Infografika: iedzīvotāji vēlas lielākas darba devēju rūpes par darbiniekiem 0
Centrālajā dzelzceļa stacijā, atklājot Ilgtspējas nedēļu un tai veltīto izstādi “Kāda ir tava atbildība?”, nozares eksperti uzsvēra, ka Latvijas iedzīvotāji pašlaik sagaida arvien lielākas darba devēju rūpes par darbiniekiem un darba vidi, portālam LA.lv pavēstīja komunikāciju speciāliste Laima Zēmele.
Savukārt uzņēmēji redz iespējas sekmēt Latvijas attīstību ilgtermiņā, līdzsvarojot savu darbību un samazinot uzsvarus uz darba vidi un palielinot fokusu uz patērētāju vajadzību izzināšanu.
Pēc pētījumu kompānijas TNS datiem 69% iedzīvotāji par svarīgāko aspektu Latvijas attīstības sekmēšanā ilgtermiņā min uzņēmuma spēju nodrošināt labu darba vidi un rūpes par saviem darbiniekiem.
Arī uzņēmuma vadītāju vidū darba vides aspekti tiek minēti kā galvenie Latvijas ilgtspējas kontekstā, to min 49%. Tomēr fokuss uz šo aspektu pēdējos gados uzņēmēju vidū ir būtiski samazinājies (par 13 procentpunktiem). Tajā pašā laikā uz pusi ir pieaugusi uzņēmumu uzmanība uz klientu vajadzībām un patērētāju interesēm – trešā daļa uzņēmēju to min kā būtisku Latvijas ilgtspējas kontekstā.
“Sabiedrības spiediens lielā mērā var ietekmēt uzņēmumu darbību, diemžēl mūsu novērojumi un pētījumi liecina, ka Latvijā iedzīvotāji joprojām neizmanto savas tiesības izvēlēties. Salīdzinot ar datiem Eiropā (ap 70%), Latvijas iedzīvotāji gandrīz divreiz retāk (39%) pēdējā gada laikā ir atteikušies no tādu uzņēmumu precēm un pakalpojumiem, kuru rīcību tie neatbalsta,” skaidro Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta vadītāja Dace Helmane.
Helmane norāda, ka pēdējo gadu notikumi spilgti apliecina bezatbildīgas uzņēmējdarbības smagās sekas. “Lai pievērstu tam sabiedrības uzmanību, spilgtākos notikumus esam apkopojuši izstādē, piemēram, Liepājas lielākā darba devēja “Liepājas Metalurgs” maksātnespēja, “Maxima” traģēdija, “Parex” un “Latvijas Krājbankas” krahs, skandāls ap “airBaltic” zīmola pārdošanu un citi” teic Helmane.
Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Līga Meņģelsone: “Kā apliecina pētījumu kompānijas TNS dati, iedzīvotāji lielā mērā uzticas informācijai, ko par uzņēmumu sniedz radinieki, kaimiņi, draugi vai kolēģi, ierindojot šos informācijas avotus pirmajā vietā, savukārt tālāk seko nozaru eksperti, patērētāju aizsardzības biedrības un nevalstiskās organizācijas. Uzticības kredīts ir apliecinājums nevalstisko organizāciju lielajai lomai un nepārtrauktajam darbam, kas ieguldīts atbildīgas uzņēmējdarbības prakses veicināšanā un sociālā dialoga attīstībā.”
Savukārt Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības priekšsēdētājs Pēteris Krīgers uzskata, ka ikviena uzņēmuma korporatīvajai atbildībai ir jāsākas ar darba vides sakārtošanu tā darbiniekiem, turklāt šajā procesā jāiesaistās gan darba devējiem, gan ņēmējiem: “Algas saņemšana noteiktajā datumā un nomaksāti nodokļi nedrīkst būt vienīgā stratēģija, caur kuras perspektīvu abām iesaistītajām pusēm raudzīties nākotnē. Pasaules prakse rāda, ka korporatīvās atbildības ievērošana sniedz rezultātus ilgtermiņā, jo motivēti un apmierināti cilvēki strādā efektīvāk.”