Godiņš: “Šmugulēties” pārvadātājiem vairs nebūs izdevīgi. 0
Jaunais reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanas no 2021.-2030.gadam iepirkums stimulēs pārvadātājus rēķināt atbilstoši komerciālās darbības principiem, nevis paļaujoties uz valsts dotāciju, intervijā aģentūrai LETA teica Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Viņš stāstīja, ka līdz ar jaunā iepirkuma noslēgšanos daļēji tiks samazināts valsts dotēto autobusu maršrutu skaits, bet tiks ieviesti komercreisi.
“Samazinājums, par ko daudz runā, lielā mērā veidojas uz komerciālo reisu rēķina un skar vairāk Pierīgu, līniju Rīga-Daugavpils. Savukārt reģionālajos tīklos samazinājuma daudzviet nav vispār. Ja ir, tad visbiežāk tie ir tā saucamie tehniskie reisi, kuros autobusi brauc no bāzes līdz reisa sākuma punktam,” skaidroja Godiņš, piebilstot, ka pasažieru šādos tehniskajos reisos nav, bet līdz šim valsts par tiem maksāja.
Viņš teica, ka lauku teritorijās, kur ir mazs apdzīvotības blīvums, mobilitāte tiks nodrošināta, taču pārvadātājam tagad būs dotas visas iespējas šādos maršrutos izmantot tam vispiemērotākos transporta līdzekļus, lai pakalpojums būtu ekonomiskāks. Varēs izmantot mikroautobusus ar astoņām pasažieru sēdvietām. Agrāk tas nebija atļauts, bet tagad likumos ir veiktas izmaiņas un to varēs darīt.
“Savukārt maršrutos, kuros sabiedriskais transports tiek izmantots reti, bet nav citu alternatīvu, pasažieriem būs iespējas braukt bez maksas. Un tad skatīsimies. Ja arī tad cilvēki nebrauks, tas gluži vienkārši nozīmēs, ka pēc šādas līnijas pieprasījuma nav. Mēs tiešām aicinām cilvēkus izmantot sabiedrisko transportu, lai viss nebeidzas tādēļ, ka ir viens pasažieris līnijā,” teica Godiņš.
Jautāts, vai Autotransporta direkcijai ir indikācijas, kādus risinājumus šajās mazāk noslogotajās līnijās redz pārvadātāji, Godiņš pieļāvuma, ka daudzi pārvadātāji tagad veido parku, kurā būs lielie un vidējie autobusi un arī daži mikroautobusi.
“Pašlaik konkursā tiks vērtēta cena par vienu kilometru. Ja pārvadātājs nosolīs, piemēram, vienu eiro par kilometru, bet kaut ko nebūs ierēķinājis un viņa izmaksas augs straujāk, tas jau būs viņa paša risks,” skaidroja Autotransporta direkcijas vadītājs, piebilstot, ka tādēļ pārvadātāji būs ieinteresēti meklēt labākos piedāvājumus tirgū degvielas iegādei, remonta izmaksām, riepu iegādei.
Viņš stāstīja, ka iepriekš bijuši gadījumi, kad pārvadātāji izmaksās iekļāva riepu labošanu, kura bija dārgāka, nekā jaunu riepu iegāde.
“Tagad tā vairs nebūs, šādi “šmugulēties” pārvadātājiem vairs nebūs izdevīgi. Valsts to neapmaksās. Jaunais iepirkums stimulēs pārvadātājus rēķināt un domāt, izejot no komerciālās darbības principiem, nevis paļaujoties uz valsts dotāciju,” teica Godiņš, piebilstot, ka vienīgais risks par neieņemtajiem ienākumiem, kuru valsts paturēs sev, ir attiecībā uz pasažieru skaita potenciālu kritumu. “Ja tāds būs, tad to mēs kompensēsim,” teica direkcijas vadītājs.