“Ideja un lēmums ir pareizs, izpildījums – nelādzīgs!” Normunds Bergs par e-parakstu izmantošanu valsts pakalpojumu piekļuvei 128
Valsts pakalpojumos internetbanku identifikācijas vietā plāno pāriet uz e-paraksta izmantošanu. Pašlaik iedzīvotāji, autentificējoties valsts pakalpojumu saņemšanai, daudz biežāk izmanto internetbanku funkcionalitāti, savukārt e-paraksts tādu popularitāti iedzīvotāju vidū nav guvis. Diskutējot par aktualitāti, TV24 raidījumā “Preses klubs” izskanēja divi jautājumi – vai atkal nesteidzamies par ātru un vai vecāka gadagājuma cilvēki tiks tam līdzi?
“Tas vienmēr būs arguments kaut ko nedarīt vai atlikt,” atbild elektronikas un IT jomu uzņēmējs Normunds Bergs.
Uzņēmējs uzskata, ka elektroniskais paraksts mobilajā telefonā ir ērtāks un labāks par internetbankas autentifikāciju, bet arī norāda, ka problēma slēpjas šī paraksta saņemšanā: “Process, kā tu iegūsti e-parakstu telefonā, ir kaut kas tāds, pie kā valsts pārvaldei būtu ļoti jāpiestrādā, par testa grupu ņemot 80+ cilvēkus.”
Berga vērtējumā ideja un lēmums ir pareizs, taču izpildījums ir nelādzīgs. Uzņēmējs arī saprot, kāpēc sabiedrība ir neapmierināta ar šādu ideju, jo e-paraksta iegūšana telefonā var sagādāt “pāris sirmus matus”. Viņam piekrīt arī “Rīgas Viļņi” valdes priekšsēdētāja Aija Šmidre, kas pati saskārusies ar problēmu telefonā iegūt e-parakstu.
“Tā ir tā problēma, ko valsts pārvalde bieži pazaudē – pretī ir normatīvi, kam jāatbilst, tiek domāts par drošību, bet lietotāju ērtība ir kaut kur trešajā plānā. Ja lietotāju ērtību sakārtos e-paraksta iegūšanā, tad tas viss aizies. Tur nav pretrunu,” uzskata Bergs un turpina: “Ar babuli beigās viss būs labi. Mēs pēdējos 20 gadus runājam par nabaga babuli, kura vispirms nevarēja bankas karti dabūt, bet dzīve pierāda, ka cilvēki adaptējas.”
Noslēgumā uzņēmējs piebilst, ka šajā situācijā jebkurš cits risinājums būs dārgs – kurš maksās par to?