Gāzes katlu apkope – darbs, kas jāuztic speciālistiem 1
Gāzes katliem “sīkumu” nav
Uzņēmuma SIA Robert Bosch siltumtehnikas nozares speciālisti ir pārliecināti – visizdevīgāk apkures katlu apkopi veikt laikus, nevis pēc tam, kad iekārtas sabojājušās vai tās nefunkcionē ražotāja paredzētajā kārtībā un tērē daudz gāzes un elektrības.
“Mūsu ieteikums – gāzes aparātu un visu apkures sistēmu lietot atbildīgi, sekojot līdzi notiekošajam, ieklausoties tajā, vērojot to un, pamanot kaut ko neparastu, savlaicīgi vērsties pie uzticamiem speciālistiem pēc padoma un palīdzības, uzturēt stabilas attiecības ar uzņēmumiem un speciālistiem, ar kuriem izveidojusies veiksmīga sadarbība, nevis katru reizi meklēt citus. Tāpat būtu labi painteresēties par esošās apkures sistēmas energoefektivitātes uzlabošanas iespēju, pieslēdzot piemērotu automātiku, ja tāda vēl nav uzstādīta,” skaidro SIA Robert Bosch apmācību vadītājs – tehniskais konsultants Dainis Mednis.
Visvairāk darba ir īsi pirms apkures sezonas sākšanas, un tas skar ne tikai pakalpojumu sniedzējus, bet arī pasūtītājus, jo šajā laikā īpaši jūtams sertificētu darbinieku trūkums un aizņemtība, kā arī augošā pakalpojumu cena.
Ja apkures katlu apsaimniekotāji vai to īpašnieki jau laikus parūpētos par iekārtu tehnisko apkopi, šādu sarežģījumu būtu mazāk vai to nebūtu vispār.
Ja apkures katlu defekti vai darbības traucējumi nav manāmi, visticamāk, cilvēki iekārtas tehniskajai kārtībai nepievērš lieku uzmanību.
Tāpat cilvēku dabā ir atstāt “sīkumus” uz vēlāku laiku, ja vien tie var pagaidīt. Taču šo ieradumu nevajadzētu attiecināt uz apkures katliem, jo arī pašas vissīkākās tehniskās kļūmes var izraisīt ķēdes reakciju, sabojājot citas katla detaļas, kā arī sagādāt bīstamas situācijas cilvēkam dūmgāzu noplūdes, gāzes noplūdes vai citu iemeslu dēļ.
Apkopei labākais laiks – vasaras sākums
Katlu apkopes parasti veic no pavasara līdz rudenim, tomēr, pēc speciālistu ieteikumiem, šā perioda pirmā puse ir vispiemērotākais, kā arī visizdevīgākais laiks šim darbam. Kādēļ?
Pirmkārt, jo tuvāk nāk rudens, jo karstāks laiks servisa uzņēmumiem, īpaši rudens otrajā pusē, kad kļūst arvien drēgnāks un lietaināks un apkures katlu īpašnieki sāk pamosties, lai ātri vien sagatavotos aukstajai ziemai.
Taču šajā laikā servisu darbiniekiem ir darba pilnas rokas, ņemot vērā augošo pieprasījumu pēc apkopēm, nelieliem remontiem, kā arī vasarā un rudenī uzstādīto jauno apkures katlu nodošanu ekspluatācijā.
Ja servisa darbinieki ir noslogoti, iespējams, būs jāgaida, lai saņemtu katla apkopi. Tas izskaidrojams ar servisa uzņēmumu prioritāti atbildēt uz izsaukumiem, kad apkures katlam ir nepieciešams steidzams remonts. Tikai tad tiks veiktas katlu ikgadējās apkopes.
Otrkārt – tā ir cena. Katla apkope rudenī var būt pat divas reizes dārgāka nekā pavasarī tūlīt pēc apkures sezonas beigām vai vasaras sākumā. Tātad, ja apkope pavasarī izmaksās no 50 līdz 80 eiro atkarībā no katla modeļa, rudenī tā var sasniegt 120–150 eiro.
Protams, apkopes cenas atkarīgas arī no apkures iekārtas stāvokļa. Ja iekārta ilgu laiku nav tikusi apkopta vai arī darbināta nepiemērotos apstākļos (kaļķains ūdens, putekļains gaiss utt.), apkopes laikā būs jāveic papildu darbi.
