Erotika kā maģija: izvirtība, svēts rituāls vai lēciens otrpus apziņai 0
Autore – Anda Kaļinka, žurnāls “Planētas Noslēpumi”
Pateicoties šim aktam, cilvēce joprojām nav izmirusi. Šis process ir ne tikai dabisks un patīkams, bet, kā noskaidrojuši zinātnieki, absolūti labvēlīgi iespaido cilvēka fizisko un psiholoģisko veselību. Bet daudzās kultūrās šī nodarbe pielīdzināta mākslai un pat svētam rituālam.
Antīkās orģijas
Daudzviet pasaulē erotiskie rituāli rīkoti, lai maģiski iedarbotos uz dabu, sekmētu augsnes auglību, palielinātu ražas un lopu pieaugumu. Piemēram, ķeltu tradīcijās īpašu vietu ieņēma Svētās laulības, kurās visskaistāko ciema meiteni izraudzīja par Maija karalieni, bet svētku sacensību uzvarētājs kļuva par Maija karali.
Karalis un karaliene izdekorēja sevi ar zaļumiem, ziediem un lapām un tad svinēja Maija kāzas. Maija karaliene simbolizēja dabu un iemiesoja auglības dievieti, bet Maija karalis pārstāvēja dabas stihisko garu. Senie ļaudis dabas spēkus personificēja vīrišķo un sievišķo būtņu veidolos. Pēc viņu domām, dabā viss radies, savienojoties pretpoliem, un laulības starp vīrieti un sievieti veicina dabas radošos procesus. Tādējādi dzimumaktus, kas bija rituālu sastāvdaļa, uzlūkoja nevis kā izlaidības sekas, bet gan kā būtisku rituāla sastāvdaļu.
Vārdam orģija ir grieķu izcelsme, un sākumā tas apzīmēja reliģiskas mistērijas, kas saistītas ar auglības dievu kultiem. Jāpiebilst, ka lielākoties šīs prakses bija visnotaļ mērena rakstura un tās veica vien noteiktās gada dienās. Tiekdamies pēc skaistuma un harmonijas itin visā, saprātīgie grieķi centās noturēt zelta vidusceļu arī šajā jomā. Pret ķermeniskajām baudām grieķi izturējās kā pret dabas skaistāko dāvanu.
Sabiedrībā valdīja skaista, jauna ķermeņa un mīlestības kults. Vīru un sievu neuzticību neuzskatīja par grēku un neuzlūkoja kā laulības pārkāpumu. Seksam piedēvēja dievišķu izcelsmi un par to pateicās dāsnajiem dieviem kā par augstāko baudu. Bagātajiem grieķiem patika izgreznot māju ar ziediem un nesteidzīgi pavadīt laiku jaunu, kailu meiteņu sabiedrībā. Hetēras ne tikai nenicināja, bet pat augstu vērtēja viņu intelektuālo un fizisko dotumu dēļ.
Noteiktā gada dienā orģijas rīkoja Afrodītes templī. Šajā dienā vietējo sieviešu pienākums bija atdoties svešzemniekiem par naudu. Afrodītes godināšanas svētki turpinājās visu nakti un paredzēja masveida vīna dzeršanu un kopošanos. Savukārt Afrodītes Anosijas svētki bija ekskluzīvāka rakstura, jo tajos piedalīties varēja vienīgi lesbietes. Svētku izdarības sākās ar erotiskām rotaļām, tad sievietes izģērbās un kailas peldējās jūrā. Pēc tam afrodītes apmierināja cita citu visos iespējamos veidos. Vīriešus ceremonijā neielaida!
Rudenī grieķi svinēja Eleisīnas mistērijas deviņu dienu garumā. Procesija, ko veidoja daži tūkstoši cilvēku, izgreznojušies ar mirtas zariņiem, devās uz jūru veikt attīrīšanās rituālu. Nekautrīgās darbības bija rituāla daļa. Par svētku sastāvdaļu uzskatīja arī incestu. Savukārt spēļu laikā par godu nacionālajam varonim Dioklejam norisa tradicionālās skūpstīšanās sacensības starp skaistiem zēniem. Uzvarētājus apbalvoja ar vainagiem un sacukurotiem augļiem. Spartā ik gadu rīkoja hipnopēdijas, kailu zēnu dejas par godu karā kritušajiem kareivjiem. Erotiskās dejas bija lielā cieņā Elladā. Kailie dejotāji imitēja kustības, kādas veic dzimumakta laikā. Parasti šīs dejas bija reliģisku svētku un dzīru sastāvdaļa. Hedoniskie grieķi nevēlējās atteikties no baudām pat kara laikā. Pulkveži ņēma līdzi karagājienos flautistes, arfistes un hetēras. Pēc kaujām viņi atslābinājās to sabiedrībā.