“Gada auto” palīdz izstādei, izstāde – konkursam 0
No piektdienas līdz svētdienai Ķīpsalā būs lielā auto izstāde. Skeptiķi min trīs iemeslus, lai uz to neietu – piebraukt nevar (sastrēgumi!!!), visi jaunie auto modeļi ieraugāmi arī ikdienā un – jaunu auto nopirkt tāpat nevaru…
Es, nolicis savu darba zirgu Daugavas labajā krastā, eju pa Vanšu tiltu uz svētkiem. Eju, jo mani (optimista) trīs dzinuļi ir stiprāki.
Pirmkārt, pat ja nevaru vai negribu jaunu auto pirkt, šeit demonstrētais varenas industrijas un tās dāsni atalgoto dizaineru spēks ir skaists. Žilbinošs, aizraujošs. Tā ir modernā māksla, kura turklāt nepaliks uz vietas, bet pavisam drīz burtiski iebrauks mūsu ielu un ceļu ikdienā. To ir patiess prieks un vienreizēja iespēja redzēt vienkopus un tik lielā skaitā.
Otrkārt, ja gribu atrast Savu Auto, te ir unikāla salīdzināšanas un konfrontācijas iespēja. Apskati visos iespējamos rakursos vienu, pasēdi tajā, uzklausi pārdevēju, kurš šajos apstākļos ir vēl centīgāks nekā savā veikalā, ej pie cita. Sāc no gala. Atgriezies. Mēģini vēlreiz. Ticiet man – process ļoti interesants. Un grūts.
Treškārt – pircējiem racionālistiem. Lai gan auto izstādes jau sen nav tirgus placis, kurā čabēja skaidras un, iespējams, ne sevišķi tīras naudas žūkšņi, laba “andele” te iespējama. Gan pārdevējiem ir svētku atlaides, gan finansētājiem īpaši līzinga piedāvājumi.
Vārdu sakot – ir vērts turp aiziet.
Lai gan (lai vēlāk nebūtu kurnēšanas) jāatzīst, ka pirmskrīzes un autotirgus izaugsmes ziedu gadu vērienu un gandrīz pilnīgu jaunumu aptveri nesasniedza “Auto 2012” un nesasniedz arī “Auto 2013”. Iemesls vienkāršs un prozaisks. Eiropas jaunu auto pārdošanas statistika jau 18. mēnesi pēc kārtas ir caurcaurēm “sarkana”.
Kopējais kritums, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem trim mēnešiem, ir gandrīz desmitdaļa. Pat lielāks vairākās automobilizācijas lielvalstīs – Vācijā, Francijā, Spānijā u. c. Vairāku diženu zīmolu (“Ford”, “Toyota”, “GM” u. c.) lejupslīde pārsniedz 10 procentu atzīmi. Un naudas izteiksmē tie ir zaudēti miljoni, kas savukārt liek taupīt visās darbības sfērās. Arī marketingā. Arī dalībā izstādēs.
Rīgas “Auto 2013” rīkotāji ziņo, ka izstādē piedalās 24 firmas. It kā daudz, pat ja mūs maz interesē kravinieki, kuri ir septiņi no šiem 24. Taču izstādē nebūs neviena no dižās vācu premiuma trijotnes – “Audi”, “BMW”, “Mercedes”. Nebūs “Jaguar”, “Porsche”, “Lexus”, “Land Rover”, “Mitsubishi”, “Citroen”. “Lada” arī nebūs…
Nebūtu Ķīpsalā “VW”, “Ford”, “Mazda”, “Škoda” un “Honda”, ja ļoti interesantu taupības laiku risinājumu izstādes rīkotājs “BT1” nebūtu atradis kopā ar “Latvijas Avīzes” tradicionāli atbalstītā konkursa “Latvijas Gada auto” organizatoriem. Izstādē būs “Gada auto 2014” pretendentu stends. Un tikai tajā varēs apskatīt konkursa pērno uzvarētāju “VW Golf7”, “Mazda6”, “Ford Kuga”, “Škoda Octavia”, “Honda CR-V”, “Toyota Auris” un “RAV4”. Vēl ne tikai savas firmas stendā, bet arī zem “Gada auto” logotipa spīdēs “Opel Mokka” un “Adam”, “Peugeot 2008”, “Fiat Panda 4×4”. Tātad – pateicoties konkursam, kurš ierobežota finansējuma apstākļos kļuvis par pievilcīgu publicitātes skatuvi, varam izstādes dalībnieku sarakstam pievienot vēl veselas sešas firmas. Kaut katru tikai ar vienu eksponātu, tomēr tās Ķīpsalā būs.
Un konkurss izstādes spožumā sāks savu simtiem testa kilometru garo ceļu līdz finišam decembrī, kad 30 ekspertu žūrija nominēs Latvijas “Gada auto 2014”.
Bet mēs jau šodien turpinām iepazīstināt ar titula pretendentiem. Šoreiz par diviem no Latvijā populārās “mazo apvidnieku” jeb krosoveru kategorijas. Ja gribēsiet, varēsiet tos aptaustīt izstādē.
2013. gada trīs mēneši Eiropas jaunu auto tirgū (valstis)
Periods | 2013 | 2012 | Izmaiņas, % |
Austrija | 80 024 | 88 764 | -9,8 |
Beļģija | 149 160 | 148 363 | +0,5 |
Bulgārija | 3 541 | 3 926 | -9,8 |
Kipra | 1 869 | 3 202 | -41,6 |
Čehija | 36 453 | 43 529 | -16,3 |
Dānija | 41 950 | 40 781 | +2,9 |
Igaunija | 4 678 | 4 027 | +16,2 |
Somija | 27 640 | 47 834 | -42,2 |
Francija | 433 882 | 507 830 | -14,6 |
Vācija | 673 957 | 773 636 | -12,9 |
Grieķija | 14 142 | 17 180 | -17,7 |
Ungārija | 12 559 | 13 961 | -10,0 |
Īrija | 39 511 | 45 840 | -13,8 |
Itālija | 354 931 | 407 832 | -13,0 |
Latvija | 2 354 | 2 488 | -5,4 |
Lietuva | 2 734 | 2 878 | -5,0 |
Luksemburga | 12 315 | 13 511 | -8,9 |
Holande | 115 998 | 166 450 | -30,3 |
Polija | 75 989 | 77 832 | -2,4 |
Portugāle | 24 147 | 23 504 | +2,7 |
Rumānija | 12 387 | 13 965 | -11,3 |
Slovākija | 14 501 | 16 598 | -12,6 |
Slovēnija | 12 768 | 14 325 | -10,9 |
Spānija | 180 724 | 204 118 | -11,5 |
Zviedrija | 56 074 | 67 976 | -17,5 |
Lielbritānija | 605 198 | 563 556 | +7,4 |
KOPĀ | 2 989 486 | 3 313 906 | -9,8 |