Maršrutu vērtēšana notiek gausi 1
Visos Latvijas reģionos roku rokā ar pašvaldībām līdz janvāra beigām ir jāizvērtē Autotransporta direkcijas (ATD) sniegtie priekšlikumi par sabiedriskā transporta tīkla izmaiņām. 2. februārī notiks Sabiedriskā transporta padomes (STP) sēde, kurā reģioniem būs jāsniedz savs vērtējums – kuri reisu optimizācijas priekšlikumi tiek akceptēti, kuri – ne. Aprunājoties ar reģionu pārstāvjiem, jāsecina, ka visvairāk pretimnākošu attieksmi ATD saņem no Zemgales un Kurzemes puses. Latgalē un Vidzemē ir kategoriski noskaņoti pret un nevēlas mazināt ieteiktos reisus.
Latgalē diskusijas turpinās
Īsi pirms gadu mijas ATD pauda priekšlikumu Latgales reģionā izvērtēt reisu slēgšanas iespējamību 38 sabiedriskā transporta maršrutos. Tādējādi dažāda veida izmaiņas – laika izmaiņas, reisu skaita samazināšana, reisu slēgšana, saīsināšana un apvienošana – Latgalē varētu skart kopumā 87 reisus. Realizējot apkopotās izmaiņas, kopējais nobraukums gadā šajā reģionā samazinātos par 746,2 tūkstošiem kilometru.
Latgales plānošanas reģionā (LPR) atzīst, ka izmaiņas ir jāveic, bet ATD saraksts tiks mainīts, jo visus ierosinātos reisus slēgt nedrīkstot. Piemēram, tos, kurus izmanto skolēni vai cilvēki, kuriem tā ir vienīgā iespēja nokļūt uz darbu. “Šobrīd nekas nav akmenī kalts. Notiek diskusijas ar pašvaldību vadītājiem un meklēts labākais variants. Saprotam, ka tīkla apjoms ir jāmaina, bet tas noteiks pamazām,” uzsver LPR sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Iveta Dubrovska.
“Par sabiedriskā transporta maršrutu tīklu jādiskutē. Jebkuras izmaiņas, it īpaši slēdzot sabiedriskā transporta maršrutu vai grozot to izpildes nedēļas dienas vai laikus, samazina iedzīvotājiem valsts pakalpojumu daudzumu, kas sagādā neērtības,” norāda Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētāja vietnieks, Viļakas novada domes priekšsēdētājs Sergejs Maksimovs. “Svarīgi analizēt, diskutēt un saprast, cik samērīgi ir maršruta tīkla samazinājumi. Sabiedriskā transporta padomē ir panākta vienošanās, ka maršrutu tīkls ir jāpārskata. Tagad ir jāizvērtē sabiedriskā transporta maršrutu izmaksas, kas iekļauj pašizmaksu, pārdoto biļešu summu, valsts dotācijas. Tāpat arī piepildījumu – cik pasažieru pārvietojas, cik lielas ietilpības transporta līdzekli vajag, lai izpildītu maršruta reisu. Izpildes laiku – vai reiss netiek izpildīts pārāk agri no rīta vai vēlu vakarā. Jāvērtē pasažieru pārvietošanās alternatīvas ar vilcienu, reisu dublēšanos ar pašvaldību skolēnu pārvadājuma reisiem. Jānoskaidro, vai, slēdzot nerentablo reisu, netiek liegta iedzīvotājiem vienīgā iespēja pārvietoties ar sabiedrisko transportu no viņu dzīvesvietas. Tomēr svarīgi atcerēties to, ka sabiedriskā transporta maršruta atvēršana vai slēgšana nav laulības zvērests. Maršrutu var slēgt, ja tas šobrīd nav rentabls, un atvērt, ja iedzīvotājiem, dzīves situācijai mainoties, rodas vajadzība pēc sabiedriskā transporta. Tāpat maršrutu var atklāt eksperimentējot, piemēram, uz trīs līdz sešiem mēnešiem. LPR diskusijas turpinās. Šo piektdien būs Latgales attīstības padomes sēde, kurā kopā ar Satiksmes ministrijas pārstāvjiem, pašvaldību vadītājiem diskutēsim par maršrutu sarakstu un tīkla pārskatīšanu,” informē Sergejs Maksimovs.
