Eiropā būs dārgāki “Harley-Davidson” motocikli Trampa politikas dēļ 2
ASV prezidents Donalds Tramps, īstenojot savu kampaņas saukli “Amerika pirmajā vietā”, ieviesis importa tarifus virknei preču, kas tiek ievestas no Eiropas, Ķīnas un citām valstīm. ASV ir milzīgs iztrūkums tirdzniecībā ar Ķīnu, tāpēc īpaši bargi noteikumi izvirzīti importam no Ķīnas, ko Vašingtona apsūdz arī intelektuālā īpašuma zādzībā un citos pārkāpumos.
Motociklu ražotāji ir pret tarifiem
ASV prezidents Tramps vienpusēju importa tarifu ieviešanu slavēja kā atbalstu pašmāju ražotājiem un amerikāņu strādniekiem, neieklausoties ekspertu brīdinājumos, ka šāda rīcība destabilizēs globālo tirdzniecību un var kaitēt Amerikai.
Pērn Tramps slavēja motociklu ražošanas uzņēmumu “Harley-Davidson” par “lielisku lietu ražošanu Amerikā”, taču tagad firmas vadība paziņojusi, ka apsver iespēju pārcelt vairākus uzņēmumus uz ārvalstīm, lai izvairītos no eksporta tarifiem Eiropā un citviet, kas bija atbildes solis uz Trampa lēmumu. Viskonsinas štata, kur Milvoki pilsētā atrodas firmas “Harley-Davidson” galvenā mītne, republikāņu gubernators Skots Vokers paziņojis, ka ir pret tarifu ieviešanu, kas var izraisīt globālu tirdzniecības karu, atzīmē aģentūra AP. Analītiķi atzīmē, ka prezidents Tramps bija izraudzījies amerikāņu motociklu būves ikonu “Harley-Davidson” kā piemēru ASV biznesam, ko grauj tirdzniecības barjeras citās valstīs, taču firma atzina, ka tarifi var negatīvi ietekmēt tās motociklu eksportu. Tvitera vēstījumā Tramps pauda pārsteigumu, ka “Harley-Davidson” kļuva par “pirmo firmu, kas pacēla balto karogu” tarifu strīdā starp ASV un Eiropas Savienību. Tramps apgalvoja, ka esot centies aizstāvēt hārlija ražotāju intereses un ka viņiem nebūšot jāmaksā tarifs, ievedot motociklus Eiropā, kuras pārpalikums tirdzniecībā ar ASV esot 151 miljards dolāru.
Prezidents Tramps paziņojis, ka “Harley-Davidson” motociklus “nekad” nevajadzētu ražot ārzemēs, piebilstot, ka firmas uzņēmuma izveidošana Taizemē nozīmētu “padošanos” un “beigu sākumu”.
Hārlijiem ir kulta statuss daudzviet pasaulē
Pagājušās nedēļas nogalē Eiropas Savienība sāka ieviest tarifus no ASV ievestajām precēm, tajā skaitā burbonam, zemesriekstu pastai un apelsīnu sulai. ES ieviestie tarifi ASV precēm 3,4 miljardu dolāru vērtībā ir atbilde uz Trampa administrācijas tarifiem tērauda un alumīnija importam no Eiropas. ES tarifi ieviesti arī “Harley-Davidson” motocikliem, kam ir kulta statuss daudzviet pasaulē. ES tarifs ASV ražotajiem motocikliem ir kāpis no sešiem līdz 31 procentam, kas palielina katra ASV eksportētā spēkrata cenu vidēji par 2200 dolāriem. Firmas “Harley-Davidson” vadība pagaidām atturas prognozēt, kā jaunie tarifi varētu ietekmēt uzņēmuma turpmāko darbību un strādnieku skaitu, taču izteikusi “stingru apņemšanos saglabāt ražošanu ASV, ko novērtē braucēji visā pasaulē”. Ražošanas uzsākšanai ārzemēs vajadzētu aptuveni 18 mēnešus un, ja hārliju firmas zīmē vairs nebūtu “Made in America”, slavenais motocikls varētu zaudēt prestižu, atzīmē eksperti.
Firma “Harley-Davidson Inc.” pērn pārdeva gandrīz 40 000 motociklu ES, kas ir tās lielākais tirgus pēc ASV un veido 16,4 procentus no 147 972 pasaulē pārdoto hārliju.
“Palielināt ražošanu globāli, lai atvieglotu ES tarifu nastu, nav bijusi firmas izvēle, taču tā ir vienīgā ilgtspējīgā opcija, lai darītu tās motociklus pieejamus klientiem ES un uzturētu dzīvotspējīgu biznesu Eiropā,” teikts firmas paziņojumā. Firma uzsver, ka nepalielinās motociklu cenas, lai izvairītos no “tūlītēja un ilgstoša negatīva trieciena” Eiropas tirgū. Firma paredz pati segt tarifu kāpuma izdevumus, kas līdz gada beigām varētu būt no 30 līdz 45 miljoniem dolāru.
ASV Pārstāvju palātas spīkers Pols Raiens, republikānis no Viskonsinas štata, kur atrodas “Harley-Davidson” galvenais uzņēmums, uzskata, ka “labākais veids, kā palīdzēt amerikāņu strādniekiem, patērētājiem un ražotājiem, ir atvērt viņiem jaunus tirgus, nevis celt barjeras uz mūsu pašu tirgu”.