Fuksītis ar motoriņu. Nepērc lētāko – iegrābsies! Kuru izvēlēties, kā kopt un asināt 1
Bez motorzāģa saimniekošana piemājas saimniecībā ir grūti iedomājama. Jānozāģē sauss zars, vēja nolauzts koks, kā arī jāsagatavo malka. Pirmā doma – es taču neesmu mežcirtējs. Kam man profesionāls darbarīks? Man taču “tikai” malciņa jāsazāģē… Tā domā vairākums pircēju un dodas uz lielveikalu pirkt kādu mazpazīstama nosaukuma zāģi vai specializēto veikalu plauktos meklē pašu lētāko piedāvājumu. Lūk, arī pirmā kļūda, ko pieļauj, izvēloties palīgu piemājas saimniecībai.
Malka – smags pārbaudījums zāģim
“Zāģējot malku, zāģi noslogo visvairāk. Gandrīz nepārtraukti zāģis tiek darbināts ar pilniem apgriezieniem, un zāģējumi intensīvi seko cits citam. Tāpēc malkas zāģēšanai neliels zāģis nederēs. Tieši otrādi. Ja gadā jāsagatavo 30–40 steru malkas, nepieciešams pusprofesionāls vai profesionāls darbarīks, jo koksne var būt cieta, sausa, baļķi resni,” skaidro Zemgus Vītoliņš, dārza tehnikas eksperts.
Mazu zāģi izvēlas, ja jāveic tikai nelieli darbi: jāapzāģē zari piemājas dārzā, jāsazāģē nelieli nomaļi jeb šāļi mazos apjomos un reti. Protams, arī malku var zāģēt ar mazu zāģi, bet tas būs tas pats, kā iegādāties auto ar puslitru lielu motoru, iesēdināt tajā piecu cilvēku ģimeni, paņemt daudz bagāžas un doties ceļojumā. Auto, visticamāk, neizturēs jau pusceļā.
Svarīgs motora tilpums
Reāli jānovērtē, kādi darbi paredzēti. Ja tiešām tā ir malkas zāģēšana mājai ar malkas apkuri, jāizvēlas zāģis ar pietiekami jaudīgu dzinēju. Motora tilpumam nevajadzētu būt mazākam par 38–40 kubikcentimetriem. Savukārt, ja tiešām jānozāģē tikai daži zari, noteicošais ir zāģa svars un ergonomika. Liels un jaudīgs zāģis būs smagāks, ar tādu kāpt pa trepēm, lai piekļūtu zaram, nebūs ērti, drīzāk bīstami. Jāizvēlas zāģis ar motora tilpumu līdz 35 cm3, kam ir nosacīti viegla uzbūve un ar kuru ir ērti strādāt, zāģējot dažādos leņķos, veicot arborista funkcijas.
Daudzi uzskata – jo garāka sliede uzmontēta, jo labāks zāģis. Arī tas ir mīts. Parasti tā komplektē Ķīnā ražotos zāģus, kas maksā ap 80 eiro. Pircējs domā, ka lēti iegādājies profesionālu darbarīku, taču tie savā ziņā ir vienreizējās lietošanas zāģi. Kamēr tas darbojas – labi. Turklāt daži darbojas pāris stundu, citi pāris gadu. Tiklīdz vairs nevar iedarbināt, remonts neatmaksājas vai nav iespējams. Šie zāģi ir samontēti visai neprecīzi, un detaļas pielāgotas cita citai. Nomainīt ar citām bieži vien nav iespējams.
Šiem zāģiem gan ir liela tilpuma – 50 un 52 cm3 – motori, tomēr uzbūve ir slikta, un jauda pazūd jau pa ceļam uz ķēdi. Pasaulē atzīto ražotāju zāģus bieži vien pārdod bez sliedes un ķēdes, lai pircējs var tos izvēlēties pēc savām vajadzībām.
