Gribēja kā labāk, sanāca kā vienmēr? Jaunā Covid-19 vakcinēšanās reklāmas kampaņa cilvēkiem atgādina padomju laika lozungus 112
Pirms dažām dienām tika prezentēta jaunā Covid-19 vakcinēšanās kampaņa – vairāki plakāti, kā arī videoklips. To galvenais mērķis – aicināt vakcinēties pret Covid-19 tos cilvēkus, kas to vēl nav izdarījuši. Lai arī aicinājums ir pavisam skaidrs, tomēr izpildījums raisījis neviennozīmīgas asociācijas. Sociālajos tīklos daudzi teic, ka jaunā reklāmas kampaņa vairāk atgādinot padomu laika lozungus, nekā rada patīkamas un oriģinālas asociācijas.
“Kaut ko atgādina!!!Jā, padomju laika lozungus!!!”, “Esmu par vakcināciju. Bet tie aicinājumi uz šo procedūru ir viens par otru tizlāki. Nu šis vispār… Pieļauju, ka bijis domāts atjautīgi, bet ir drausmīgi. Man ir kauns to cilvēku vietā, kas šito izkūkoja”, “Cik mīļi! Tas man uzjundīja bērnības atmiņas, padomju laiku, kad šāda stila plakāti bija ikdiena! Bet, ja nopietni – kāāādas šausmas!!!”, “Kaut kā atgādina komunisma saukli..”, “Padomju ietekme nav izdzēšama”, “Kopš PSRS un PSKP laikiem nebiju redzējusi tik ideoloģiski pareizus un politkorektus plakātus…”: šādus viedokļus pauž cilvēki soctīklā “Facebook” Slimību profilakses un kontroles centra mājas lapā, kur publicēts viens no šiem plakātiem.
Arī ārstam, TV kanāla “RīgaTV 24” raidījuma “Dr. Apinis” vadītājam Pēterim Apinim par šiem plakātiem ir savs sakāmais. Socvietnē “Facebook” viņš raksta:
“Veselības ministrs Daniels Pavļuts nolēmis pie mums vērsties ar jaunu reklāmas kampaņu, kā pats saka „ar tiešāku, vienkāršāku, pozitīvāku ziņu, vienlaikus norādot saikni: vakcīna – bāra apmeklējums, vakcīna – skola klātienē, vakcīna – tiekos ar cilvēkiem”. Jaunās kampaņas „Bez vakcīnas nav uzvaras” vizuālie materiāli atgādina Otrā pasaules kara laika ASV propagandas plakātu.
Vakcinācijas kampaņas autors esot aģentūra “Nord DDB Rīga”, kas veidojusi iepriekšējo kampaņu, kurā starp citu, bija tāda divdomīga vakcīnas reklāma krievu valodā, kurā futbolists un sporta dzīves organizators Kaspars Gorkš apgalvoja, ka vēloties vakcinēties tādēļ, lai ātrāk ieraudzītu savus aizsaulē aizgājušos vecvecākus.
Par Daniela Pavļuta ciešajām saitēm ar aģentūru “Nord DDB Rīga” būtu jādomā KNAB, bet par miljoniem, ko Daniels Pavļuts izmet nejēdzīgām kampaņām – valsts kontrolei. Mani pārsteidza attēls.
Reklāmas attēls man nezin kādēļ atgādina tālajā 2007. gada 31.maijā pēc Valsts prezidenta vēlēšanām uzņemtu fotogrāfiju, kurā fiksēts mirklis, kad deputāts Jānis Lagzdiņš izliecies pa logu un cilvēkiem pie Saeimas ēkas rāda nepārprotamu žestu.
Jānis Lagzdiņš pēc tam apgalvoja, ka žests bijis domāts tikai kādam viņa sen neredzētam paziņam, ar kuru kopā kādreiz dienējis padomju armijā.
Jānis Lagzdiņš bija viens no visu laiku profesionālākajiem Latvijas parlamentāriešiem – jurists, kas parlamentā strādāja pa 12 stundām dienā, spēja no galvas citēt likumu normas un pats rūpīgi likumus rakstīja. Taču pēc šā žesta viņš nekad vairs Saeimā nav ievēlēts.
Ko Latvijas iedzīvotājiem ar šo žestu cenšas pateikt Daniels Pavļuts?”
Arī Rīgas domes deputātam Valdim Gavaram izveidojies skeptisks viedoklis par plakātos redzamo.
“Ja ar šo reklāmu bija domāts atsaukt atmiņā brīvprātīgos piespiedu pasākumus padomju laikā, tad tas ir izdevies! Vai tāpēc kāds ies vakcinēties? Diez vai, drīzāk otrādi…..” – viņš saka sociālajā tīklā.