“Mimī stāsts ir aktuāls šobrīd pandēmijas laikā un cilvēciski tuvs un saprotams visiem.” Saruna ar operdziedātāju Maiju Kovaļevsku 0
Aija Kaukule, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”
Pandēmijas dēļ divus gadus Siguldas Opermūzikas svētki nevarēja notikt pilnvērtīgi, taču šogad tie atkal būs krāšņi un bagātīgi. Galvenais svētku notikums šogad ir Džakomo Pučīni operas “Bohēma” uzvedums 30. jūlijā Siguldas pilsdrupu estrādē. Tajā maigās mīlētājas Mimī lomā iejutīsies pasaulē atzītais latviešu soprāns MAIJA KOVAĻEVSKA. “Mimī vienmēr būs mana mīļākā loma,” sarunā ar “Kultūrzīmēm” teic operdziedātāja.
Ar Maiju Kovaļevsku sazinājos tālajā Austrālijā, kur tikai nedēļu pirms Siguldas Opermūzikas svētkiem latviešu soprāns debitēja galvenajā, Florijas Toskas lomā vēl vienā Džakomo Pučīni operā – Rietumaustrālijas operas uzvedumā Viņa Majestātes operteātrī Pērtā, izpelnoties ļoti atzinīgas kritiķu atsauksmes. “Kovaļevska ar viņas perfekto intonāciju, spēcīgo toni un intensīvo Toskas aktierisko tēlojumu līdz operas pēdējām sekundēm bija neapšaubāma zvaigzne,” raksta Rietumaustrālijas mākslas izdevums “SeeSaw”. “Skaists tonis un tembra vienmērīgums,” slavē “Limelight Magazine”.
Uz “Bohēmas” mēģinājumiem Siguldā režisora Edmunda Freiberga iestudējumā dziedātāja ierodas tieši no Austrālijas ziemas, no kaismīgās Toskas pārtopot maigās Mimī tēlā. Tieši Mimī loma kļuvusi par latviešu soprāna spožu vizītkarti pasaules lielākajos operteātros – tā dziedāta gan Ņujorkas Metropolitēna operā, gan Vīnes Valsts operā, gan arī Londonas Karaliskajā operā.
“Pasaulē labākais tenors Jonass Kaufmans, kad viņš organizēja savu benefici, kā partneri Mimī lomai aicināja Maiju. Ja viņš ir pasaulē pirmais tenors, tad es varu teikt, ka Maija līdz ar to arī ir pirmā Mimī pasaulē,” pirms Siguldas opermūzikas svētkiem teic to rīkotājs Dainis Kalns. Par vēlreizēju tikšanos ar Maiju Kovaļevsku priecājas arī operas iestudējuma režisors Edmunds Freibergs. “Šobrīd, kad dzīvojam spriedzē un neziņā saistībā ar globālajiem notikumiem, laba māksla ir vajadzīga kā dvēseles patvērums,” norāda režisors Edmunds Freibergs. Viņaprāt, opera “Bohēma” ar Pučīni brīnišķīgo mūziku un aizkustinošo mīlas stāstu šai misijai ļoti labi atbilst.
– Maija, vasara operdziedoņiem mēdz būt īpašs laiks – festivāli, brīvdabas izrādes. Kāda tā ir jums?
– Vasara vienmēr ir skaists laiks, man patīk uzstāties brīvdabas izrādēs. Šogad ar prieku atkal atgriezīšos Siguldas Opersvētkos uzreiz pēc Toskas izrādēm Austrālijā, ceļošu no ziemas uz vasaru.
– Kas šobrīd ir jūsu radošajā darbakārtībā, un vai to ir ietekmējusi pandēmija iepriekšējos gados?
– Šobrīd dziedu Florijas Toskas lomu Austrālijā, brīnišķīgā iestudējumā. Izbaudu šo lomu un jūtos lieliski. Tikmēr Austrālijas Operas jauniestudējums, Vāgnera “Dievu mijkrēslis” pandēmijas laikā ir pārcelts uz vēlāku laiku jau vairākkārt, tāpat kā daudzi citi projekti. Tomēr priecājos, ka dieviņš man deva laiku balsij ilgāk nobriest Vāgneram. Šajā repertuārā, Vāgnera “Nībelunga gredzena” ciklā, dziedāšu pirmo reizi, un tā būs debija Gutrunas lomā.
– Toskas lomu, ko tagad dziedat Austrālijā, pirmoreiz dziedājāt tieši Siguldas Opermūzikas svētkos 2019. gadā, strādājot ar režisoru Gunti Gailīti, kurš izrādi veidoja kā kaislīgu politisko krimināldrāmu. Laikam ir piepildījies operdziedoņa Kārļa Zariņa paredzējums, ka Toska ir jūsu liktenis?
