Graudu eksportam vajag kuģu apdrošinājumu, bet Lielbritānijas ārlietu dienests to kavējot 18
Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pēc ilgstošiem pūliņiem ar Apvienoto Nāciju Organizācijas starpniecību panāktās vienošanās izpilde par graudu eksportu no Ukrainas ostām var aizkavēties, jo Britānijas ārlietu dienests pretēji agrāk solītajam nav laikus noslēdzis līgumus ar apdrošināšanas sabiedrībām par to kuģu apdrošināšanu, ko paredzēts iesaistīt šajā operācijā.
Karš rada papildu riskus
Ukrainas infrastruktūras ministrs Oleksandrs Kubrakovs apstrīdējis Apvienotās Karalistes ārlietu ministres Lizas Trasas (attēlā) apgalvojumu, ka britu ārlietu dienests ir noslēdzis darījumu, kas garantē kuģu apdrošināšanu graudu izvešanai no Ukrainas ostām.
Kubrakovs uzsvēris, ka runa nav tikai par subsīdijām, bet arī par papildu garantiju sniegšanu. Ir nepieciešamas papildu apdrošināšanas garantijas, lai varētu sākt graudu izvešanu no Ukrainas Melnās jūras ostām, jo Krievijas izvērstais karš pret Ukrainu rada papildu riskus, kas atbaida daudzus pārvadātājus.
Londona tradicionāli bijusi pasaules lielākais centrs kuģu apdrošināšanai, tur atrodas apdrošināšanas sabiedrības “Lloyd’s” galvenā mītne, tāpēc Britānijai būtu jāuzņemas galvenā loma apdrošināšanas garantiju noformēšanā, atzīmē izdevums “Politico”.
Britu ārlietu ministre Liza Trasa, kura šobrīd iesaistīta intensīvu debašu sērijā ar bijušo finanšu ministru Riši Sunaku, abiem pretendējot uz valdošās Konservatīvo partijas līdera posteni un premjerministra amatu, šīs nedēļas sākumā bija pasteigusies paziņot, ka vienošanās ar Kijivu par kuģu apdrošināšanu graudu eksportam jau esot panākta.
Ukrainas lauksaimnieki savu ir paveikuši
Graudu raža Ukrainā par spīti ekstremālajiem kara apstākļiem solās būt laba. Lauksaimnieki, nereti riskējot ar dzīvību, laikus veica sējas darbus un tagad steidz novākt ražu. Krievijas iebrucēji ir paguvuši izlaupīt labības elevatorus okupētajā teritorijā.
Ukraina cer, ka ar Britānijas valdības palīdzību izdosies nomierināt kuģu kapteiņu bažas par navigāciju Melnajā jūrā, kur kopš karadarbības sākuma izvietots daudz mīnu.
Maskava ir solījusies neuzbrukt tirdzniecības kuģiem ar graudu kravām no Odesas un citām Ukrainas ostām, kas bijušas bloķētas kopš Krievijas iebrukuma pirms pusgada. Šajā laikā graudu cenas pasaules tirgū ir strauji kāpušas, jo Ukraina ir viena no lielākajām graudu eksportētājām.
Krievijas veiktā Odesas apšaude nepilnu dienu pēc līguma parakstīšanas liecina, ka kapteiņu bažas par kuģošanas drošību Melnajā jūrā ir pamatotas un ka bez papildu apdrošināšanas garantijām īpašnieki nesūtīs savus kuģus uz Ukrainas ostām.
Ukrainas infrastruktūras ministrs Oleksandrs Kubrakovs paziņojis, ka ir iesaistīts sarunās ar britu valdības pārstāvjiem un vairākām starptautiskām finanšu iestādēm, lai panāktu papildu garantijas.
Ukraina grib arī sākt sarunas ar Pasaules Banku par tās apdrošināšanas mehānisma izmantošanu un ar Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banku. Kubrakovs paudis cerību, ka pirmie kuģi ar graudiem varētu izbraukt no Ukrainas ostām vēl šonedēļ.
Atklāj koordinācijas centru Stambulā
Turcija trešdien Stambulā oficiāli atklāja Ukrainas labības eksporta kopīgo koordinācijas centru, kura izveide paredzēta ar ANO atbalstu panāktās vienošanās ietvaros. Centrā strādās civilais un militārais personāls no Ukrainas un Krievijas, kā arī Turcijas un ANO pārstāvji. Viņu galvenais uzdevums būs uzraudzīt, lai Ukrainas kuģi ar labības kravām droši pārvietojas pa noteiktajiem maršrutiem, kā arī veikt pārbaudes, vai kuģos uz Melno jūru un no tās netiek vesti aizliegti ieroči.
“Šī centra personāls apzinās, ka visas pasaules acis raugās uz viņiem,” atklāšanas uzrunā sacīja Turcijas aizsardzības ministrs Hulusi Akars. “Mēs ceram, ka centra ieguldījums humāno vajadzību un miera labā būs iespējami liels.” Kā norādīja Turcijas ministrs, Ukraina un Krievija nodrošina trešo daļu pasaules kviešu eksporta.
Piegāžu apturēšana no abām lielajām labības eksporta valstīm – Ukrainas un Krievijas – ir viens no faktoriem cenu kāpumam, kas pārtikas importu pasaules nabadzīgākajās valstīs padarījis teju nepieejami dārgu. Nākamajās stundās pēc vienošanās parakstīšanas par Ukrainas kviešu eksportu cenas pasaules tirgū strauji kritās.
Analītiķi uzskata, ka navigācijas drošības panākšana būs izšķirošais faktors, lai sāktu graudu eksportu no Ukrainas ostām.
Pirms Krievijas sāktā kara par tonnas graudu izvešanu no Ukrainas ar kuģi bija jāmaksā 30 dolāri, tagad maksa varētu būt ap 200 dolāriem, jo dramatiski ir pieaudzis risks.
Ukrainas valdībai ir ļoti svarīgi sākt graudu eksportu, lai ienākumus izmantotu karā iedragātās ekonomikas atjaunošanai.