Foto – Shutterstock

Liktenīgā mandarīna miziņa 1

Pastāvīgi notiek tehnogēnās avārijas, katastrofas, stihiskas nelaimes, terorakti ar daudziem upuriem. Jau sen pētnieki pievērsuši uzmanību dīvainām likumsakarībām, kas saistītas ar šiem notikumiem, un faktiski katrā gadījumā dažiem potenciālajiem upuriem neizskaidrojamā veidā izdodas izvairīties no nāvīgi bīstamas situācijas.

Viljams Koks pievērsis uzmanību interesantajai statistikai, kas saistīta ar transportlīdzekļiem. Piemēram, pasažieru skaits 28 vilcienos, kas cietuši avārijā, bijis ievērojami mazāks nekā pa to pašu maršrutu kursējošajos nedēļu pirms avārijas vai dažas dienas pēc tās. Turklāt pasažieru daudzums salūzušajos vai no sliedēm nogājušajos vagonos arī izrādījies mazāks nekā iepriekšējos.

Savukārt amerikāņu sociologs Džeimss Stauntons, izanalizējis 50 lidmašīnu un dzelzceļa katastrofas, sākot no 1900. gada, atklāja, ka vairumā gadījumu traģēdiju laikā transportlīdzekļi bija piepildīti vien par 60%. Ja pasažieru skaits tomēr pārsniedza 75%, avārijas notika ļoti reti.

Ieinteresēts par šo statistiku, Stauntons aptaujāja virkni cilvēku, kuriem nejaušības dēļ bija izdevies izvairīties no nāves transporta katastrofā. Izrādījās, daudziem pirms gaidāmā brauciena nav bijušas nekādas priekšnojautas: no katastrofas viņus paglābuši nejauši apstākļi. Kādam pirms došanās uz lidostu piemetušās vēdergraizes, cits pēkšņi uzzinājis par tuva radinieka nāvi, vēl kāds, kāpjot pa trepēm, izmežģījis kāju un nokavējis vilcienu. Un tādu gadījumu bijis simtiem.

Stauntona pētījumi izraisīja īstu ažiotāžu saistībā ar katastrofu prognozēšanas tēmu. Par īstenu entuziastu, sākot pats savus pētījumus šajā jomā, kļuva slavenais rakstnieks Stīvens Kings.

Viņš atzinis, ka pēc tam, kad pirmo reizi izlasījis Stauntona rakstu, Logana lidostā avarēja Majestic Airlines lidmašīna. Visi, kas tajā atradās, gāja bojā. Kad viss nedaudz pieklusa, Kings piezvanījis uz lidsabiedrības biroju, stādīdamies priekšā kā žurnālists, un teicis, ka gribētu uzrakstīt rakstu par aviokatastrofu, tāpēc lūdz informāciju par to, cik cilvēku, kuri nopirkuši biļeti, nebija izlidojuši ar šo reisu. Tādu izrādījās 16. Uz jautājumu, cik nokavējušo vidēji mēdz būt maršrutā no Denveras uz Bostonu, viņam atbildēja, ka ne vairāk par trim, bet 15 atsacījušies lidot ar šo reisu. Tomēr parasti atteikumu daudzums neesot lielāks par astoņi. Tādējādi, kaut arī visu avīžu virsraksti ziņoja, ka “aviokatastrofā Loganā gājuši bojā 94 cilvēki”, tos varēja izlasīt arī tā: “31 cilvēks izvairījies no nāves aviokatastrofā”.

Reklāma
Reklāma
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.