Rentabilitātes datus neņems vērā
Arī Vidzemes plānošanas reģions (VPR) saņēma priekšlikumus no ATD par konkrētiem maršrutu tīkla reisu samazinājumiem, kas paredz maršrutu tīklu Vidzemē samazināt par teju vienu miljonu kilometru gada griezumā. “Pašreiz ir apkopoti maršruti, kas nodoti vērtēšanai pašvaldību pārstāvjiem. Esam panākuši, ka mums ir doti vairāki mēneši, lai spētu izvērtēt reālo situāciju. Pavisam noteikti ATD izstrādātais izmaiņu saraksts beigās nebūs tāds, kāds tas bija gadumijā. Saprotam direkciju un to, ka finansējuma problēmas spiež un apjoms ir jāmazina, bet gan mēs, gan pašvaldību vadītāji ir kategoriski noskaņoti pret mehānisku reisu samazinājumu. Par reģionālo maršrutu slēgšanu ir jālemj pēc rūpīgas situācijas izpētes, varbūt būs jāsamazina vai jāslēdz citi reisi un maršruti. Viennozīmīgi tie nebūs tie, kurus izmanto skolēni. Tāpat arī tie, kuriem nav alternatīvu. Lai cik nerentabls, pēc ATD datiem, šis reiss būtu, mēs nevaram atņemt cilvēkiem vienīgo mobilitātes iespēju,” skaidro VPR sabiedrisko attiecību vadītāja Anita Āboliņa.
Bez rūpīgas situācijas izpētes netiks slēgts neviens maršruts Vidzemē, norāda Vidzemes plānošanas reģionā. Paredzams, ka priekšā ir laikietilpīgs un apjomīgs darbs, jo nolemts, ka pie viena galda sēdīsies Vidzemes pašvaldības un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji, lai kopā vērtētu, kādā apmērā un no kuriem reisiem iespējams atteikties. “Iespējams, varētu tikt pārskatīti tie reisi, kuri tiek izpildīti svētdienās un svētku dienās. Lai slēgtu garos maršrutus, jāveic arī rūpīga pasažieru plūsmas izpēte. Iespējams, nepieciešamajos posmos saskaņā ar reālo pieprasījumu kādā no tiem būs jāatver jauni reisi – vairs ne tik gari. Ar savienojuma reisiem ir īpaši sarežģīti, jo gadiem ilgi ir veltīts laiks, lai optimizētu esošo kustību tīklā, reisus savstarpēji salāgojot, tādējādi veidojot savienojumreisus iedzīvotāju ērtai kustībai. Reisi salāgoti arī ar skolēnu plūsmu. Tiklīdz tiks veiktas izmaiņas kādā no posmiem, sistēma sabruks. Valsts pārvalde kalpo sabiedrībai, tāpēc, pirms pieņem izšķirošus lēmumus, jāpārskata visas iespējamās alternatīvas, tās rūpīgi jāizvērtē un tikai tad jārīkojas,” uzskata VPR.
VIEDOKLIS
Pašvaldība: Nedrīkst liegt vienīgo iespēju pārvietoties!
Andris Vējiņš, Gulbenes novada domes priekšsēdētājs: “Ikviena maršruta samazināšana ietekmē iedzīvotāju iespējas pārvietoties. Bet ir jāsaprot, ka arī valsts uzņēmumiem ir ierobežoti resursi, taču šis, manuprāt, nav labākais risinājums šā brīža situācijai. Lai cik neekonomiski tas būtu, nav pieļaujams slēgt reisus, kas tiek izpildīti tikai vienu reizi nedēļā, tādējādi vispār liedzot iespēju iedzīvotājiem, kuriem tā ir vienīgā iespēja pārvietoties, nokļūt uz novada centru – Gulbeni. Sabiedriskā transporta reisu slēgšana ir apdraudējums ciemu un apdzīvotu vietu eksistencei.”