– Toskas lomu esmu iemīlējusi un priecājos, ka ir iespēja to izstrādāt kopā ar izciliem režisoriem dažādās koncepcijās un laikmetos. Toskas stāsts ir cilvēciski patiess un emocionāls ceļojums, kas dziļi aizkustina. Šis Pučīni meistardarbs ir izcils dārgakmens, un esmu pateicīga par iespēju to interpretēt. Siguldas Toska bija vairāk tradicionāls tēls, savukārt Austrālijā izrādes darbība pārnesta uz 70. gadiem Romā, kur Florija ir itāļu dīva. Operas režisors Patriks Nolans atradis trāpīgu periodu, kur Toskas tēlam iedvesma ir itāliešu kinozvaigzne Sofija Lorēna.
– Vai šobrīd jūtat atšķirību starp Eiropas, ASV un Austrālijas opernamiem un darbu tajos?
– Jūtos labi visā pasaulē. Īpaši izbaudu mēģinājumu laiku, kad veidojas jauns iestudējums, un darbu ar režisoru, diriģentu, orķestri un citiem kolēģiem. Austrālijā cilvēki ir mierīgāki, nesteidzas. Man patīk tas dzīves ritms, savstarpēja cieņa, draudzīga atmosfēra un Austrālijas maigais klimats ir ideāls balsij.
– Vai tālajā Austrālijā jūt notikumus Eiropā, es domāju karu Ukrainā un tā atbalsi pasaulē?
Austrālijā notiek daudz pasākumu, lai atbalstītu Ukrainu, arī labdarības akcijas, lai palīdzētu. Baznīcās notiek aizlūgumi, un cilvēki seko līdzi notikumiem. Lūdzu Dievu, lai karš Ukrainā ātrāk beigtos un lai mūsu Latvija nebūtu skarta. Dievs, svētī Latviju!
– 2006. gadā ar Mimī lomu Pučīni operā “Bohēma” debitējāt Metropolitēna operā Ņujorkā, esat to dziedājusi vairākkārtīgi un guvusi plašu atzinību, un nu beidzot būsit Mimī arī Siguldas Opermūzikas svētkos. Ikreiz lomā jāatrod citas krāsas – kāda būs jūsu Mimī, ko pazīstam kā maigo mīlētāju Parīzes 19. gadsimta bohēmā?
– Mimī vienmēr būs mana mīļākā loma, esmu pagodināta un priecīga to dziedāt šogad arī Siguldas Opersvētkos. Mimī stāsts ir aktuāls šobrīd pandēmijas laikā un cilvēciski tuvs un saprotams visiem.
– Ko jums nozīmē atgriezties Siguldā starp lielām operlomām pasaules operteātros?
– Sigulda ir mana pirmā skatuve, tās ir neaprakstāmas sajūtas un atmiņas. Vienmēr prieks atgriezties. Liela publikas mīlestība un sirsnība, brīnišķīga atmosfēra.
– Ar “Bohēmas” režisoru Edmundu Freibergu Siguldā sadarbojāties jau Umberto Džordano operas “Andrē Šenjē” uzdevumā, kur dziedājāt Madalēnas lomu. Kā vērtējat jūsu sadarbību?
– Sadarbība bijusi ļoti laba un viegli strādāt kopā. Madalēnas lomu operā “Andrē Šenjē” gatavojām ar lielu aizrautību, izveidojās spēcīgs tēls.
– Kādās lomās jūtaties vislabāk – liriskajās, maigajās vai tomēr kaislīgās, dramatiskās?
– Man patīk dažādība, interesanti mainīt tēlus un iejusties dažādos likteņos. Maigas lomas kā Mimī vai Tatjana ir tuvas, bet izbaudu arī temperamentīgas lomas kā Donna Elvīra operā “Dons Žuans” vai Toska. Tomēr visvairāk aktieriski mani fascinē Šekspīrs, īpaši izbaudu Alises Fordas komisko raksturlomu operā “Falstafs” un Dezdemonu “Otello”.
– Kādi ir jūsu nākamās sezonas plāni? Vai ir cerība, ka uzstāsities Latvijā vēl, ne tikai Siguldas Opermūzikas svētkos?
– Par nākotnes plāniem pagaidām lai paliek noslēpums. Ceru nākamajās sezonās uzstāties Latvijā!
UZZIŅA
Dž. Pučīni opera “Bohēma” 30. jūlijā plkst. 21.00 Siguldas pilsdrupu estrādē.
Lomās: Mihails Mihailovs (Bulgārija), Maija Kovaļevska, Jānis Apeinis, Marlēna Keine, Rihards Mačanovskis, Krišjānis Norvelis, Andris Lapiņš.
Radošā komanda: diriģents – Vladimirs Kiradžijevs, režisors – Edmunds Freibergs, scenogrāfs – Aigars Ozoliņš, video projekcijas – Anta Priedīte, kostīmu māksliniece – Ieva Kundziņa, koncertmeistars – Gatis Langenfelds. Piedalās festivāla koris un orķestris.