Foto-Zane Bitere/LETA

Grib noteikt fiksētu taksometru tarifu 0

Piektdien, 6. jūlijā, uz pirmo sēdi sanāks darba grupa, kurā spriedīs par risinājumiem taksometru nozarē. Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Tavars informēja, ka darba grupā tiks apspriests priekšlikums noteikt stratēģiskās vietas, kur taksometru pakalpojumu sniegšanai būs paaugstinātas kvalitātes prasības – noteikts automašīnu vecums, iespēja norēķināties ar kredītkarti, valodu zināšanas u. c. Valdībai šajās stratēģiski svarīgajās vietās – Rīgas lidostā, dzelzceļa stacijā, prāmju terminālī, autoostā – tiktu deleģētas tiesības noteikt maksimālu tarifu taksometru pakalpojumiem.

Reklāma
Reklāma

Atcelti griesti

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Pēc 1. jūnija, kad atcelti taksometru tarifu griesti, pieaudzis sūdzību skaits par taksometru sniegtajiem pakalpojumiem starptautiskajā lidostā “Rīga” un citur. Klientiem, piemēram, par 15 minūšu braucienu no Rīgas lidostas līdz Rīgas centram jāmaksā 50 un pat 60 eiro, klientus neved īsajos maršrutos, piemēram, uz Mārupi vai Imantu, netiek izsniegti čeki pēc brauciena, sakot, ka bez čeka būs jāmaksā mazāk u. tml.

Rīgas lidosta norāda, ka tai neesot iespēju ietekmēt situāciju, jo pēc Augstākās tiesas pērn pieņemtā sprieduma, kas atcēla lidostas noteikto kārtību, taksometra pakalpojumus var sniegt jebkurš pārvadātājs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tarifu atcelšana bija pārsteidzīgs lēmums, norāda konkurences uzraudze Skaidrīte Ābrama. “Konkurences padome nekad nav iestājusies par maksimālo tarifu griestu atcelšanu, jo šī kārtība nelika šķēršļus brīvai konkurencei un pārvadātājiem ļāva savstarpēji konkurēt ar cenu. Konkurences padome iestājās pret minimālās cenas noteikšanu,” norāda S. Ābrama. Tajā pašā laikā krāpniecībai auglīga vide ir patērētāju neziņa par maksimālo tarifu atcelšanu. “Priecājos, ka Rīgas lidosta tomēr informē savus klientus par iespēju izvēlēties taksometru pakalpojumu sniedzējus. Tikai nesaprotu, kāpēc tam bija nepieciešams tik ilgs laiks,” piebilst S. Ābrama.

Jāprasa čeki

Pirms izlemt – atjaunot iepriekšējo kārtību vai modernizēt tarifu regulējumu – Konkurences padome aicina steidzamības kārtībā pārskatīt vai ieviest taksometru pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, stiprinot kontroli un sankcijas par krāpšanas gadījumiem, kā arī neatbilstību kvalitātei, drošībai un godīgai nodokļu nomaksai. “Taksometru pakalpojumu lietotājiem ir jāprasa čeki pēc brauciena un, ja ir notikusi krāpniecība, par to jāinformē licences izsniedzējs. Jo vairāk būs šādu sūdzību, jo vieglāk būs sodīt negodprātīgos taksometru pakalpojumu sniedzējus,” norāda S. Ābrama.

Uz patērētāju tiesībām izvēlēties taksometru norāda arī Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš. “Cilvēki ir tiesīgi brīvi izvēlēties pakalpojuma sniedzēju. Nav jāņem pirmais taksis, kas stāv rindā. Cilvēki šobrīd tiek maldināti. Augstos tarifus, kas uzrakstīti ar maziem burtiem uz automašīnu durvīm, nevar saskatīt, īpaši tumsā, pēc ielidošanas pat neaizdomājas… Maksāt 60 eiro par braucienu no lidostas līdz Rīgas centram ir klaja zagšana! Tā nenotiek pat ļoti bagātās valstīs!” piebilst K. Godiņš. Viņš atzīst, ka situācijai ar taksometru tarifiem cēloņi un iemesli ir vairāki. “Nozare aicināja tarifus pakļaut tirgus regulācijai, un parasti tas arī strādā. Taču ir vairāki īpaši objekti – kā lidosta, pasažieru osta un arī nedaudz autoosta –, kur tirgus regulācija, kā redzams, nestrādā.” Taksometru tarifu jautājumu nevar atrisināt tikai ar licencēšanu, jo lidostā un citos stratēģiski svarīgajos objektos fiziski nav tik daudz vietas, lai tajos izvietotos daudzi dažādu kompāniju taksometri.

