Ērti pasažieriem, izdevīgi valstij. Kas neapmierina pārvadātājus? 2
Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) prasa mainīt Autotransporta direkcijas (ATD) sabiedrisko pakalpojumu nodrošināšanas 2021.–2030. gadam iepirkuma nolikumu, pieprasot līgumcenas indeksāciju un aicinot noteikt autobusu vadītāju atalgojuma stundas likmi vismaz astoņu eiro apmērā.
Šajā sakarā LPPA nosūtījusi vēstuli Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (“JV”), Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājam Jānim Vitenbergam (“KPV LV”), satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP) un Sabiedriskā transporta padomei (STP).
LPPA direktors Ivo Ošenieks vēstulē norāda, ka ATD rīkotajā ieinteresēto piegādātāju sanāksmē 15. maijā un STP kārtējā 20. jūnija sēdē Latvijas pasažieru pārvadātājiem daļēji kļuva zināmi Latvijas maršrutu tīkla 2021.–2030. gadam veidošanas un iepirkuma pamatprincipi.
Neskatoties uz LPPA iebildumiem, konkursa nolikumā paredzēts, ka pārvadātājiem līgumcena jānosaka trim periodiem – 2021.–2024. gadam, 2025. –2027. gadam un 2028.–2030. gadam.
Vienlaikus netiek paredzētas iespējas līgumcenas indeksācijai, mainoties ekonomiskajai situācijai.
Tāpat maršruta tīkla izmaiņas ir noteiktas 12 lotēs +/– 15% un četrās lotēs +/– 30%, minimālais transporta līdzekļu vadītāju atalgojums 2021.–2024. gadam paredzēts pieci eiro stundā, 2025.–2027. gadam – 5,5 eiro stundā un 2028.–2030. gadam – 6,05 eiro stundā, kas neapmierina asociāciju.
Nevar prognozēt desmit gadus
“Uz pārvadātāju iebildumiem, ka tik ilgam periodam neviens pārvadātājs nevar iesniegt ekonomiski pamatotu un salīdzināmu piedāvājumu, jo energoresursu un citu preču un pakalpojumu piegādātāji nesniedz un nevar sniegt informāciju par pakalpojumu cenu desmit gadu periodam, Autotransporta direkcijas vadība publiski atbildēja, paziņojot, ka tas ir politisks uzstādījums,” norāda Ošenieks.
LPPA ieskatā, lai sagatavotu atbilstošu piedāvājumu, pretendentam, kas piedalīsies konkursā, iepriekš un savlaicīgi jāzina maršrutu skaits un reisu skaits maršrutā.
“Šādai informācijai jābūt gan par 2021. gadu, gan par katru turpmāko gadu, jo pretējā gadījumā konkursa pretendents nevar aprēķināt nepieciešamo autobusu skaitu, nerunājot nemaz par to, kādas ietilpības autobusi būtu nepieciešami. Tas ir saistīts ar izmaksām un investīcijām,” teikts vēstulē.
“Ja arī šo stundas likmi palielina par 40%, tad 2030. gadā autovadītājam ar normālu mēneša darba slodzi būs tikai aptuveni 850 eiro mēnesī pēc esošās nodokļu sistēmas. Vai jaunā paaudze, kura nomainīs mūsu tagadējos autovadītājus (50–70 gadus vecus), strādās par tādu atalgojumu?” jautā Ošenieks.
Ērti pasažieriem, nevis pārvadātājiem
Savukārt ATD pārstāve Zane Plone, komentējot līgumcenas noteikšanu trim periodiem, norādīja, ka ar šo iepirkumu pirmo reizi visi izmaksu riski vairs negulsies tikai uz valsts pleciem, bet tiks sadalīti starp valsti un pārvadātājiem, kā arī ikvienam uzņēmumam, kas darbojas biznesa apstākļos, jāprot sastādīt biznesa plāns, jāspēj prognozēt savas izmaksas un uzņēmuma attīstība ilgtermiņā.
“ATD iepirkuma dokumentāciju ir gatavojusi, vadoties pēc tā, lai būtu ērti pasažierim un izdevīgi valstij, nevis lai pakļautos uzņēmumu prasībām. Saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu prasības konkursā nosaka pakalpojumu pasūtītājs, nevis pretendents/pakalpojuma sniedzējs,” pauda Plone, piebilstot, ka arī 2008. gadā pārvadātāji, startējot konkursā, kopā ar pieteikumu iesniedza biznesa plānu.
Saistībā ar pārmetumiem par autobusu vadītāju minimālo stundas likmi, Plone norādīja, ka pašreiz vidējā stundas likme par autobusa vadīšanu jeb darbu pie stūres ir 4,42 eiro, vidējā kopējā stundas likme ir 5,8 eiro, savukārt vidējā bruto alga reģionālās nozīmes maršrutu autobusu šoferiem veido 925 eiro.
Viņa uzsvēra, ka darba samaksa autobusu vadītājiem katru gadu palielinās, piemēram, pērn, salīdzinājumā ar 2017. gadu tās pieaugums bija par 9,6%.
Viņa uzskata, ka autobusa vadītāju darba samaksas palielinājums ir lielāks par vidējā atalgojuma pieaugumu valstī un sauszemes cauruļvadu transporta nozarē kopumā.