FOTO: no interjera audumiem pazudis glamūrs 0
Neapstrādāta skaistuma, nepilnības, meistarības, maksimālisma un eksperimentēšanas svētki bija skatāmi 50. tekstilrūpniecības izstādē “Heimtextil”, kas notiek Frankfurtē pie Mainas.
Tomēr, neskatoties uz jubilejas gadu, šogad neparasti agrīnais izstādes laiks (no 7. līdz 10. janvārim), kā jau bija gaidīts, noveda pie apmeklētāju skaita samazināšanās. Salīdzinājumā ar pagājušo gadu, kad izstādē piedalījās 3012 dalībnieki un 67 216 apmeklētāji, interesentu skaits bija sarucis līdz 2952 izstādes dalībniekiem un 63 000 apmeklētāju. Tomēr tas nemazina “Heimtextil” ietekmi un līdera lomu galveno tekstila tendenču izstrādē.
Šogad darba kārtības augšgalā tika izvirzīta ilgtspējība. Ražošanas jomā šī tēma pārspēj visas citas, tai sekoja audumu nozīmība viesmīlības biznesā un arhitektūrā, kā arī veselīga miega nodrošināšanā. Savukārt, ziņojot par dizaina tendencēm, eksperti atzina, ka nozarē ir iestājusies eksistenciāla krīze. Tāpēc šajā jomā vadošā tēma, ap kuru veidojās ekspertu ziņojums, bija identitātes meklējumi.
“Kam es piederu” – šāds nosaukums dots 2020. gada “Heimtextil” tendenču ziņojumam, kurā savu identitāti iespējams meklēt piecās tendenču kategorijās: Maximum glam – maksimālais šarms vai valdzinājums, Pure spiritual – tīri garīgs, Active urban – aktīvi pilsētniecisks, Heritage lux – mantojuma luksuss vai greznība un Multilocal – daudzvietējs.
Maximum glam
Šarms un valdzinājums dzīves krāšņumā, pievēršoties arī nepilnībām, taupībai, dekadencei un individuālismam. Šajā tendencē audumiem dinamiski virsmu efekti, atstarojošas, spīdīgas virsmas, teatrāla ietekme, bagāti ornamenti, 3D elementi, fantastiskas apdrukas, bārkstis, mākslīgās kažokādas neierastās krāsās. Viss liecina par noskaņu, kur vairāk patiešām ir vairāk.
Heritage lux
Vēsturiskā mantojuma bagātības svinēšana ir ļoti interesanta tendence, kuras aprakstā minēts salīdzinājums, ka mūsdienās spožās, modernās viesnīcas popularitātes ziņā pamazām zaudē tādām viesnīcām, kas veidotas kā pagātnes mantojums, kopjot, saglabājot un atjaunojot vēsturiskās un kultūras vērtības. Šajā tendencē audumu skaistums tiek meklēts vēstures mantojumā un akcentēta mīlestība pret seno, pagājušo greznību, nesteidzīgumu un tradīcijām. Audumiem raksturīgas jutekliskas virsmas, krāšņas faktūras, bagātīga ornamentācija, rotājumi, piesātināti toņu salikumi, dabas un laika zoba atstātas pēdas.
Pure spiritual
Līdzsvars starp dabisko un mistisko ir pati atturīgākā un minimālistiskā no visām piecām tendencēm. Tiekšanās pēc pilnības un tīrības, atjaunojot līdzsvaru ar dabisko, vienlaikus izmantojot mūsdienu tehnoloģijas. Bagātīgs materiālu klāsts, kas iegūts no dabiskām izejvielām – džutas, priedes mizas, papīra, niedrēm utt. Tekstilizstrādājumi, kuros manāmi dabas nospiedumi – dažādas struktūras, faktūras, nelīdzenumi, tiek prezentēti kā dabas materiāli, kas radīti cilvēku rokām. Dziļi piesātinātie zaļie un brūnie toņi kā atsauce uz jūraszālēm, aļģēm, sūnām.
Active urban
Praktiski, izdevīgi un pielāgojami risinājumi. Šajā tendencē demonstrēta pielāgošanās pilsētnieku straujajam dzīves tempam un cilvēku radītās sadzīves izaicinājumiem, gudri izmantojot visus pieejamos resursus un jauno tehnoloģiju iespējas. Ļoti liela atsauce uz darba un aktīvā sporta apģērba iezīmēm. Gludas virsmas, aktīvi primārās krāsu paletes toņi, trekni raksti.
Multi local
Vietējās kultūras ietekmes tendences iekļaušanai globālajā ir raksturīga pievēršanās vēsturei. Tikai citā veidā – pētot dažādu kultūru un tautu mantojumu ietekmi uz mūsdienu tekstilu. Godā ir tradicionālās amatu prasmes, atsevišķu tautu amatniecības mākslas meistarību izvēršot globālā mērogā un pielāgojot pasaules modes tendencēm. Šajā tendencē iezemiešu stili, dažādu tautu izmantotie raksti un krāsu salikumi sastopas ar globālām ietekmēm un tiek svinēti dekoratīvi krāsu un rakstu svētki, kas ir pārdomāti un krāšņi.
Tiek atklāts, ka visiem zināmo tehniku – batikas, apdrukas, gobelēnu un žakarda adījumu – saknes patiesībā meklējamas atsevišķu tautu kultūras mantojumā. Audumi visdažādāko rakstu un toņu kombinācijās, sākot no folkloras elementiem, tautu ornamentiem līdz pat dekoratīviem ziedu, ģeometriskiem un abstraktiem rakstiem.