Gatavos ieteikumus valstiskai audzināšanai 0
Saeimas Valstiskās audzināšanas apakškomisijas deputāti vienojušies izstrādāt Valstiskās audzināšanas programmu skolām, kas došot praktiskus ieteikumus mācību iestādēm valstiskās apziņas un nacionālās identitātes stiprināšanai bērnos un jauniešos.
Apakškomisijas priekšsēdētājs Raivis Dzintars uzsvēra, ka programma paredz, apkopojot dažādu Latvijas skolu pieredzi patriotisma veicināšanā, pieaicināt nozares ekspertus un entuziastus, izstrādāt praktiskus ieteikumus nacionālās identitātes stiprināšanai skolās. Šo ieteikumu ievērošana būtu brīvprātīga. “Mēs nevaram precīzi paredzēt, kāds būs politiskais stāvoklis vai kādas profesijas būs pieprasītas pēc vairākiem gadu desmitiem. Nevaram droši zināt, kādas zināšanas pašreizējiem skolēniem būs pašas nepieciešamākās. Taču mēs skaidri zinām, ka Latvijas valstij vienmēr būs vajadzīgi pašapzinīgi un Latviju mīloši cilvēki. Uzskatu, ka jauniešu valstiskā audzināšana ir viens no lielākajiem izglītības sistēmas izaicinājumiem, no kā atkarīgs, vai arī nākamajām latviešu paaudzēm būs sava valsts,” uzskata R. Dzintars.
Valstiskās audzināšanas programmā skolām varētu ietvert tādas sadaļas kā metodiskos ieteikumus pedagogiem, kino darbu demonstrāciju, ieteicamās literatūras saraksta izstrādi, valsts simbolu izmantojumu telpās, kā arī valstiski audzinošu tradīciju ieviešanu skolās.
“Tā varētu būt, piemēram, himnas dziedāšana vai novada politiski represēto personu apciemošana,” paskaidroja R. Dzintars.
Programma iekļautu arī ieteikumus skolām sadarboties ar Latvijas patriotismu veicinošām biedrībām un nevalstiskajām organizācijām, iesaistīt skolēnus radošajos projektos, kas veidotu izpratni par valstij, novadam un dzimtai nozīmīgām lietām, doties ekskursijās un talkās uz valstij un tautai nozīmīgām vietām, kā arī iepazīstināt skolēnus ar iedvesmojošiem cilvēkiem, ar kuru panākumiem Latvija var lepoties. Apakškomisijas deputāte Inita Bišofa (Reformu partija) sacīja, ka skolās noteiktā apmērā jau tiek īstenoti valstiskās apziņas veicinoši pasākumi, turklāt tos visus nebūs iespējams īstenot finansiālu apsvērumu dēļ. Bet Janīna Kursīte-Pakule (“Vienotība”) izteica priekšlikumu programmā atsevišķu sadaļu veltīt mazākumtautību skolēnu integrācijai. Šo ideju atbalstīja arī deputāte Vineta Poriņa (NA), uzsverot, ka attieksme pret valsti tiek veidota dažādi.
Valstiskās audzināšanas programmu plānots izstrādāt Saeimas rudens sesijas laikā.