Gada laikā desmitkāršojas. Kā klienti izmanto bezkontakta kartes 0
2018. gadā SEB bankas klienti bezkontakta kartes pirkumiem, veicot bezkontakta darījumus tirdzniecības vietās, izmantojuši 2,4 miljonu reižu, kas ir gandrīz desmit reizes biežāk nekā 2017. gadā, portālu LA.lv informē SEB banka.
Savukārt, bezkontakta karšu darījumu apjoms, veicot bezkontakta darījumus, pieaudzis no 1,5 miljoniem eiro 2017. gadā līdz gandrīz 17 miljoniem eiro 2018. gadā.
Vidējā viena pirkuma summa, ko apmaksa ar bezkontakta karti, ir 7 eiro. Šobrīd no kopumā SEB bankas klientiem izsniegtajām Mastercard kartēm 15% ir bezkontakta.
Savukārt, sākot ar 5. februāri, visas Mastercard maksājumu kartes, ko SEB banka piedāvā saviem klientiem, ir ar bezkontakta funkcionalitāti.
Bezkontakta norēķinu lietošana ikdienā palielinās, attīstoties karšu pieņemšanas infrastruktūrai. Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas datiem, vairāk nekā pusē tirdzniecības vietu Latvijā par nelieliem pirkumiem var norēķināties ar bezkontakta karti, neievadot PIN kodu.
Arnis Škapars, SEB bankas valdes loceklis: “Šobrīd jau vairāk nekā 65% POS terminālu un kases sistēmu, ko apkalpo SEB banka, nodrošina bezkontakta maksājumu pieņemšanu. Šogad saskaņā ar Mastercard un VISA prasībām, visiem saviem klientiem tirgotājiem nodrošināsim POS terminālu nomaiņu, lai līdz 2020. gadam visur būtu iespēja norēķināties ar bezkontakta kartēm.”
Bezkontakta kartes ir klasiskas maksājumu kartes ar papildu funkcionalitāti – iespēju veikt pirkumus, neievietojot karti POS terminālī un neievadot PIN kodu. Drošības nolūkos bezkontakta kartēm Latvijā ir ieviests viena maksājuma limits – 25 eiro.
Tas nozīmē, ka līdz šai summai karšu pieņemšanas ierīcē nav jāievada PIN kods. Savukārt, maksājot par lielākiem pirkumiem, darījums būs jāapstiprina ar PIN kodu.
Turklāt drošības nolūkos SEB bankas izsniegtajām kartēm ir iestrādāts arī īpašs algoritms – vairāku pēc kārtas apmaksāto pirkumu summa, neievadot PIN kodu, var būt ne lielāka par 50 eiro.
Nepieciešamības gadījumā internetbankā šo summu var samazināt vai arī vispār atslēgt iespēju veikt bezkontakta norēķinus.
“Drošības aspekts ir viens no svarīgākajiem, ja runājam par maksājumiem ar kartēm. Lai pasargātos no riskiem, karte atbilstoši jāglabā, tā nevar būt pieejama citiem cilvēkiem, PIN kodu nedrīkst glabāt kopā ar karti. Nozaudētā kartē uzreiz jānobloķē – šobrīd to ir iespējams operatīvi izdarīt arī mobilajā lietotnē. Turklāt lietotnē bez maksas ir pieejami paziņojumi par katru kartes darījumu – tas dod iespēju laicīgi pamanīt, ja karte ir pazaudēta vai nozagta un kāds to ir centies izmantot pirkumiem, pirms vēl karte ir nobloķēta. Katra sūdzība, ko banka saņem no klientiem par šaubīgiem karšu darījumiem, tiek rūpīgi izvērtētā un krāpniecības gadījumos pazaudētā nauda klientiem tiek atmaksātā,” skaidro Arnis Škapars.
Saskaņā ar Mastercard prasībām, šogad bankām jānodrošina, lai visas Mastercard kartes, ko bankas piedāvā saviem klientiem, būtu bezkontakta. Līdz ar to, sākot ar 5. februāri visas jaunās un atjaunotās Mastercard kartes, ko SEB banka piedāvā klientiem, ir ar bezkontakta funkcionalitāti.