“Facebook” atgādina par medijpratību 0
Interneta sociālais tīkls “Facebook” sācis medijpratības izglītības kampaņu Latvijā saistībā ar gaidāmajām Saeimas vēlēšanām. Šādas kampaņas īstenos katrā valstī, kur gaidāmas vēlēšanas.
“Mēs sākām izglītošanas kampaņu vēlēšanu kontekstā. Tāpēc, ka apzināmies, cik svarīgi ir būt informētam. Ārpus mūsu sociālā tīkla mēs kampaņu sākām arī portālā “Delfi”, kā arī “Latvijas Avīzē”. Mēs ceram, ka šie soļi iedvesmos “Facebook” lietotāju kopienu”,” teica “Facebook” pārstāvis, kas šonedēļ bija ieradies Latvijā.
Kā uzsvēra “Facebook” pārstāvis, nepatiesas ziņas neesot nekas jauns: “Savulaik, 1835. gadā, laikraksti rakstīja, ka kādam astronomam ir spēcīgs teleskops un viņš uz Mēness saredzot ūdenstilpes un dažādas radības. Vai tā bija viltus informācija vai satīra? Bet piemērs parāda, ka nepatiesas informācijas problēma pastāvējusi pāri gadsimtiem.” Žurnālisti jautāja, kāpēc no “Facebook” netika dzēsta informācija, ko izplatīja viltus ziņu ražotāji, ka no cietuma Latvijā esot izbēguši pieci cietumnieki, ar ko dalījušies 500 cilvēki. “Facebook” pārstāvis atbildēja, ka 500 cilvēku vēl nenozīmējot, ka informācija plaši izplatījusies. “Atgādinām, ka katrs cilvēks ir atbildīgs par to, kā viņš ievēro mūsu kopienas standartus. Tīklā nav noteikuma, ka nevarat melot. Mēs nevēlamies pārbaudīt, ko cilvēki raksta, pirms viņi publicē savus ierakstus,” norādīja sociālā tīkla pārstāvis.
“Facebook” esot iespēja ziņot par nepatiesu informāciju, un katru dienu sociālajā tīklā tiek slēgti miljoniem viltus profilu. Pats sociālais tīkls nenodarbojas ar faktu pārbaudīšanu sociālajā tīklā, tomēr 13 valstīs tas tiek īstenots ar ārpakalpojuma palīdzību. Šajā jautājumā sociālais tīkls sadarbojoties ar faktu pārbaudītājiem, kurus sertificējusi respektablā bezpeļņas organizācija “Poynter”. Pagaidām sociālais tīkls nesadarbojas ar faktu pārbaudītāju latviešu valodas saturam, tomēr “Facebook” aicina šādus cilvēkus pieteikties organizācijā un iziet sertifikāciju, lai nākotnē to varētu darīt. Ja cilvēks ziņo par nepatiesu informāciju, ko kāds cits lietotājs publicējis sociālajā tīklā, to pārbaudi veic faktu pārbaudītājs. “Ja faktu pārbaudītājs norāda, ka informācija ir nepatiesa, mēs samazinām konkrētā ieraksta izplatību. Ja jūs ar kādu šādu saiti plānojat dalīties, tiks norādīts, ka tā ir nepatiesa un to iepriekš pārbaudījis faktu pārbaudītājs. Mēs arī informēsim attiecīgo lietotāju, ja par viņu ir ziņots,” norādīja “Facebook” pārstāvis. Piemēram, pret apmaksātiem ierakstiem, kuri norādīti kā šaubīgi, iespējams vērsties, palielinot samaksu par tā izplatīšanu, līdz tas izplatītājam kļūst par dārgu. “Facebook” pamazām palielina savu tīkla drošības darbinieku skaitu no 10 000 līdz 20 000 visā pasaulē. “Starp “Facebook” un tā pretiniekiem, kas pārkāpj mūsu noteikumus, vienmēr pastāvēs kaķa un peles spēle. Tādēļ mums jākļūst labākiem un jāveicina medijpratība,” piebilda uzņēmuma pārstāvis. Tomēr “Facebook” vēlas palikt neitrāls un neuzņemas “patiesības ministrijas” lomu.