Farmācijas uzņēmums cenšas skolēnus ieinteresēt dabaszinātnēs 0
“Grindekss” man deva iespēju saprast, kā darbojas lieli uzņēmumi un kā tajos strādā darbinieki, kā noris zāļu ražošana un testēšana,” saka Jānis Geduševs, kurš pirms diviem gadiem piedalījās akciju sabiedrības “Grindekss” organizētajās “Profesiju dienās skolēniem”.
Arī šogad laikā no 1. februāra līdz 11. maijam jaunieši varēs tajās piedalīties. Uzņēmums uzņems 30 skolēnus, kas varēs vienu darba dienu pavadīt kopā ar kādu “Grindeksa” darbinieku, lai uzzinātu, ar ko farmācijas uzņēmumā nodarbojas dažādu profesiju pārstāvji. Uzņēmums skolēniem piedāvās iepazīties ar dažādu profesiju pārstāvju – ķīmiķa, ķīmiķa tehniķa, ķīmiķa analītiķa, ķīmisko procesu tehniķa, tehniķa analītiķa, biotehnologa, vides speciālista un farmācijas iekārtu operatora – ikdienu.
“Grindeksa” personāla departamenta vadītāja Dace Šaitere teic, ka “Profesiju dienās” skolēni var redzēt, kā darba dzīvē praktiski var noderēt skolā gūtās zināšanas. D. Šaitere cer, ka pēc “Profesiju dienām” skolēni dabaszinātņu priekšmetus varētu apgūt ar krietni lielāku motivāciju.
“Ķīmija un farmācija šobrīd ir perspektīvas nozares gan attīstības dinamikas, gan darba tirgus kontekstā, un interese par karjeras iespējām mūsu uzņēmumā no skolēnu puses ir liela, ” teic D. Šaitere.
Jānis Geduševs pēc viesošanās “Grindeksā” gan tomēr neizvēlējās ar farmāciju saistītas studijas. Pēc Rīgas 3. Valsts ģimnāzijas absolvēšanas puisis devās uz Nīderlandi, lai studētu vides inženieriju. “Profesiju dienām” Jānis savulaik pieteicās tāpēc, ka viņu interesē dabas zinātnes. Uzņēmumā jaunietis vēlējās redzēt, kā attīra ražošanā izmantoto ūdeni, kur liek pārējos ražošanas atkritumus. Taču, tā kā tobrīd uzņēmumam bija modernākās attīrīšanas iekārtas Austrumeiropā, svešām acīm tās rādīt nevēlējās. Tāpēc Jānis darbojies medikamentu testēšanas laboratorijā, sekojot biotehnologa darbam. “Interesants atklājums bija, ka, kaut arī zāļu ražošana ir pilnībā automatizēta, to tik un tā ietekmē cilvēciskais faktors. Darbinieki tikai uzrauga iekārtas, bet kādas vienas maiņas darba laikā medikamenti tik un tā tiek izgatavoti kvalitatīvāki nekā otras maiņas laikā. Katrā ziņā profesiju diena bija ļoti interesanta un uzņemšana – ļoti patīkama,” stāsta Jānis.
“Profesiju dienas” uzņēmums organizē jau trešo gadu, bet līdz tam aktīvi iesaistījies “Ēnu dienās” un citos līdzīgos projektos. Pērn “Profesiju dienās” piedalījās 27 skolēni no 16 Latvijas pilsētām un novadu centriem. Vairs nepiedalīties “Ēnu dienās”, bet rīkot “Profesiju dienas” uzņēmums nolēma tāpēc, ka farmaceitiskā ražošana ir specifiska un stingri reglamentēta. Tādēļ nodrošināt dažādu profesionāļu “ēnošanu” vienā dienā ir apgrūtinoši.
“Grindekss” iesaistās arī sadarbībā ar studentiem – dodot viņiem prakses un studiju darbu izstrādes iespējas. Viena no praktikantēm, kas patlaban strādā uzņēmumā, ir Rīgas Tehniskās universitātes Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes 3. kursa studente Līva Ābele. Viņa stāsta: “Studiju laikā nepieciešams iziet arī praksi, taču augstskola prakses iespējas nepiedāvāja. Meklējot prakses iespējas, sazinājos ar “Grindeksu”, un man tās tika piedāvātas.
Esmu praksē jau kopš septembra. Sākumā strādāju laboratorijā, kurā pārbaudīju, kā vielas ietekmē to uzglabāšana. Tagad tikko sāku darbu laboratorijā, kur ar dažādiem mērinstrumentiem veicu ķīmiski aktīvo vielu analīzes, lai noskaidrotu, vai tās ir kvalitatīvas.
Man prieks, ka daudz varu darīt pati, līdz ar to tagad man ir reāla laboratorijas darba pieredze. Iepriekš man bija teorētiskas zināšanas, bet, piemēram, dažādu vielu analīzes nepratu veikt. Turklāt ir iespēja strādāt ar modernām iekārtām. RTU laboratorijās, ko izmantojam studiju laikā, iekārtas tomēr ir novecojušas un nav tādas, kādas izmanto ražotnēs.
Prakses laikā iegūtās praktiskās zināšanas palīdz, arī studējot augstskolā. Teorētiskās zināšanas ir vieglāk apgūstamas, ja zinu, kā tās iespējams pielietot praksē. Ar savu pieredzi “Grindeksā” jau zinu, kāpēc būtu jāapgūst tā vai cita tēma.
Sākotnēji Līvu uzņēmums nealgoja, taču nu viņa par paveikto saņem arī nelielu atalgojumu. Šī iespēja vēl jo vairāk motivē strādāt praksi, teic Līva.
Cik lielu atalgojumu praktikanti mēdz saņemt, uzņēmums gan neatklāj. D. Šaitere teic, ka par praktikantu finansiālu motivēšanu “Grindekss” lemj, “izvērtējot praktikanta individuālo sniegumu, kā arī to, cik bieži students strādā praksē, kāds ir prakses kopējais ilgums”. Lielākoties samaksa nav jāuztver kā alga, bet kā kompensācija sabiedriskā transporta un pusdienu izdevumu segšanai.
“Jāatzīst, ka tā nav vispārpielietotā “Grindeksa” pieeja, bet katrs gadījums tiek izskatīts individuāli. Piemēram, studenti, kas nāk praksē uz dažām stundām vienreiz nedēļā, uz šādu kompensāciju pretendēt nevar,” piebilst D. Šaitere.
Līva sākusi strādāt arī pie sava bakalaura darba. Arī tas būs saistīts ar medikamentu ražošanu un to kvalitātes pārbaudi. Līva atzīst, ka pēc studiju pabeigšanas labprāt strādātu “Grindeksā”, jo “te ir dinamisks darbs, turklāt darbiniekiem ir stabila un droša sajūta”.
Uzziņa Pieteikties “Profesiju dienām skolēniem” var līdz šā gada 22. janvārim, pa e-pastu [email protected] sūtot savu kontaktinformāciju un īsu motivācijas vēstuli, kurā jāatbild uz jautājumu: “Kāpēc tevi interesē konkrētā profesija un zāļu ražotājs “Grindekss”?”. |