Cita filozofija
Arī kubikcentimetri vai motora jauda nav rādītājs, kas atšķirs profesionāļiem un amatieriem paredzētos zāģus. Reizēm tā nav arī cena, bet gan materiāli, no kuriem zāģis izgatavots, un uzbūves īpatnības. Korpusi var būt izgatavoti no plastmasas (pārsvarā amatieriem, lai gan viegli profesionālie arboristu zāģi arī izgatavoti no plastmasas), magnēzija cietsakausējumiem (profesionālajiem zāģiem). Par konkrētā zāģa īpašībām un lietojumu būtu jājautā pieredzējušam pārdevējam specializētā tirdzniecības vietā (tikai ne lielveikalā!).
Lielveikalā pārdotajiem zāģiem ir cita filozofija, kas atnākusi pie mums no ASV. Tur lielveikalā pērk zāģi, ar ko paveikt konkrētu darbu. Nākamajam darbam pērk jaunu zāģi.
Ķēdei jābūt asai!
Vēl kāda būtiska nianse, par ko piemirst. Svarīgi vienmēr zāģēt ar asu ķēdi! Reizēm zāģē, neasinot ķēdi tik ilgi, līdz zobu gali kļūst apaļi un sliede ar varu jāiespiež kokā. Motors pārlieku uzkarst un sabojājas. Tad tiek vainots zāģa ražotājs, pārdevējs, nevis pats zāģētājs. Jo lielāks amatieris, jo rūpīgāk jāielāgo, ka ķēde jāasina ik pēc 40 minūšu darba, ja negadās iezāģēt augsnē vai smiltīs. Tāpat jāņem vērā, ka malkas baļķi bieži vien ir aplipuši ar smiltīm. Jo ķēdi biežāk asinās, jo to izdarīt būs vieglāk. Lai nekļūdītos ar asināšanas leņķiem, jālieto šabloni. Pietiks, ja katram zobam ar vīli pāries trīs četras reizes. Ja ķēde stipri notrulināta, var iemantot asināšanas pakalpojumus darbnīcās vai iegādāties savu elektrisko ķēdes asinātāju.
Taču vislabāk iegādāties vienu sliedi un trīs ķēdes. Darba laikā tās maina un asināšanu atliek uz vēlāku laiku piemērotākos apstākļos, piemēram, istabā, nevis mežā vai pie malkas kaudzes. Tā arī var ievērojami ietaupīt laiku, kura ziemas dienā nebūt nav tik daudz. Kad ķēdes nodilušas, pērk jaunas, arī jaunu sliedi un velkošo zvaigznīti. Kāpēc? Ķēde ekspluatācijas laikā stiepjas, un mainās tās solis. Piedilst gan sliedes gala, gan velkošā zvaigznīte.
Pie lietotas sliedes un velkošās zvaigznītes piepērkot jaunu ķēdi, tā ātri izstiepjas un sabojājas.
“Arī amatieriem iesaku pirkt vismaz divas ķēdes un strādāt ar abām pārmaiņus. Nav pareizi, ja viena gulēs plauktā un gaidīs savu kārtu. Tāpat regulāri reizē ar jaunu sliedi un ķēžu komplektu jāpērk arī velkošā zvaigznīte. Ja to nemaina, jauna ķēde neiegulst sazobē, un starp ķēdi un velkošo zvaigznīti veidojas sitieni. Tie pie lieliem apgriezieniem var sabojāt motora kloķvārpstu. Profesionāļiem tā ir pašsaprotama lieta, to iesakām arī amatieriem,” skaidro Zemgus Vītoliņš.
Jādarbina ar slodzi
Vēl viens mīts – zāģis laiku pa laikam jāatpūtina. Zāģis – gribi negribi – atpūšas tāpat. Beidzas degviela, beidzas eļļa. Zāģis tiek apturēts un tad arī atpūšas. Cilvēkam fizioloģiski nav iespējams strādāt ar zāģi piecas sešas stundas no vietas. Zāģējam, bet kluči taču jāpamet malā! Jāasina ķēde, kā nekā jāpaēd pusdienas vai jāpadzeras. Ir aplami teikt, ka desmit minūtes strādā, desmit atpūšas.
