Publicitātes (Gunāra Janaiša) foto

Erotiska drāma ar avantūras garšu Nacionālajā teātrī 2

Uz Nacionālā teātra Lielās zāles skatuves pirmizrādi piedzīvojis izcilā vācu rakstnieka Tomasa Manna nepabeigtā darba “Avantūrista grēksūdze” iestudējums Mihaila Gruzdova režijā. Iestudējums pieteikts kā “erotiska drāma uz pornogrāfijas robežas”. Režisors atklāj, ka izrādē viņa uzmanības lokā nokļuvis cilvēka ķermeņa skaistuma un novecošanas stāsts.

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
Lasīt citas ziņas

Plaši pazīstams kā biezu filozofisku un eksistenciālu romānu autors, Tomass Manns viņa pēdējā darbā, kas ar pārtraukumiem tapis vairāk nekā 40 gadu laikā, ķeras pie piedzīvojumiem, dēkām un, kā rāda nosaukums – avantūrām, lai runātu par to, ka izdzīvošanai modernā sabiedrībā nepieciešami sakari un drosme.

“Par Manna pēdējā romāna iestudēšanu domāju jau ļoti ilgi. Zināms, ka autors to tā arī nepabeidza, lai arī trīs reizes ķērās pie tā turpināšanas, un rakstīja to arī pirms pašas nāves. Ilgi nezināju, kā to noslēgt, līdz aptuveni pirms gada risinājums pēkšņi bija skaidrs – kādu dienu tas burtiski “piedzima”,” stāsta izrādes režisors Mihails Gruzdovs, kurš pēdējos gados Nacionālajā teātrī iestudē arvien biežāk (“Jūtu tektonika”, “Arī gudrinieks pārskatās”, “Anna Kareņina”, “Rietumu krastmala”).

CITI ŠOBRĪD LASA

Tomasa Manna stāsta galvenais varonis Fēlikss Kruls (Uldis Siliņš un Ivars Puga) ir nabags no dižciltīgas ģimenes, kurš spiests dzīvē tikt uz priekšu pats saviem spēkiem. Vēriens un veiksme, ar kādu no viena piedzīvojuma viņš metas otrā, ir apbrīnojami un spēles noteikumi viņu nebiedē – viņa ceļš ved gan cauri dažādām gultām, gan citu kabatām, gan svešu identitāti.

Izrādes žanrs pieteikts kā “erotiska drāma uz pornogrāfijas robežas”. M. Gruzdovs atklāj, ka izrādes tēmu lokā ir ķermenis, miesa un arī novīšana, vecums. “Tēma man šķiet ļoti aktuāla – ķermenis, miesa, nāve. Ķermenis kā tēls, kā balta lapa, uz kura paliek mūsu dzīves zīmes, novecojošs ķermenis un tā nāve. Protams, arī erotisks, skaists ķermenis – nav noliedzams, ka mūsu varonim bieži ir sakari ar sievietēm. Paldies lieliskajām aktrisēm, kas šoreiz ir ļoti drosmīgas, atsaucīgas un skaistas!

Lugas darbība norisinās Vācijā, Francijā un Portugālē laikā no 19. gadsimta beigām līdz Pirmā pasaules kara sākumam. Sabiedrības dubultmorāle un, jā, cilvēks – avantūrists tajā. Paskatieties apkārt, un redzam, ka tā ir ikdienišķa parādība arī mūsdienās. Mūsu stāstā nav nekādas morāles – dēvēt kādu par avantūristu nav vērtējums. Ja kāds to dara talantīgi un lielā mērogā, droši vien tas ir labi. Ja tas ir sīki un zemiski, tas ir kaut kas pilnīgi cits,” tā režisors.

Cecīlijas Dineres tulkoto darbu dramatizējusi Justīne Kļava. Izrādes scenogrāfs ir Aigars Ozoliņš, muzikālais konsultants – Juris Vaivods, kostīmu māksliniece – Anna Heinrihsone. Izrādē piedalās ļoti plašs aktieru sastāvs: Zane Dombrovska, Daiga Gaismiņa, Zane Jančevska, Dita Lūriņa, Mārtiņš Brūveris, Raimonds Celms, Ģirts Liuziniks, Juris Hiršs vai Valdis Lūriņš, Jurģis Spulenieks, Sanita Pušpure, Liene Sebre, Evija Skulte, Gunta Virkava, Kristaps Ķeselis, Erna Daudzvārde.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.