“Kādas tautības auto ir “Opel”?” Globālās zvaigznes sestā paaudze 0
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Jautāju kādam desmitam čaļu, kuri nepieder pie fanātisku autoziņu pētnieku bara, bet ir, kā saka, vienkārši braucēji. – Kādas tautības auto ir “Opel”? Skatās šie tā izbrīnīti un saka – nu vācietis, protams!
Nu, nu… Vācietis bija Ādams Opels, kurš sensenos laikos Parīzē ieraudzīja pirmo šujmašīnu savā mūžā. Un, mājās pārbraucis, vecā govju kūtī sāka šo rīku ražošanu.
Pēc vairākiem gadiem (1884) tajā pašā Parīzē Ādams nošpikoja velosipēdu. Un viņa pieci dēli ar ģimenes firmas ražojumiem brauc sacīkstēs.
Pirmais auto ar šādu vārdu tiek uzbūvēts gadsimtu mijā. Un līdz Pirmajam pasaules karam “Opel” kļūst par lielāko auto ražotāju Vācijā. Tiešām – vācu auto. Bet jau tad ar starptautiskām iezīmēm – Ādama sadarbības partneris ir francūzis Aleksandrs Daraks.
Bet kopš 1926. gada “Opel” ir globāls. Tā kontrolpakete ilgu laiku pieder amerikāņu “General Motors”. Firmas galvenā mītne gan paliek Ruselheimā, bet formāli auto ir amerikāņu.
Līdz pat 2017. gadam, kad miljardus vērtā darījumā to savāc mesjē Daraka tautieši (koncerns PSA) un amerikāņu “Crysler”, kuram jau kādu laiciņu pieder arī “Fiat”.
Kopā tas viss saucoties “Stellantis” Tātad “Opel” tautība ir… laikam jau jāsaka – pasaules pilsonis.
Jaunais sestās paaudzes “Astra” hečbeks kardināli mainījies gan vizuāli, iegūstot markas jauno dizaina stilu no “Mokka”, “Crossland” un “Grandland”, gan arī tehniski, pārejot no “General Motors” arhitektūras uz PSA modulāro platformu.
Piedevām jaunā “Opel Astra” iegūs arī hibrīda versijas, turklāt uzreiz divas. Tās, tāpat kā iekšdedzes dzinēji, būs aizgūtas no tehniski “ģenētiskā brāļa” “Peugeot 308”.
Spēka agregātu piedāvājumā ir 1,2 litru turbopūtes trīscilindru benzīna dzinējs ar 110 vai 130 zirgspēku jaudu un 1,5 litru dīzeļmotors ar 130 ZS.
Jaudīgākās dzinēju versijas pieejamas arī komplektācijā ar astoņpakāpju automātisko pārnesumkārbu (standartā – sešpakāpju manuālā). Turklāt pirmo reizi “Opel Astra” būs pieejama arī uzlādējamā hibrīda versijā – ar 180 vai 225 ZS.
Pēdējo rindkopu ir ļoti interesanti lasīt kontekstā ar pavisam nesenu paziņojumu – “Autobūves uzņēmums “Opel” ceturtdien paziņoja, ka Eiropā no 2028. gada vairs neražos ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotus automobiļus.”
Zaļi, vai ne? Bet “Astra 2021” specifikācijas liecina, ka pārliekas steigas pārejā uz elektrību nav un nebūs. Izvēle paliek tava. Un tā tātad vēl krietnu laiku var būt arī dīzelis.
Un tiem, kas teica “vācietis” – sestās paaudzes “Opel Astra” joprojām tiks ražota arī Vācijā. Rudenī gaidāms arī tā universālis “Astra Sports Tourer”. Savukārt pirmie klienti savus automobiļus saņemšot nākamā gada sākumā.