgi un kam ir potenciāls attīstīties ārpus reģiona robežām. “TapBox”, kas ir pirmais mūsu portfeļa uzņēmums, ir apliecinājis savu varēšanu, izstrādājot pašapkalpošanās risinājumus, kas jau veiksmīgi darbojas dažādās nozarēs, turklāt tehnoloģijai ir vēl plašāks izmantojuma potenciāls. “TapBox” stiprās puses ir SaaS jeb programmatūras kā pakalpojuma biznesa modelis, spēcīga profesionāļu komanda un eksportspēja.”