Formulā-1 pamatīga intriga, kas nebija notikusi kopš 1974. gada 2
Gints Narogs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Autosporta līdzjutēji var berzēt rokas, jo Pirmās formulas (F-1) 2021. gada pasaules čempionāts ir sasniedzis savu apogeju. Vien otro reizi šo sacensību vēsturē pirms sezonas noslēdzošā etapa diviem pilotiem ir vienāds punktu skaits – nīderlandietis Makss Verstapens (“Red Bull”) un brits Lūiss Hamiltons (“Mercedes”) 21 posmā nopelnījuši pa 369,5 punktiem.
F-1 vēsturē kas līdzīgs bijis vien tālajā 1974. gadā, pirms pēdējā posma brazīlietim Emersonam Fitipaldi un šveicietim Žanklaudio Ragaconi esot arī vienādās pozīcijās. Togad uzvarēja Fitipaldi, izcīnot savu otro pasaules čempiona titulu.
Trīs starti
Šīs sezonas pirmspēdējais posms nedēļas nogalē notika Saūda Arābijas pilsētā Džidā, F-1 braucējiem tur sacenšoties pirmo reizi. Trīs reizes tika dots starts, jo avāriju un bolīdu atlūzu dēļ sacīkstes divas reizes tika apturētas. Uguni pakulās iemeta arī sadursme 38. aplī starp Verstapenu un Hamiltonu, kas bija spiests izbraukt no trases, bet konkurentam saņēma piecu sekunžu sodu. Beigās uzvaru posmā izcīnīja septiņkārtējais pasaules čempions no Lielbritānijas, kopvērtējumā panākot Verstapenu, kurš finiša līniju šķērsoja otrais.
Abu starpā, maigi izsakoties, ir ļoti asas attiecības. “Verstapens brauc tā, it kā uz viņu noteikumi neattiektos. Savā karjerā man ir nācies sacensties ar braucējiem, kam ir smagi raksturi, bet šobrīd ir sajūta, ka konkurentam nepastāv nekādi noteikumi vai viņš par tiem vispār nedomā. Vairākas reizes tikai pēdējā brīdī izvairījos no sadursmes ar viņu,” pēc uzvaras sacīja Hamiltons.
“Man ir sajūta, ka šobrīd F-1 vairāk ir stāsts par sodu piešķiršanu, nevis par pašām sacīkstēm. Manā uztverē, ar šādiem noteikumiem un interpretācijām šis nav īsts F-1,” Verstapens komentēja saņemto piecu sekunžu sodu par sadursmi, kas viņam maksāja uzvaru.
Viss izšķirsies šo svētdien Abū Dabī (AAE) “Yas Marina” trasē, kur sezonas pēdējais posms. Pērn tur uzvarēja Verstapens, kuram ir arī priekšrocība citā ziņā. Ja abi vadošie piloti, piemēram, nesasniedz finišu, netiek labāko desmitniekā, neuzrāda arī ātrāko apļa laiku (netiekot pie punktiem), tad par pasaules čempionu kļūst tas, kam vairāk uzvaru šosezon.
Verstapens šogad uzvarējis deviņas reizes, Hamiltons astoņas, līdz ar to vēl viena intriga, vai nesāksies pagalam netīras spēles, jo tā nebūs pirmā reize F-1 vēsturē, kad izšķirošajā posmā kāds speciāli izraisa avāriju, lai novāktu konkurentu. Cerams, tā nenotiks. Galu galā svarīga ir arī cīņa par Konstruktoru kausu, kurā šobrīd vadībā ir “Mercedes” komanda ar 587,5 punktiem, par 28 punktiem atpaliek “Red Bull” vienība.
Latvietis atkal Dakaras rallijreidā
Patīkamas ziņas arī Latvijas autosportā, jo pēc desmit gadu pārtraukuma prestižajā Dakaras rallijreidā, kas trešo gadu pēc kārtas notiks Saūda Arābijā, atkal startēs latvietis. Lietuvieša Antana Jukneviča stūrmanis būs Didzis Zariņš, kam janvārī gaidāma atgriešanās leģendārajās sacensībās.
Savulaik Zariņš Dakaru pieveicis piecas reizes, labāko sasniegumu (26. vietu) gūstot kopā ar Andri Dambi. Šī gadsimta sākumā Dakara latviešiem bija liels izaicinājums un arī laba popularitāte, sekojot līdzi brāļu Vinteru panākumiem motobraucēju klasē vai Dambja projektētajiem, uzbūvētajiem un pilotētajiem “OSCar” spēkratiem. Tagad tā ir pagātne, toties šīs sacensības ir ļoti populāras pie dienvidu kaimiņiem lietuviešiem, kuriem gaidāms rekordliels dalībnieku skaits, pat visās klasēs, arī smago auto ieskaitē.
“Kad Antans mani uzrunāja, nebija ilgi jādomā, es uzreiz piekritu, jo šāds piedzīvojums ir neaizmirstams un katra Dakara paliek spilgtā atmiņā,” saka Zariņš. Juknevičs šajās sacensībās startēs jau 13. reizi, un viņš ir viens no pieredzes bagātākajiem lietuviešu braucējiem. “Esmu priecīgs, ka varēsim kopā iekarot Saūda Arābijas tuksnesi, un ticu, ka mums izdosies veiksmīgi kopā startēt,” bilst latvietis, kaimiņu duetam startējot “Kreda” komandā. Dakaras rallijs startēs 2. janvārī.