Finanšu sektorā Latvijā nepieciešams vienots un efektīvs klientu izpētes rīks 0
Lai nodrošinātu “Pazīsti savu klientu” (Know Your Customer) principa ievērošanu, Latvijā jāveido vienots un efektīvs klientu izpētes rīks (KYC Utility), kas veidots mūsdienīgā tehnoloģiju platformā.
Tas var tapt uz publiskās privātās partnerības pamatiem Latvijas vai plašākā mērogā, kooperējoties ar pārējām Baltijas valstīm, uzskata Renāte Strazdiņa, “Microsoft” vadītāja Baltijā.
Visā pasaulē arvien izplatītāki kļūst klientu izpētes rīki (KYC Utilities), kas, izmantojot mūsdienīgas tehnoloģijas, finanšu pakalpojumu sniedzējiem un uzņēmumiem palīdz ātri un efektīvi veikt klientu un sadarbības partneru izpēti.
Finanšu sektorā norisinās nopietnas diskusijas par vienota klientu izpētes rīka izveidošanu Latvijā.
Tostarp, novembra beigās Rīgā notika augsta līmeņa seminārs, kurš pulcēja ekspertus no Baltijas un Ziemeļvalstīm. Pasākuma mērķis bija stiprināt Latvijas un Baltijas reģiona finanšu nozares un uzņēmējdarbības vides kopumā atbilstību starptautiskajām prasībām finanšu noziegumu apkarošanā, it īpaši noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanā un starptautisko mērķtiecīgo finansiālo sankciju ievērošanā (NILLTF).
“Eiropā un citur pasaulē šobrīd būtiski pastiprinās cīņa ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma finansēšanu. Ir mainījusies situācija arī Latvijā – ieviestas daudz detalizētākas prasības darījumu caurspīdīgumam, kas attiecas ne tikai uz finanšu institūcijām, bet arī uz citu nozaru uzņēmumiem, kam tagad ir jāspēj atbildēt uz jautājumu – kas ir jūsu klienti un sadarbības partneri un kādus riskus tie nes?
Ir divi risinājumi – vai nu katrs tirgus dalībnieks veido savu rīku, vai arī mēs to paveicam daudz efektīvākā veidā, apvienojot dažādus spēlētājus – valsts institūcijas, publiskos reģistrus, finanšu pakalpojumu sniedzējus un uzņēmumus. Vienota platforma, kas darbotos vismaz Baltijas mērogā, palīdzētu daudz efektīvāk veikt klientu un sadarbības partneru izpēti, lai cīnītos ar finanšu noziegumiem un sasniegtu augstākos atbilstības standartus,” uzsver Sanda Liepiņa, Finanšu nozares asociācijas vadītāja.
“Uzraugošās institūcijas pievērš arvien lielāku uzmanību “Pazīsti savu klientu” principa ievērošanai un naudas atmazgāšanas novēršanai. Tā rezultātā ir pieaugušas finanšu iestāžu darbības izmaksas, turklāt jaunu klientu piesaistīšanas process kļūst ilgāks un smagnējāks.
Inteliģenti mākoņtehnoloģiju risinājumi var šo izaicinājumu pārvērst iespējā. Veidojot vienotu izpētes platformu, izmantojot tādus pakalpojumus kā blokķēde, konfidenciāla datošana un mašīnmācīšanās, finanšu institūcijas var izmantot sadarbības priekšrocības, samazināt izmaksas un ierobežot finanšu noziegumu riskus reģionā.
Vienlaikus finanšu iestādes var izmantot mākslīgā intelekta un kognitīvo pakalpojumu iespējas, lai attīstītu savu piedāvājumu un efektīvi integrētu atbilstības prasības produktos, pakalpojumos un klientu pieredzē,” skaidro Endrjū Daprē, “Microsoft” Finanšu pakalpojumu vadītājs Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas reģionā.
Jāatgādina, ka saistībā ar Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komitejas “Moneyval” prasību ieviešanu, noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma finansēšanas risku ierobežošana ir Latvijas valdības prioritāte.
Svarīgs uzdevums ir “Pazīsti savu klientu” principa ieviešana un ievērošana gan finanšu sektorā, gan uzņēmējdarbībā kopumā, kas jau tagad prasa ievērojamus ieguldījumus un cilvēkresursus.
Finanšu iestādēm un citiem uzņēmumiem ir pienākums identificēt savus klientus un, pamatojoties uz risku izvērtējumu, veikt savu klientu izpēti.
Klienta izpētes rīka izveidošanu paredz Latvijas valdības Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanai laikposmam līdz 2019. gada 31. decembrim.