EP pieprasa būtiski uzlabot lidmašīnu pasažieru tiesības 0
“Iestrēgušiem” lidmašīnu pasažieriem vai pasažieriem, kuru lidojumi kavējas vai ir atcelti, turpmāk būs daudz vieglāk saņemt kompensācijas. Savukārt lidsabiedrībām būs skaidrāki noteikumi, kā apstrādāt pasažieru sūdzības saskaņā ar tiesību aktiem. To paredz Eiropas Parlamenta (EP) trešdien pirmajā lasījumā atbalstītās normas, portālu “LA.lv” informēja EP Informācijas biroja Latvijā preses sekretāre Marta Rībele.
“Lidmašīnu pasažieru tiesības ir jautājums, kas attiecas uz teju ikvienu ES iedzīvotāju. Bieži vien tas ir stāsts par Dāvidu un Goliātu — tikai 2% pasažieru prasības pēc kompensācijas tiek apmierinātas. Uzskatu, ka šodien pieņemtie noteikumi ir vienlīdz taisnīgi kā pret pasažieriem, tā pret aviokompānijām. Mēs uzlabojām pasažieru aizsardzību, vienlaikus ņemot vērā arī vajadzību saglabāt šīs nozares uzņēmējiem vajadzīgo elastīgumu,” norādīja par noteikumu izstrādi atbildīgais deputāts Žoržs Bahs.
Pārstrādātie noteikumi prasa lidsabiedrībām nodrošināt īpašu darbinieku katrā lidostā, lai informētu pasažierus par viņu tiesībām un sūdzību iesniegšanas kārtību, pieejamo palīdzību, kompensācijām, kā arī vajadzības gadījumā pārplānotu maršrutus. Pasažieri viņiem arī tieši varētu iesniegt sūdzības, cita starpā – par pazudušu vai bojātu bagāžu.
Lidojumus pārcelšanas gadījumus informācija par paredzēto lidojuma laiku pasažieriem būtu jāpaziņo ne vēlāk kā 30 minūtes pēc sākotnēji plānotā izlidošanas laika. Pasažieriem ar atpakaļceļa biļeti nedrīkst liegt iekāpšanu lidmašīnā pat tad, ja viņi nav izmantojuši divvirzienu biļetē paredzēto turpceļa lidojuma biļeti.
Tāpat pasažieri jau rezervēšanas procesa sākumā būs jāinformē par bagāžas pārvadāšanas izmaksām. Noteikumi arī atļaus pasažieriem lidmašīnas salonā bez maksas ienest mēteli, rokas bagāžas izmēra somu un vienu maisiņu ar lidostā veiktajiem iepirkumiem.
Ja pasažieris divu mēnešu laikā nesaņems atbildi uz iesniegto sūdzību, tiks uzskatīts, ka aviopārvadātājs piekrīt apmierināt viņa prasības. Lidsabiedrībām, kas noraidīs pasažiera prasību pēc kompensācijas “ārkārtēju apstākļu” dēļ, būs sīki rakstiski jāpaskaidro šis lēmums.
Jaunajos tiesību aktos ietverts arī galīgs attaisnojošo “ārkārtējo apstākļu” saraksts, kas ietver sadursmes ar putniem, politiskus nemierus un neparedzētus darba strīdus. Tomēr gadījumos, kad ārkārtējie apstākļi turpinās ilgāku laiku, līdzīgi kā, piemēram, 2010. gada vulkānisko pelnu krīzē, lidsabiedrībai nebūs pienākums segt pasažiera izmitināšanas izmaksas ilgāk nekā piecas naktis.
Lai novērstu pasažieru “iestrēgšanu” aviopārvadātāja bankrota vai maksātnespējas dēļ, EP pieprasa pārvadātājiem nodrošināt šādiem gadījumiem paredzētus garantijas mehānismus, piemēram, garantiju fondus vai arī apdrošināšanu.
Vēl dalībvalstu iestādēm būs jādod pietiekamas pilnvaras sodīt gaisa pārvadātājus, kas neievēro pasažieru noteikumu prasības. Tām būs arī jāizvērtē lidsabiedrību iesniegtie ziņojumi par palīdzību pasažieriem atceltu vai pārceltu lidojumu gadījumos.
EP atbalstītās normas vēl jāskata Eiropas Savienības ministru padomē – tā var atbalstīt trešdien nolemto vai piedāvāt savu versiju, kas tad atkal būtu jāsaskaņo ar EP.