Francijas dzelzceļnieki streikā līdz jūlijam pretosies Makrona reformām 0
Francijas dzelzceļa darbinieki otrdien sākuši trīs mēnešu ilgu streiku akciju, lai protestētu pret valsts prezidenta Emanuela Makrona ieplānotajām reformām.
Šis streiks radīs milzu neērtības Francijas 4,5 miljoniem vilcienu pasažieru, darbiniekiem paredzot līdz 28.jūnijam streikus rīkot divās no piecām dienām ik nedēļu, ja vien Makrons neatteiksies no plāniem reformēt valsts dzelzceļa kompāniju SNCF.
Otrdien streiks smagi skāris visus dzelzceļu operatorus, un dažos maršrutos vilcienu satiksme apturēta pilnībā. Kursē tikai katrs astotais ātrgaitas TGV sastāvs un katrs piektais vilciens reģionālajos maršrutos, radot problēmas uzņēmumiem visās valstī, jo strādājošie atgriežas darbā pēc Lieldienu brīvdienām.
Tikmēr kursē trīs ceturtdaļas “Eurostar” vilcienu uz Londonu un Briseli, bet “Thalys” vilcieni uz Beļģiju un Nīderlandi kursēs gandrīz kā ierasts, taču vilcieni nekursē uz Spāniju, Itāliju vai Šveici.
Dzelzceļa pasažieriem pārorientējoties uz autotransportu, Parīzes ielas otrdienas rītā pieredzēja grandiozus autosatiksmes sastrēgumus, to kopgarumam sasniedzot 370 kilometrus.
Francijas valdība plāno tuvākajos mēnešos reformēt SNCF, kuras darbība pašreiz izmaksā par 30% vairāk nekā līdzīgām kompānijām citur Eiropā.
Valdība uzskata, ka jārīkojas ātri, lai nostādītu SNCF atpakaļ uz stingriem finansiāliem pamatiem, pirms pasažieru dzelzceļa satiksme Eiropas Savienībā nākamgad tiks atvērta konkurencei.
Savukārt arodbiedrības apsūdz Makronu vēlmē “sagraut sabiedrisko dzelzceļu” un galu galā to privatizēt, lai gan valdība šādas ieceres noliedz.
Tajā pašā laikā otrdien atsevišķus streikus rīko arī Francijas aviokompānijas “Air France” darbinieki, atkritumu savācēji un daļa enerģētikas sektorā strādājošo.
Šis jau ir ceturtais “Air France” darbinieku streiks pēdējā mēneša laikā, tiem pieprasot algu paaugstināšanu par sešiem procentiem, tomēr sagaidāms, ka 75% lidsabiedrības reisu otrdien netiks ietekmēti.
“Air France” darbinieki gatavojas streikot arī 7., 10. un 11.aprīlī.
Kārtējie streiki liecina par pieaugošo sociālo spriedzi, un dzelzceļnieku streiks šobrīd ir nopietnākais izaicinājums Makrona plašajām Francijas ekonomikas liberalizēšanas iecerēm.
Pēdējās nedēļās ielās jau izgājuši pensionāri, studenti un sabiedriskajā sektorā strādājošie, lai protestētu pret prezidenta plašajām reformām.