“GEFCO Baltic”: loģistikas nozari Baltijā ietekmēs degvielas izmaksas un “Mobilitātes pakotne” 0
Loģistikas kompānijas “GEFCO” prognozes liecina, ka šogad loģistikas nozare Baltijas valstīs turpinās strauju attīstību, un inovācijas, kuras veidos digitalizēti risinājumi, mainīs tirgu. Tikmēr nozari skars arī vairāki izaicinājumi kā augstākas degvielas izmaksas un Eiropas “Mobilitātes pakotne”.
Lielākie izaicinājumi Baltijas loģistikas tirgū – degvielas izmaksas un “Mobilitātes pakotne”
Viens no izaicinājumiem, ar kuru šogad nāksies saskarties loģistikas tirgum, ir augstākas degvielas izmaksas. Degvielas cena pēdējos 12 mēnešos ir palielinājusies par aptuveni 3,36%, salīdzinot ar cenu 2019.gada februārī, un, iespējams, tā rezultātā palielināsies arī transporta pārvadājumu izmaksas.
“Mēs redzam, ka šīs izmaiņas jau šobrīd ietekmē ne tikai mūsu biznesu, bet arī citas nozares, piemēram, lauksaimniecību, sabiedrisko transportu, degvielas tirgotājus un citus”, uzsver Andrejus Rubinins, “GEFCO Baltic” Pārdošanas un mārketinga nodaļas vadītājs.
Šobrīd nenoliedzami nozares pārstāvji pievērš uzmanību “Mobilitātes pakotnei”, kas pazīstama kā noteikumu kopums, lai regulētu ES transporta nozari, un tās ietekmei uz uzņēmējdarbību.
Kā pozitīvais aspekts jāmin, ka Baltijas valstu importētājiem, eksportētājiem un tirgotājiem jaunie noteikumi var nozīmēt lielāku transportu pieejamību, rezultējoties arī zemākos tarifos “Centrāleiropa-Baltija” tirdzniecības joslā.
Otrkārt, risinājumi tranzītu plūsmām starp Eiropu un NVS valstīm, ietverot pārrobežu ostu operācijas, var kļūt pievilcīgāki, pateicoties zemākam piegādes tarifam jau pirmajā jūdzē (first mile) uz Baltiju. Uzņēmumi, kas pārtrauks uzņēmējdarbību Eiropā, iespējams, savu darbību pārcels uz citiem tirgiem, palielinot pieejamo automobiļu parku jaudu.
Diemžēl “Mobilitātes pakotne” ietver arī vairākus izaicinājumus, kas viennozīmīgi ietekmēs arī Baltijas valstis. Baltijā bāzētie tradicionālā 2PL loģistikas modeļa pārvadātāji (transporta pakalpojumu nodošana ārpakalpojumā) būs mazāk konkurētspējīgi salīdzinājumā ar uzņēmumiem ārpus ES.
Pastāv iespēja, ka samazināsies izvērsto darbību apjoms, kā arī var tikt zaudētas starpvalstu tirdzniecības plūsmas, jo pārvadātājus, kas nav ES, neregulēs “Mobilitātes pakotne”. Tāpat daži no uzņēmumiem nespēs apkalpot klientus bez Austrumeiropas pārvadātāju iesaistes, kas līdz ar to varētu radīt ietekmi uz ekonomiku un tirdzniecību.
Mazāki uzņēmumi no perifērijas valstīm (Lietuvas, Latvijas, Bulgārijas, Rumānijas, Ungārijas) varētu pat pārtraukt biznesa darbību un samazināt pieprasīto pārvadāšanas kapacitāti, savukārt lielajiem uzņēmumiem tā būtu iespēja izveidot jaunas filiāles Centrāleiropā.
Vērtējot “GEFCO Baltic” darbību, “Mobilitātes pakotnei” var būt vērā ņemama ietekme gatavo transportlīdzekļu loģistikas (FVL) biznesā, jo lielam skaitam Lietuvas pārvadātāju tiek uzticēts darbs Centrāleiropā. Tas nozīmētu zemāku pieejamo kravas automašīnu kapacitāti vai augstākus tarifus. Ņemot vērā, ka “Mobilitātes pakotne” ietekmēs sauszemes loģistikas biznesu, “GEFCO Baltic” to nejutīs tik izteikti kā citi nozares spēlētāji, tā kā šis pārvadājumu veids “GEFCO” portfelī ir ievērojami mazāks.
