Eiropas komisārs izglītības, kultūras, sporta un jaunatnes jautājumos Tibors Navračičs iepazīstas ar digitālo tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā.
Eiropas komisārs izglītības, kultūras, sporta un jaunatnes jautājumos Tibors Navračičs iepazīstas ar digitālo tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā.
Foto: Aleksander Dunin/EK AV dienests

Iegūsti savas skolas digitālo spēju pašbildi! 0

Mūsdienu skolām ir aizvien vairāk iespēju mācību procesā izmantot jaunākās tehnoloģijas, taču svarīgs ir jautājums, kāda ir gatavība tās ikdienā mērķtiecīgi izmantot. To jebkura Eiropas Savienības (ES) skola tagad var noskaidrot, izmantojot jaunu viegli lietojamu un pielāgojamu bezmaksas rīku “SELFIE”, kas tapis pēc Eiropas Komisijas (EK) iniciatīvas un radīts, lai skolām palīdzētu novērtēt, vai tās izmanto visas iespējas, ko sniedz digitālā ēra.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Izmantojot šo rīku, skolas varēs izveidot savu digitālo pašportretu, tāpēc tas nosaukts par “SELFIE” (no angļu vārda “pašportrets” vai “pašbilde”). Eiropā veiktie pētījumi liecina: visas digitālās ēras iespējas netiek izmantotas.

Tehnoloģijas skolās ienākušas strauji

Pagājušajā nedēļā šis rīks tika prezentēts īpašā pasākumā Polijas galvaspilsētā Varšavā, klātesot Eiropas komisāram izglītības, kultūras, sporta un jaunatnes jautājumos Tiboram Navračičam, kurš paškritiski atzina, ka esot “offline puisis”, tātad digitālo jomu ne pārāk apguvis, un Polijas izglītības ministrei Annai Zaļevskai.

CITI ŠOBRĪD LASA

Komisārs atzina, ka dalībvalstīs izglītības sistēmas ir ļoti dažādas, līdz ar to EK ietekme uz skolām nav liela, taču visās ES skolās ienāk un nostiprinās digitālās tehnoloģijas: tas ir tas, kas vieno visas skolas Eiropā. “Mēs varam identificēt kopējas problēmas, kas saistās ar tehnoloģiju ienākšanu, un censties tās risināt,” teica T. Navračičs. “Tāpēc tika radīts “SELFIE”: praktisks rīks, par ko esmu ļoti lepns.” Mūsdienu skolēniem ir ļoti svarīgi apgūt digitālās tehnoloģijas, prasme tās pārvaldīt šodien nepieciešama arī darba tirgū.

A. Zaļevska atgādināja: vēl gadsimta sākumā skola ar interneta pieslēgumu bija retums, bet nu daudzas skolas ikdienā izmanto tīmekļa sniegtās iespējas, un ir skolas, kur dators ar interneta pieslēgumu jau ir katrā klasē. Tas liek skolām meklēt un lietot jaunas mācīšanās metodes un vairāk mācīties arī skolotājiem. Rezultātā tehnoloģiju ietekmē mainās pat valstu izglītības sistēmas.

Piemērots katrai skolai

“SELFIE” rīks piedāvā skolām aptaujāt skolēnus, skolotājus un skolu vadītājus, lai noskaidrotu, cik liela ir viņu digitālā kompetence, kāda ir viņu pieeja mūsdienu tehnoloģijām. Dati sniegs informāciju gan par to, kāds ir skolā un skolēniem pieejamais tehnoloģiju aprīkojums, gan par to, cik lielā mērā tehnoloģijas tiek izmantotas praksē. Tā kā skolas ir ļoti dažādas, “SELFIE” veidots pielāgojams: skolas pašas var izvēlēties, kurus jautājumus anketām pievienot. Rīks veidots tā, lai anketu skolēni varētu pildīt dažādās elektroniskajās ierīcēs. Savukārt iegūtos datus skolas varēs izmantot, gan lai izlemtu, kādas apmācības piedāvāt pedagogiem, gan lai paši skolotāji saprastu, cik lielā mērā stundās var izmantot digitālās tehnoloģijas. Rīks pieejams visās 24 ES oficiālajās valodās.

Visi dati, kas par skolu gūti, izmantojot “SELFIE” rīku, paliks skolas rīcībā, un tikai tās pašas ziņā būs, vai ar šo informāciju dalīties. Tajā pašā laikā dati tiks arī anonimizētā veidā apkopoti, lai apjaustu ES skolu digitālās pratības līmeni.

Lai skolas varētu izmantot “SELFIE” rīku, tām jāreģistrējas “SELFIE” platformā tīmeklī – https://ec.europa.eu/education/schools-go-digital_lv, norādot pamatinformāciju par skolu, piemēram, vai tā ir pamatskola vai vidusskola, lielumu un atrašanās vietu. Tāpat skolai jāizvēlas laikus dalībai “SELFIE” aptaujā un jāatlasa tās dalībnieki. Aptauju var neveikt visi skolēni, bet, piemēram, noteikta klašu grupa atkarībā no skolas vajadzībām. Tiks piedāvāta aptaujas sagatave, ko skola varēs koriģēt: kādus jautājumus noņemot nost un kādus pievienojot. Atbilžu sniegšana aizņems aptuveni pusstundu. Kad atbildes būs iesniegtas, “SELFIE” pats ģenerēs atskaiti par skolas digitālo pratību. “SELFIE” aptauju var ik pa laikam atkārtot, lai noskaidrotu, vai un kas skolas digitālajā pratībā ir mainījies.

Reklāma
Reklāma

Katrs skolēns vai skolotājs individuāli šajā rīkā nevar testēt savu digitālo pratību: tas piemērots tikai skolām, tomēr Eiropas Komisijas paspārnē top arī individualizēti izmantojams rīks.

Ir digitālās attīstības plāns

“SELFIE” prezentācija notika rakstnieces Klementīnes Hofmanovas vārdā nosauktajā vidusskolā. Tās skolēni stāstīja, ka digitālās tehnoloģijas mācībās jau ienākušas ļoti plaši. Piemēram, bibliotēku pakalpojumus skolēni bieži vien izmanto elektroniski. Vairāku mācību stundu nozīmīga sastāvdaļa jau ir dažādi digitāli rīki. Piemēram, ekonomikas stundās skolēni var spēlēt virtuālās biržas spēli “SIGG”, kurā var sekot akciju tirgus svārstībām.

Savukārt daudzās stundās var izmantot “Kahoot” – elektronisko viktorīnu rīku tīmeklī. Skolā izveidots arī “hoffmanova tv”, kurā skolēni var apgūt žurnālista prasmes, intervējot cilvēkus, veidojot un augšuplādējot video.

Jāpiebilst, ka “SELFIE” rīks jau ticis testēts 650 skolās 14 Eiropas valstīs. To izmēģinājuši teju 53 tūkstoši skolēnu, vairāk nekā 11 tūkstoši skolotāju, gandrīz 3000 skolu vadītāji un vairāk nekā 80 ekspertu. Viņu ieteikumi rīka uzlabošanā ņemti vērā.

“SELFIE” izveidošana un ieviešana ir viena no Digitālās izglītības rīcības plāna, ko Eiropas Komisija prezentēja pērn. Plāns veidots, lai attīstītu eiropiešu digitālās prasmes, tostarp digitālo iespēju mērķtiecīgāku izmantošanu izglītības jomā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.