Hermanis Ničs. Akcionisma glezniecība.
Hermanis Ničs. Akcionisma glezniecība.
Publicitātes (Hermaņa Niča fonda, Hermann Nitsch foundation) foto

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā apskatāma avangarda mākslinieka Niča personālizstāde “Orģiju un mistēriju teātris” 4

Anita Bormane, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Visiem, kuri vēlas aizlāpīt caurumus savā informētībā par laikmetīgās māk­slas vēstures procesiem, vērts doties uz Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju, kur tagad atkal – protams, ievērojot visus piekļuves ierobežojumus, – apskatāma Austrijas avangarda mākslinieka Hermaņa Niča personālizstāde “Orģiju un mistēriju teātris”.

20. gs. 60. gados Hermanis Ničs kopā ar Ginteru Brusu, Oto Mīlu un Rūdolfu Švarckogleru veidoja vienu no radikālākajām 20. gs. mākslas kustībām, kas mākslas vēsturē pazīstama ar nosaukumu “Vīnes akcionisti”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Par savu mūža darbu viņš atzīst 50. gadu beigās radīto Orģiju mistēriju teātri (Das Orgien-Mysterien-Theater), kas ir intensīva mākslas pieredze, kurā savienojas glezniecība, teātris, mūzika un lirika ar liturģiski reliģioziem elementiem.

Orģiju mistēriju teātra pamatā ir ideja radīt kaut ko vairāk par teātra iestudējumu, un Hermanis Ničs uzskata, ka tas ir iespējams tikai brīdī, kad vienlīdzīgi tiek iesaistīts un pārveidots gan skatītājs, gan aktieris. Ekspozīcijā apskatāmi zīmīgākie Niča māk­slas rituāli. “Orģiju un mistēriju teātris” ir pirmā Hermaņa Niča izstāde Baltijā.

Mūsdienu porcelāna Visums. Latvijas dizaina vēsture nav iedomājama bez Rīgas Porcelāna rūpnīcas (RPR) – milzu uzņēmuma ar vairākiem tūkstošiem darbinieku un produkcijas izlaides miljonu vienībās.

Šī ražotne vairs nepastāv un rodas mānīgs priekšstats, ka līdz ar to pārstājis eksistēt arī vietējais porcelāns.

Tāpēc vēl jo interesantāk ir uzzināt, ka izstādē “Testējot mūsdienas II”, kas no 18. novembra līdz 30. janvārim apskatāma Rīgas Porcelāna muzejā, piedalās 18 studijas, kas ir tikai daļa no pašreizējās porcelāna ainas.

Tā ir mēģinājums pietuvināties visjaunākajām tendencēm, tām, kuras šobrīd vēl nav saglabātas muzeja krātuvēs, bet, iespējams, būtu to pelnījušas.

“Svētā Siluāna lūg­šanas” Rīgas Domā. Piektdien, 26. novembrī, Rīgas Domā Latvijas Radio koris, kamerorķestris “Sinfonietta Rīga” un diriģents Sigvards Kļava aicinās uz koncertu “Svētā Siluāna lūgšanas”, kurā skanēs komponistu Arvo Perta un Ērika Ešenvalda mūzika, kā arī Georga Pelēča un Andreja Selicka darbu pirmatskaņojumi.

Līdzās diviem pasaulslaveniem igauņu meistara Arvo Perta opusiem – “Ādama žēlabām” un “Siluāna dziesmai” – programmā iekļauti arī pirms gada pirmatskaņojumu piedzīvojusī Ērika Ešenvalda partitūra “Es rakstu”.

Reklāma
Reklāma

“Trio Palladio” – Liepājā. Svētdien, 28. novembrī, Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” koncertsērijas “Personīgi” ietvarā pirmo reizi Liepājā uzstāsies Latvijas kamermūzikas jomas spožais līderis, kameransamblis “Trio Palladio” ar unikālu, īpaši veidotu programmu.

“Trio Palladio” veido trīs izcili pašmāju solisti, kas iekarojuši pasaules skatuves, – vijolniece Eva Bindere, pianists Reinis Zariņš un čelliste Kristīne Blaumane.

Kameransam­bļa sniegumu raksturo konceptuālas programmas, atklājot arī Latvijā maz zināmu klaviertrio repertuāru, dziļi pārdomātas interpretācijas un īpaša, intuitīva savstarpēja saprašanās, kas jūtama trio saspēlē.

Skanēs 19. gadsimta vācu ģēnija Fēliksa Mendelszona klaviertrio, talantīgās latviešu komponistes Santas Ratnieces skaņdarba pasaules pirmatskaņojums un pasaulē iemīļotā pašmāju komponista Pētera Vaska skaņdarba “Vientuļais eņģelis” kamerversija.

Kā īpašu pārsteigumu trio gaismā cels pasaulē reti atskaņotās britu komponistes Rebekas Klārkas klaviertrio.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.