FOTO: Paula Čurkste/LETA
FOTO: Paula Čurkste/LETA
“Ryanair” lidmašīna RIX Rīgas lidostas teritorijā.

Fakts, par kuru reti kurš domā: kāpēc iekāpšana lidmašīnās vienmēr notiek no kreisās puses? 0

Droši vien nekad neesi aizdomājies, kāpēc iekāpšana lidmašīnās vienmēr notiek pa lidmašīnas kreiso pusi. Tas šķiet tik pašsaprotami, ka reti kurš par to aizdomājas. Bet, ja kādreiz būtu iespēja iekāpt no lidmašīnas otras puses, tas noteikti liktos nepierasti. Kā izrādās, tam ir vairāki praktiski un vēsturiski iemesli.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Putins rupji pazemo savu uzticamo preses sekretāru Peskovu
“Pēc pāris stundām mediķi atbrauca atpakaļ un…” Mammas aizkustinošais stāsts izkausē soctīklotāju sirdis
Kokteilis
Zvaigznes smaida: kurām 4 zodiaka zīmēm šonedēļ vēl uzspīdēs negaidīta veiksme?
Lasīt citas ziņas

Viens no galvenajiem iemesliem ir pilotu atrašanās vieta. Pilots lidmašīnas kabīnē sēž kreisajā puse, un, kad lidmašīna tuvojas iekāpšanas terminālim, viņam ir vieglāk novērtēt attālumu līdz ēkai, lai to novietotu pēc iespējas precīzāk. Ja pasažieru iekāpšana notiktu pa labo pusi, pilotam būtu sliktāka redzamība, līdz ar ko, attālumu līdz terminālim būtu grūtāk noteikt.

Otrs iemesls ir saistīts ar lidmašīnas sagatavošanu lidojumam. Lidmašīnas labajā pusē tiek veikti vairāki svarīgi tehniskie darbi, piemēram, degvielas uzpildīšana, bagāžas ievietošana lidmašīnā un ēdiena piegāde no apkalpojošā servisa. Ja pasažieriem būtu jāiekāpj pa šo pusi, tas radītu haosu un traucētu visam tehniskajam personālam. Atsevišķās situācijās tas pat varētu būt bīstami, jo pasažieriem būtu jāpārvietojas pa vietām, kur darbojas lidostas tehniskais personāls un smagā tehnika.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šāds dalījums palīdz lidostām strādāt ātrāk un efektīvāk. Pasažieri var ērti iekāpt pa kreiso pusi, kamēr apkalpošanas darbi notiek labajā pusē, neradot nevajadzīgus sarežģījumus.

Vēsturiskais aspekts – saistība ar kuģiem. Lai gan šī kārtība šķiet pašsaprotama mūsdienās, tās pirmsākumi meklējami daudz senāk – jūrniecībā.

Vēsturiski kuģos pasažieru iekāpšana un kravas iekraušana notika pa kreiso pusi, kas tika dēvēta par ostmalas pusi. Iemesls tam bija pavisam vienkāršs – kuģa labajā pusē bieži atradās stūres airis, kas traucēja izkāpšanai. Līdz ar to piestāšanas laikā kuģi tika nostādīti tā, lai cilvēku iekāpšana un kravas iekraušana tiktu veikta no kuģa kreisās puses, jo tā bija drošāk un ērtāk.

Taču aviācijas nozare pārņēma šo principu, ņemot vērā, ka daudzas lidmašīnas sākumā tika veidotas pēc kuģu principa. Tāpat arī lidmašīnas kapteinis bieži vien tiek salīdzināts ar kuģa kapteini, un daudzi navigācijas principi aviācijā nāk tieši no jūrniecības.

Vai šāda kārtība ir stingrs noteikums? Lai gan iekāpšana pa kreiso pusi ir norma gandrīz visās komerciālajās lidmašīnās, tā nav obligāta prasība. Dažos mazākos lidaparātos iekāpšana notiek pa labo pusi. Šādos gadījumos tas ir saistīts ar konkrētā lidaparāta uzbūvi un praktiskumu. Tomēr lielākajās pasažieru lidmašīnās iekāpšanas vietas maiņa radītu nevajadzīgus sarežģījumus un palēninātu lidostas darbu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.