Jāvaicā pēc sertifikāta
Pasūtot pakalpojumu, jācenšas izvairīties no nekvalificētiem apkures katlu remontētājiem. Šādi speciālisti nevar garantēt labu darba kvalitāti par attiecīgu samaksu, tādēļ apkures katlu apkopi vajadzētu uzticēt tikai sertificētiem meistariem.
Lai izvairītos no nevēlamām situācijām, jau zvanot servisa uzņēmumam un piesakot apkopi, vēlams painteresēties, vai meistaram ir sertifikāts, kas apliecina, ka viņš drīkst veikt attiecīgās katla markas remontu.
Uzrādīt sertifikātu var arī pieprasīt, meistaram ierodoties. Tikai sertificēts meistars apkopes darbu veiks kvalitatīvi, pārbaudīs visus iekārtas mezglus, nomainīs bojātās detaļas un būs atbildīgs par saviem darbiem.
Ja tomēr katla īpašniekam būs kādas pretenzijas par veiktajiem darbiem, īpašnieks varēs vērsties pie katlu pārstāvja un, nosaucot meistara sertifikāta numuru, tās izteikt. Savukārt, ja katla apkopi būs veicis kaimiņš vai paziņu ieteikts “labais” meistars, atbildība par veiktajiem darbiem būs jāuzņemas pašam katla īpašniekam.
Latvijā ir tikai daži apkures katlu pārstāvji, kas apmāca un sertificē servisa darbu veicējus. Parasti servisa firmu sarakstus apkures katlu pārstāvji izvieto savās oficiālajās interneta mājaslapās. Papildu informāciju par servisa firmām var gūt arī uzņēmumu pārstāvniecībās.
Apkures katli nav tikai siltuma avots, kas daudzās dzīvojamajās un sabiedriskajās ēkās nepieciešams tikai sezonāli. Daudzās saimniecībās apkures katlus darbina augu gadu, ņemot vērā, ka arī vasarā ir vajadzīgs karstais ūdens.
Neatkarīgi no tā, cik katls ir noslogots, apkures katliem tāpat kā jebkurai automašīnas tehniskajai darbībai ir jāseko līdzi – vismaz reizi divos gados jāveic to apkope.
SIA Onninen speciālisti savukārt uzsver – visvienkāršākā uzturēšana ir elektriskajiem katliem. Tiem nepieciešams periodiski pārbaudīt vien pieslēguma kontaktspailes un automātikas iestatījumus.
Savukārt gāzes katlu īpašniekiem būtu jārēķinās ar katla degļa apkopi, kuru vēlams veikt regulāri, katla kurtuves sienu virsmas apskati un nepieciešamības gadījumā arī tīrīšanu.
Nedrīkst aizmirst pārbaudīt un, ja nepieciešams, parūpēties par apkures ūdens kvalitāti, sevišķi apkures sistēmās ar jaunās paaudzes energoefektīvajiem gāzes aparātiem, kas ir prasīgāki par vecajiem, bet ne tik efektīvajiem gāzes aparātiem.
To, protams, vislabāk uzticēt servisa kompānijām, kuras ir specializējušās šāda veida darbu veikšanā.
Arī Elektrum piedāvā iespēju iegādāties dabasgāzi. Izvēloties produktu Elektrum Dabasgāze Siltumam+, kas piemērots mājsaimniecībām ar dabasgāzes patēriņu virs 500 m3 (5269 kWh), gāzes katla apkope reizi 12 mēnešos ir iekļauta produktā.
Apkures katla apkopi nodrošina sertificēts uzņēmums. Patlaban pakalpojums pieejams Rīgā, Jūrmalā, Babītes, Mārupes, Olaines, Ķekavas, Salaspils, Ikšķiles, Stopiņu, Ropažu, Garkalnes, Ādažu un Carnikavas novadā.
Uzziņa
Dabasgāzes galvenā sastāvdaļa ir metāns un līdz 20 procentiem citu ogļūdeņražu. Pirms dabasgāzi nogādā patērētājiem, to parasti attīra, atstājot pamatā tikai metānu – gāzi bez smaržas un krāsas. Lai vieglāk būtu noteikt noplūdes, dabasgāzei pievieno odorantus, kuriem ir spēcīga smaka.