FOTO. Drošas braukšanas skolas akcijās pusei automašīnu konststē gaismu defektus 0
Šogad sešās Latvijas pilsētās “Drošas Braukšanas Skola” (DBS) rīkotajā tehniskajā pārbaudē autovadītāji bez maksas varēja pārbaudīt savu automašīnu drošības un elektroapgādes sistēmas. Akcijas mērķis ir vērst satiksmes dalībnieku uzmanību uz spēkratu tehniskā stāvokļa novērtēšanu gadalaikā, kad laikapstākļi kļūst arvien apgrūtinošāki un ievērojami pieaug satiksmes negadījumu izraisīšanas riski.
Akcijas dalībnieki pārbaudes veica “Circle K” degvielas uzpildes stacijās un CSDD nodaļās Rīgā, Jelgavā, Valmierā, Daugavpilī, Rēzeknē un Liepājā.
Pēc vadītāja izvēles automobilim varēja pārbaudīt drošības sistēmas – bremžu pretbloķēšanas sistēmu (ABS), stabilitātes kontroles sistēmu (ESP), gaisa drošības spilvenus u.c., kā arī būtiskākos elektroapgādes mezglus – akumulatoru, starteri, ģeneratoru.
Auto gaismām ir izšķirīga nozīme
Visām automašīnām tika veikta arī lukturu pārbaude, noteikta logu slotiņu kvalitāte un riepu atbilstība tehniskajiem noteikumiem un sezonai.
DBS direktors Jānis Vanks komentē: “Iestājoties tumšajam laikam par vienu no svarīgākajiem instrumentiem autovadītāju drošas braukšanas arsenālā ir spēkratu apgaismes ierīces.
Visvairāk ikdienā tiek izmantoti tuvie gaismas lukturi, kuru darbības attālums normālos apstākļos ir 40m. Vidējais automašīnas apstāšanās attālums pie šāda ātruma ir 30-40m, kas pasvītro, cik svarīgi ir lukturu pareiza noregulēšana un to tehniskais stāvoklis.
Iestājoties ziemas sezonai, vēl lielāka nozīme ir riepu kvalitātei un stāvoklim, jo, neraugoties uz auto marku, modeli vai vērtību, saķeri ar ceļu pamatā nodrošina tieši riepas. Apvienojot tumšā laika un ziemas faktorus, ir skaidrs, ka ir ļoti ieteicams sekot līdzi savam auto stāvoklim ne vien pirms tehniskās apskates, bet arī sezonāli.”
Daudziem problēmas ar gaismām
Akcijas laikā kopā tika pārbaudīti vairāk nekā 400 automobiļi, no kuriem vismaz pusei tika konstatēti dažāda veida defekti.
Aptuveni 40% no konstatētajām problēmām bija saistītas ar tuvajām vai tālajām gaismām, kā arī miglas lukturiem.
Eksperti novēroja, ka jaunākiem auto pārsvarā bijušas problēmas ar lukturu pareizu regulāciju, kamēr vecākiem spēkratiem gaismas nav devušas pietiekamu efektivitāti dēļ gaismas kūļa biezuma, kas skaidrojams ar pašu lukturu vecumu un nolietojumu.
Gandrīz 80% no pārbaudītajiem auto bijis apmierinošs riepu protektora dziļums un stāvoklis, taču katram otrajam riepas bijušas nepietiekami piepumpētas vai gluži pretēji – riepu spiediens bijis par augstu.
Atlikušajiem 20% riepas bija ieteicams mainīt pret jaunām. Jāpiemin, ka joprojām samērā liels auto īpašnieku skaits izvēlas ekonomēt uz riepām un bieži izmanto ziemas riepas arī vasaras sezonā, lai tās nobrauktu līdz nākošajai ziemai, kas atstāj negatīvu iespaidu uz auto vadāmību vasarā, it īpaši lietus laikā, kā arī rudenī.
Daudz kas atkarīgs no auto īpašnieku attieksmes
Auto žurnālists Normunds Avotiņš stāsta: “Šī akcija lika pievērst uzmanību tam, cik liela nozīme ir auto īpašnieku attieksmei pret saviem spēkratiem. Ja, veicot pārbaudes Rēzeknē, mēs sastapāmies ar 1975.g. ražotu LADA jeb žiguli, tad Rīgā tika pārbaudīti krietni jaunāki auto, tādi kā 2015. gada Volvo XC60.
Lielākā daļa lasītāju varētu domāt, ka samērā jaunais zviedru ražojums pārbaudes izgāja priekšzīmīgi, kamēr LADA savāca pilnu komplektu ar aizrādījumiem dēļ rūsas vien, taču rezultātā 1975. gadā ražotais auto izrādījās gandrīz perfektā tehniskajā stāvoklī, kamēr Volvo lukturi nebija atbilstoši noregulēti.
Secinājums ir tāds, ka, regulāri veicot apkopes, tehniskās pārbaudes un ikdienā sekojot līdzi pamata lietām, savu auto ir iespējams uzturēt labā formā, neraugoties uz tā vecumu.”