Inovācijas kā daļa no “GEFCO” stratēģijas
Inovācijas, kas tiek īstenotas caur digitalizāciju un selektīvi iegādātiem uzņēmumiem, ir pamats “GEFCO” izaugsmes stratēģijai.
Uzņēmums pastāvīgi aug, un 2020. gadā to turpinās, fokusējoties uz kravu pārvadājumiem, integrēto loģistiku, nozares risinājumiem un inovācijām. Pašreiz “GEFCO” ar dažādiem digitalizētiem risinājumiem vada procesus, pārveidojot loģistikas nozari, tā piešķirot jaunu vērtību klientiem un rādot piemēru citiem nozares dalībniekiem.
Gatavo transportlīdzekļu loģistikā tas notiek, izmantojot “Moveecar” – digitālo platformu, ko izveidojuši “GEFCO” un ārējie IT eksperti. Platforma ir paredzēta automobiļu un mobilitātes dalībniekiem, lai piedāvātu automašīnu loģistikas pakalpojumus visā transportlīdzekļa darbības ciklā. Risinājums tiks ieviests visā “GEFCO” tīklā noteiktā laika posmā.
Sauszemes risinājumu jomā “GEFCO” inovācijas ietekmējusi uzņēmuma “Chronotruck” iegāde, kas nodrošina digitālo kravas autopārvadājumu tirdzniecības platformu. Tā izstrādāta piegādātājiem un pārvadātājiem, lai vienkāršotu kravu pārvadājumus, izmantojot īpašus (robustus) algoritmus, kas saskaņo pieprasījumu ar pieejamo piegādes risinājumu. Paplašinot pakalpojumu portfeli, “GEFCO Baltic” jau ir savienots ar jauno platformu un darbojas kā potenciāls pārvadātājs klientiem, kuriem nepieciešama piegāde Eiropas iekšienē.
Neskatoties uz automatizācijas procesiem, investīcijas darbaspēkā nezudīs
Mūsdienās, neskatoties uz to, ka daudzus uzdevumus veic inovatīvas, automatizētas sistēmas un mašīnas, joprojām liela loma ir zinošam darbaspēkam. Šī iemesla dēļ daudzi uzņēmumi paredz ievērojamas investīcijas darbaspēkā un tā papildu apmācībās. “GEFCO Baltic” ieguldījums Grupas darbībā ir apņemšanās sasniegt galvenos mērķus: aktīvu dalību automobiļu loģistikā un veiktspēju, kas savieno Eiropu, Āziju ar Baltijas un NVS valstīm. Lai šos mērķus sasniegtu ieguldījums darbiniekos ir neatsverams.
“Mēs esam izstrādājuši iekšējo mācību rīku, kas kalpo kā investīcija mūsu darbiniekos – “GEFCO universitāte”, kas ir pielāgota jebkurām “GEFCO” vajadzībām. Šī iekšējā mācību programma palīdz mūsu darbiniekiem attīstīt zināšanas un ir pieejama visu diennakti 43 valodās.
Mēs redzam, ka darbinieki augstu novērtē piedāvātās iespējas, un viņu spējas ir augušas ļoti strauji. Tā kā 2019. gadā mūsu darbinieku mainības līmenis bija mazāks par 8%, mēs lepojamies, ka “GEFCO Baltic” tiek uzskatīts par lielisku darba vietu,” norāda A. Rubinins.
“GEFCO Baltic” nepārtraukti paplašinās, un uzņēmums paredz, ka šogad komandā varētu pievienoties jauni darbinieki kā, piemēram, dispečeri, projektu vadības un pārdošanas speciālisti.
Par “GEFCO” grupu
Kā norāda uzņēmums, “GEFCO” ir pasaules līderis komplekso piegādes ķēžu risinājumu jomā un Eiropas līderis automobiļu loģistikā. Balstoties uz 70 gadu pieredzi un 15 000 cilvēku lielu darbaspēku, “GEFCO” izstrādā viedus, elastīgus risinājumus, lai atrisinātu sarežģītākās piegādes ķēžu problēmas visās nozarēs. Globālo partneru tīklu darbojas 47 valstīs, apkalpo 300 galamērķus visā pasaulē. 2018. gadā grupa guva ieņēmumus 4,6 miljardu eiro apmērā.