Taksometru vadītāju reģistrā, ko uztur Autotransporta direkcija, šobrīd ir 3154 vadītāji, nedēļas laikā klāt nācis 71 taksometra vadītājs.

Reklāma
Reklāma

Gatavo likuma grozījumus

Satiksmes ministrija šobrīd gatavo nepieciešamās izmaiņas Autopārvadājumu likumā, papildinot to ar normu attiecībā uz nosacījumiem taksometru stāvēšanai lidostas “Rīga” teritorijā, kas paredzētu daļu teritorijas publiskai pieejamībai un daļu piekļuvei ar lidostas izsniegtām atļaujām. Šie likuma grozījumi vēl jāpieņem Saeimai.

Vienlaikus lidosta “Rīga” izvērtē iespēju uzstādīt transportlīdzekļu elektroniskās kontroles sistēmu, lai pārliecinātos, ka taksometri ir saņēmuši Rīgas plānošanas reģiona izsniegtu speciālo atļauju (licenci).

Arodbiedrība sola 25 eiro no lidostas uz centru

Latvijas Taksometru arodbiedrība ārkārtas sapulcē nolēmusi, ka no jūlija klientiem maršrutā lidosta “Rīga” – Centrs un lidosta “Rīga”–Jūrmala” (Majori) piemēros tarifus tā, lai kopējā maksa par braucienu būtu ne vairāk kā 25 eiro, bet maršrutos no lidostas uz citiem Rīgas pilsētas rajoniem – ne vairāk kā 30 eiro. To vakar paziņojumā presei raksta Latvijas Taksometru arodbiedrības valdes priekšsēdētājs Genādijs Aksjonovs. Arodbiedrība šādu lēmu pieņēmusi, izvērtējot valdības pārmetumus, diskusijas mediju vidē un sabiedrībā par taksometru pakalpojumu sniegšanu lidostā.

“Arodbiedrība ir gatava aktīvi iesaistīties un dalīties ar pieredzi taksometru pārvadājumu jomā. Tomēr sarūgtinājumu rada tas, kā jautājums tiek publiski pasniegts – taksometru pārvadājumi – galvenā nesakārtotā lieta valstī, kuras sakārtošanā dedzīgi iesaistās pat Ārlietu ministrija. Atbildīgās institūcijas mēģina sabiedrībai “uzspiest” viedokli, ka jābūt tā, kā agrāk – lidostā pakalpojumus sniedz tikai “īpaši” pārvadātāji, bet pārējiem tas ir liegts vai arī tiek piedāvāts uz daudz sliktākiem, dārgākiem nosacījumiem,” raksta G. Aksjonovs.

Arodbiedrībai esot bažas par Satiksmes ministrijas ieceri veikt izmaiņas Autopārvadājumu likumā, atjaunojot iepriekšējo kārtību, kad taksometru pakalpojumus lidostas teritorijā varēja sniegt tikai ar Lidostas izsniegtām atļaujām.

“Valdība un atbildīgās institūcijas, t.sk. arī lidosta, skaļi deklarē nepieciešamību samazināt maksu par pakalpojumu, vienlaicīgi ieviešot papildus izmaksas pārvadātājiem, kas sadārdzina pakalpojuma pašizmaksu. Kā valstī var vēlēties lētus taksometra pakalpojumus, ja tajā pašā laikā uzliek pakalpojumu sniedzējiem papildus tēriņus, jaunus maksājums, nodokļus, sadārdzina citas izmaksas (OCTA apdrošināšana, tehniskās apskates u.c.)?” raksta arodbiedrības vadītājs.

“Šī brīža situācija taksometru nozarē ir Satiksmes ministrijas, Valsts ieņēmumu dienesta u.c. atbildīgo institūciju bezatbildīgās rīcības rezultāts, jo vairāku gadu garumā tika propagandēts, ka taksometru pakalpojumam ir jābūt lētam un pieejamam visām iedzīvotāju kategorijām. Nevienā citā valstī taksometru pakalpojumi nav par zemām cenām. Kāpēc ir prasība, lai Latvijā tas būtu lēti?” vaicā G. Aksjonovs.

Latvijas taksometru arodbiedrība vērsusies arī pie ministriem sakarā ar viņu izrādīto interesi vieglo taksometru jomas sakārtošanā, un lūgusi atbalstu, lai aprēķinātu ekonomiski pamatotu, “taisnīgu” vieglo taksometru pakalpojuma cenu, balstoties uz faktiskajām ar pakalpojuma sniegšanu saistītām izmaksām. Arodbiedrība izsaka cerību ka mēneša laikā atbildīgās institūcijas spēs aprēķināt “taisnīgu” un ekonomiski pamatotu taksometru pakalpojumu tarifu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.