Ir kāda cita kļūda. Ir pircēji, kuri, nopērkot jaunu zāģi, pirmo bāciņu degvielas izdarbina tukšgaitā cerībā, ka darbarīks piestrādāsies, piedils. Šāda rīcība var zāģi neglābjami sabojāt! Tiek sabojāti motora pamatgultņi. Zāģim ir jāstrādā ar slodzi. Cita lieta – jaunu zāģi nevajag darbināt ar pilnu slodzi, zāģēt cietus, resnus kokus, piemēram, ozolu. Labāk sākt ar alksni vai bērzu, patīrot pamežu.
Pats nedrīkst eksperimentēt ar motora apgriezienu regulēšanu. Zāģis nedrīkst darboties ar lielākiem apgriezieniem, kā to paredzējis ražotājs. Motors pārkarst, un klusinātāja pusē virzulī veidojas švīkas. Remonts izmaksās vairākus simtus eiro.
Degvielas un eļļas laulība – īsa
Vēl viena pamatkļūda – ilgi tiek glabāta degviela, kas sajaukta ar eļļu. Trīs četras nedēļas, un eļļas īpašības, kad tā sajaukta ar degvielu, zūd.
“Pavasarī darbnīcas ir pilnas ar nokautiem zāģiem, jo tiek izstrādāta degviela, kas palikusi zāģī rudenī,” turpina Zemgus Vītoliņš. “Arī pašu degvielu nedrīkst ilgi glabāt – tai krītas oktānskaitlis. Degvielu zāģim vēlams iegādāties degvielas uzpildes stacijās, kur ir lielāks apgrozījums un degviela vienmēr būs svaigāka. Degviela ir kā piens – ar laiku samaitājas.”
Ar eļļu jājauc tik degvielas, cik konkrētajā zāģēšanas reizē var iztērēt. Tāpēc nepieciešama speciāla pudele ar atzīmēm neliela degvielas daudzuma sajaukšanai ar eļļu.
Jāņem vērā, ka divtaktu tehnikai mums ir visai nekvalitatīva degviela. Tai ir dažādas piedevas, kas der četrtaktu (automašīnas) dzinējam, bet neder zāģu motoriem, kas ir ļoti jutīgi. Ir bijuši gadījumi, kad kūst pat bāku plastmasa, par degvielas caurulītēm un karburatoru membrānām nerunājot.
Ir kāda kļūda, ko pieļauj attiecībā uz karburatoru membrānām. Nedrīkst izstrādāt visu degvielu un zāģi nolikt glabāšanai. Sistēmā veidojas vakuums, un membrāna izliecas. Ar laiku tā izžūst un sakalst. Pēc tam vairs tā nedarbojas, kā paredzēts, un zāģi nevar iedarbināt.
Vislabāk zāģi apturēt, kad tajā vēl palicis mazliet degvielas. Ja nu bāka tukša, tad nedaudz uzpilda un zāģi iedarbina. Kad motors normāli darbojas, to noslāpē. Pēc ilgākas glabāšanas veco degvielu izlej, iepilda jaunu, tikko sajauktu ar eļļu, un tikai pēc tam iedarbina zāģi.
Vēl viens veids, kā zāģi sabojāt – ķēdēs eļļošanai lietot kādā citā motorā izstrādātu eļļu. Ja šādu eļļu lieto, tiek zaudēta ražotāja garantija.
“Kāda ražotāja zāģi izvēlēties? Tas nav tik svarīgi, jo vadošajiem zāģu ražotājiem ir gan izdevušies, gan mazāk veiksmīgi modeļi. Tā drīzāk ir gaumes lieta. Svarīgāk, lai zāģa tehniskie parametri atbilstu veicamajam darbam,” teic Zemgus Vītoliņš.